نحوه پرداخت حقوق در استارتاپ ها چگونه است؟

استارتاپ­ها استرس ذهنی زیادی به بنیانگذار وارد می کنند. به خصوص در اوایل شروع به کار استارتاپ، حقوق و دستمزد شما به عنوان بنیانگذار باید دقیقا مورد بررسی قرار گیرد تا مشخص شود که آیا این حقوق برای شخص شما مناسب است و در راستای اهداف کسب و کار جدید شما می­باشد یا خیر.

حقوق موسس می­تواند بر روی کارکنان و دیگر سرمایه گذاران نیز تاثیر بگذارد، بنابراین در تعیین آن باید دقت کرد. در این قسمت از مقالات وبلاگ شتابدهنده تک دلایل اهمیت تعیین میزان حقوق بنیانگذار بررسی می شود و توصیه هایی برای تصمیم گیری در مورد اینکه  شما چه میزان باید، به عنوان یک بنیانگذار استارتاپ حقوق برداشت کنید، ارائه می­گردد.

ایجاد شرایط مناسب

به عنوان بنیانگذار استارتاپ، پول یکی از بزرگترین منابع شما است. اگر شما حقوق و دستمزد خود را بالا تعیین کنید، در واقع  به وضوح می­خواهید پول را با سرعت بیشتری مصرف کنید، اما استارتاپ­ها مستلزم درک این موضوع هستند که نرخ مصرف بالای پول، مایه غرور و افتخار نیست.

آرون هریس به عنوان یک کارافرین بیان می کند که : شما برای تخصیص منابع  یک شرکت جدید مقدماتی لازم دارید، باید محیطی ایجاد کنید که در آن، اعضای تیم بتوانند ایده­‌هایی  را مطرح نمایند که کار آن ها را بهبود بخشد و یا سبب پیشرفت کسب و کار جدیدتان شود، پول، معیار پیشرفت استارتاپ ها نیست، اما به هر حال باید اهمیت زیادی برای آن قائل شد. برخی بنیانگذاران برای نشان دادن تعهدشان به استارتاپ ، حقوق کمتری نسبت به اعضای تیم برای خودشان در نظر می گیرند.

دینو وندتی کارافرین دیگری است که اعتقاد دارد: بنیانگذار باید شرایط را برای همه چیز در شرکت مهیا کند، و بنیانگذاران باید فرهنگی را ایجاد کنند که در آن، انصاف اهمیت دارد.

وندتی همچنین می گوید: به عنوان موسس، اگر در پرداخت حقوق و دستمزد خودتان احتیاط کنید و از بریز و بپاش بپرهیزید، سرمایه گذاران برای حمایت از کسب و کار شما تمایل بیشتری نشان میدهند.

تعیین معیارها 
احتمالا سخت­ ترین قسمت حل مساله حقوق و دستمزد، شناسایی معیارهایی است که کمک می کنند میزان دریافتی خودتان را تعیین کنید. این معیارها برای هر استارتاپ متفاوت است  و هر بنیانگذار در یک وضعیت منحصر به فرد قرار دارد.

هریس بیان می کند: اگر شما یک جوان ۲۱ ساله­ ی محصل که در خانه ای دانشجویی با دوستانش زندگی می کند، هستید، هزینه­ های شما بسیار کمتر از وقتی است که بنیانگذار شرکتی نوپا که در دهه ۴۰ سالگی خودش، همسر و فرزندانی دارد، باشید و شما باید بطور معنی داری به درآمد خانوار کمک کنید.

معیار های اصلی که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از اجاره، بودجه مواد غذایی، بیمه، و سایر هزینه های ضروری. علاوه بر این، هریس دو سوال دیگر را نیز در این رابطه مطرح می کند.

  1. برای داشتن یک زندگی خارج از کار، چه مقدار پول نیاز دارید؟

استارتاپ­ها اغلب از ایده­ای ناشی از علاقه های شخصی ایجاد شده اند، بنابراین برای بنیانگذاران آسان است روزهای کاری خود را  طولانی و حتی تعطیلات آخر هفته را نیز درگیر کار باشند.اما این مهم است که هویت خود را در خارج از استارتاپ­تان حفظ نمایید و زمانی را با خانواده و دوستان صرف کنید. اطمینان حاصل کنید که حقوق و دستمزدتان، به شما توانایی انجام این کار را می دهد.

 

  1.  انتظار دارید که چه مدت با آن حقوق و دستمزد، دوام بیاورید؟

زمانی که امور مالی شخصی شما مطرح می­ شود، یک حساب از پس اندازها و بودجه فعلی­تان داشته باشید. اگر شما می­توانید از عهده­ ی پرداخت به خودتان برای سال اول بربیایید، در صورت دوام آوردن پس اندازهای شخصی و یا با تسویه کردن سرمایه گذاری­ های دیگر، می­تواند  یک سرمایه برای کمک به کسب و کارتان در نظر بگیرید.

هریس می گوید: صرفه­ جو باشید، اما هوشمند باشید .شما نمی ­خواهید به خودتان بیش از حد کم پرداخت کنید که نتوانید بر روی کار تمرکز کنید.

انصاف در حقوق

به عنوان بنیانگذار یک شرکت نوپا، پاداش شما در انصاف است. انصاف عبارتست از تحقق مالی سرمایه گذاری شما به رویایتان، به این معنی که شما صاحب بخشی از شرکت هستید و موفقیت شما مشروط به موفقیت آن است.

انصاف در حقوق، اجازه می­دهد تا دیگران نیز در رویای شما شریک باشند، ذهنیت انصاف در حقوق دادن قبل ازاین که اعضای جدید به تیمتان اضافه کنید اهمیت دارد.

یک نکته مهم، ساختار انصاف در حقوق شرکت و استراتژی بنیانگذار برای تیم است – برای مثال، اگر شما کسی هستید که در نظر دارد تماما انصاف را حفظ کند، آنگاه بهتر است که شما آماده ی پرداخت حقوق در نرخ بالاتری از بازار باشید. باید حقوقی به تیمتان پرداخت کنید که مطمئن شوید  اعضای کلیدی تیمتان در کنارتان حضور دارند و درگیر هستند، و متعهد به کسب و کار کلی ای هستند که شما می­خواهید با کمک آنها ایجاد کنید.

هریس اعتقاد دارد: هنگامی که شما افراد دیگری استخدام می­کنید، نیاز به گفتگو با آنها دارید. اکثر اوقات که مهندسین نرم افزار برای یک استارتاپ، به ویژه در دره سیلیکون، شروع به کار می کنند. آنها می­دانند که می­توانند درآمد بیشتری در آینده داشته باشند. آنها انتظار انصاف در حقوق دارند، اما شما هنوز هم باید رویایتان را به آنها بفروشید. شما باید به کارکنان نشان دهید که داشتن بخشی از شرکت شما، ارزشمند است.

بازنگری حقوق و دستمزد

هنگامی که یک حقوق اولیه را تعیین کردید، همزمان که شرکت رشد می­کند شما باید مایل به بازنگری و ارزیابی مجدد پرداختیتان باشید. هنگامی که به یک نقطه عطف می­رسید، پول اضافی را مطرح کنید، و یا تیم خود تا یک اندازه مشخص رشد دهید و نگاه دیگری به امور مالی خود بیاندازید.

وندتی می گوید: بنیانگذاران در واقع می­توانند برای مدت زمان طولانی، بیش از حد صرفه جو باشند، بنابراین مرور حقوق­ها و همچنین احتساب شرایط پیش بینی نشده ­ای که می­تواند بر روی کسب و کار تاثیر بگذارد، ایده خوبی است.

وندتی، یک تجربه شخصی در مورد یکی از شرکت­های خود به اشتراک گذاشت که در آن یکی از بنیانگذاران، با مشکلات شخصی سر و کار داشت. مدیر عامل شرکت به توافق رسید که حقوق تمام بنیانگذاران را ۱۰-۱۵٪ افزایش دهد. به همین دلیل، استرس او در خانه برطرف شد و بنیانگذار، توانست به تمرکز بهتری در کسب و کار برسد و موثرتر شود.

سلیل دشپانده ، مدیر عامل  Bain Capital Ventures ، مدافع یک رویکرد خاص برای حقوق تیم اصلی استارتاپهاست، هنگامی که یک شرکت ، اولین یا دومین سرمایه گذاری خود را دریافت می کند ، حقوق­ها و پاداش­ها باید بیشتر مورد بحث قرار گیرد که نشان دهنده­ عظم جدی استارتاپ برای بهبود است.

بنیانگذاران استارتاپ، باید به طور مداوم به تغییرات در شرکتشان نگاه کنند، و پول مورد نیاز برای حقوق ودستمزد را ارزیابی کنند. و همیشه به دنبال تعیین نرخی باشند که در دراز مدت،  بهترین انتخاب باشد.

منبع: tac.ir


منبع اصفهان پلاس

درباره گیلان پلاس

برسی کنید

برنامه ارتباطات در دوران بحران کوید-۱۹ برای برندها

با آنلاین‌تر شدن زندگی ما، عجیب نیست که در دوران شبکه‌های اجتماعی، حتی کسب‌وکارها نیز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *