استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال کوتاه‌مدت برای کمک به خرده‌فروشان آنلاین در دوران کووید-۱۹

اجازه دهید رک و بی‌پرده بگویم: الان کسب‌وکارها در حالت معمولی نیست. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که کووید-۱۹ یک بیماری همه‌گیر و اپیدمی است. با تازیدن این ویروس در کل دنیا و اثر گذاشتن روی اقتصادی جهانی، تأثیر آن روی خرده‌فروشان کم‌کم آشکار می‌شود.
شکی نیست که کووید-۱۹ چالش‌هایی را برای بسیاری از کسب‌وکارها ایجاد کرده است – از لغو رویدادها گرفته تا ایجاد اختلال در زنجیره‌ی تأمین – اما مهم است که به فرصت‌هایی که برای خرید وجود دارد نگاهی بیندازیم. یک بحران می‌تواند فرصتی برای نحوه‌ی بازاریابی شما باشد: حرکتی که امروز انجام می‌دهید، می‌تواند ارزش حقیقی و بلندمدتی را در طول زمان برای شما فراهم کند و کسب‌وکار شما را برای موفقیت‌های بعدی در موقعیت خوبی قرار دهد.
در این بخش، ما راهبردهای کوتاه‌مدتی برای تغییر استراتژی بازاریابی دیجیتال شما در زمان وجود کووید-۱۹ ارائه می‌دهیم.
• به پیام‌های کوتاه‌مدت خود نگاه کنید
ن هزینه‌های بازاریابی دیجیتال کوتاه‌مدت خود را مرور کنید
• مخاطبان در ناحیه جغرافیایی خاص را در کمپین‌های دیجیتال خود ایجاد کنید

به پیام‌های کوتاه‌مدت خود نگاه کنید.
مخاطب خود را بشناسید. مشتریان نیاز دارند و می‌خواهند که اکنون راجع به کسب‌وکار شما اطلاع کسب کنند.
چند نکته زیر را در کمپین‌های بازاریابی دیجیتال خود در نظر داشته باشید:
• آیا خریداران شما را در این دوران حمایت و پشتیبانی می‌کند – و اگر بله، چگونه؟ آیا پتانسیل این را دارد که در این فضا دفن شود و یا به‌عنوان موضوعی بی‌ربط کنار گذاشته شود؟
• آیا منطقی است که محصول و یا تبلیغ جدید را اعلام کنید؟ آیا زمان بهتری برای اقدام کردن بدون به تأخیر انداختن پیشرفت شما و توانایی‌تان برای انجام کار وجود دارد؟
• آیا پیام شما برای وضعیتی که در آن هستیم، مناسب و باملاحظه به نظر می‌رسد؟ به خاطر داشته باشید که بیشتر کشورها درگیر این بیماری شده‌اند و برخی بیش از دیگران تحت‌تأثیر قرار گرفته‌اند.

فعالیت و شفافیت کلید ارتباط با مشتریانتان هستند. شکی وجود ندارد که بسیاری از چیزها خراب شده‌اند: رویدادهای مهمی لغو شده‌اند و یا به‌صورت آنلاین برگزار می‌شوند، کارمندان احتمالاً دورکاری می‌کنند، تقاضا برای محصولات به‌طور مدام در حال تغییر است و چالش‌هایی برای زنجیره‌ی تأمین وجود دارد که شامل تأخیرها و محصولات تمام‌شده است.
همدلی با خریداران برای مقابله با این وضع بسیار مهم است تا بتوانید در مشتریان کنونی و مشتریان بالقوه اعتماد ایجاد کنید. این کار می‌تواند شامل آپدیت‌های فعال از طریق ایمیل، وبسایت شما و یا کمپین‌های تبلیغات دیجیتال شما باشد که بنا به وضعیت متغیر می‌تواند متفاوت باشد. نکات زیر راهبردهایی عمومی است که باید آنها را مدنظر قرار دهید:
• آیا ساعات کاری شما تغییر کرده است؟ گوگل پیشنهاد می‌دهد که ساعات کاری و توضیحات مربوط به آن را در پروفایل کسب‌وکار گوگل خود بروزرسانی کنید. مطمئن شوید که کپی آگهی‌ها نیز این تغییرات را نشان دهند.
• آیا رویدادها و یا عملکرد/مکان فروشگاه باید به‌طور موقت تعطیل شود و یا به صورت آنلاین دربیا ید؟ این تغییرات را روی وبسایت خود و یا از طریق ایمیل هرچه سریع‌تر اطلاع دهید. هرگونه کمپین تبلیغاتی مرتبط با رویداد را خاموش کرده و یا ویرایش کنید.
• آیا شما تأخیرهایی را در تحویل محصولات پیش‌بینی می‌کنید؟ بهتر است که به خریداران آینده، پیش از اینکه وارد فروشگاه شما شوند این نکته را بیان کنید. یک خط به کمپین‌های تبلیغاتی مرتبط خود و در وبسایت و شرایط تحویل اضافه کنید تا اطمینان حاصل کنید که مشتریان متوجه این تأخیر شده‌اند.

هزینه‌های بازاریابی دیجیتال کوتاه‌مدت خود را مرور کنید
زمانی‌که اوضاع سخت می‌شود، ممکن است قطع بودجه بازاریابی کاری وسوسه‌برانگیز باشد – به‌خصوص در شرایط نگرانی‌های موجود برای جریان نقدینگی در یک آینده‌ی نامطمئن. تمایل شما این است، توقف، کاهش و پس‌انداز. اما باید بر این غریزه غلبه کنید. نکات زیر را مدنظر قرار دهید:
• افراد بیشتری اکنون آنلاین هستند و در هفته‌ها و ماه‌های آتی این تعداد افزایش خواهد یافت. این به چه معناست؟ مخاطبانی که گیر افتاده‌اند و حوصله بیشتر آنها سر رفته و به دنبال چیزهایی هستند که آنها را سرگرم کند.
• در این وضعیت با رشد مخاطبان، بسیاری از کسب‌وکارها تبلیغات دیجیتال خود را در فیسبوک و گوگل افزایش می‌دهند. اما هنوز هم فضای شلوغی وجود دارد و بنابراین گزینه‌های دیگر مانند تبلیغات در پادکست‌ها و یا بازی‌های کامپیوتری را نیز درنظر داشته باشید. محبوبیت هر دو گزینه در حال افزایش است و هزینه آنها نسبت به پلتفرم‌های تبلیغاتی گوگل و فیسبوک بسیار کمتر است.
• انتظار می‌رود که کووید-۱۹ به قیمت تبلیغاتی مناسب‌تر و رقابت کمتر برای توجه مشتریان منجر خواهد شد. اگر می‌خواهید برند خود را در بلندمدت بسازید، حفظ حضورتان با پیام اصلاح‌شده و مناسب مفید است.
• خرده‌فروشان باید تبلیغات هرگونه شرایط حمل‌ونقل خاص و یا کارت‌های تبریک را درنظر بگیرند. شرکت‌هایی مانند فروشگاه لوازم اداری Staples و یا رستوران فست‌فود Chipotle، ارسال رایگان ارائه می‌دهند.
• با توجه به لغو شدن و یا به تعویق افتادن رویدادها و نمایشگاه‌های تجاری، ممکن است زمان آن رسیده باشد که بودجه را به جای دیگری اختصاص دهید. اگر ممکن است، رویدادهای خود را به‌صورت آنلاین برگزار کنید که می‌تواند جذب افراد به‌صورت جهانی را برای شما افزایش دهد و رویداد مجازی شما را از طریق تبلیغات دیجیتال انجام دهد.
ی اندازه‌گیری کنید، بهینه‌سازی کنید و بهبود بخشید. آیا کمپین‌های تبلیغاتی شما کار می‌کنند؟ آنها را حفظ کرده و یا بهینه‌سازی کنید.
• اگر کمپین‌های تبلیغاتی شما کار نمی‌کنند، به کاهش و یا توقف آنها فکر کنید. تبلیغات خود را درنظر بگیرید تا ببینید که کدام کمپین‌ها باعث ایجاد فروش می‌شود و کدام نمی‌شوند. با اینکه توجه به کاهش فروش مهم است، اما نگاه نکردن به آنها به صورت تکی نیز مهم است زیرا عوامل مختلفی در این بین نقش بازی می‌کنند. شاخص‌های دیگر مانند تغییرات در حجم جستجوها و همچنین نوسانات نرخ تبدیل نیز می‌تواند عامل مؤثری در عملکرد تبلیغات دیجیتال شما باشد. علاوه‌براین، کاهش در خرید آنلاین به دلیل کووید-۱۹ نیز می‌تواند رخ دهد.
• اکنون زمان خوبی برای امتحان کردن است. امتحان کنید، یاد بگیرید و سپس با چیزهای جدید امتحان کنید. حرکتی که امروز باید انجام دهید، بهره بردن از کانال‌های دیجیتال‌تان به‌صورت قوی است که می‌تواند به تقویت حضور آنلاین شما در بلندمدت کمک کند.

مخاطبان در ناحیه جغرافیایی خاص را در کمپین‌های دیجیتال خود ایجاد کنید
زمانی‌که برای مخاطب خود در کمپین‌های تبلیغات دیجیتال تصمیم می‌گیرید، نقاط جغرافیایی متفاوت را نیز درنظر بگیرید. هر کشوری در شرایط متفاوتی نسبت به کووید-۱۹ قرار دارد. درنظر داشتن این نکته هنگام پیام دادن بسیار مهم است.
چین می‌تواند مثل یک گوی جادو برای دیدن آینده برای ما عمل کند. افرادی که قادر به ترک خانه‌های خود نبودند، به ملاقات‌های آنلاین روی آوردند و دانلودهای اپلیکیشن‌ها در طول شیوع کووید-۱۹ افزایش شدیدی یافت – در طی چند هفته اول فوریه، نسبت به میانگین سال گذشته، حدود ۴۰٪ افزایش داشت.

استراتژی بازاریابی دیجیتال کوتاه‌مدت شما در بلندمدت تفاوت ایجاد می‌کند
پاول رومر که یک اقتصاددان در استنفورد است می‌گوید، «یک بحران چیزی است که نباید به هدر بود» و حق با اوست: اکنون زمان خوبی برای شماست تا روی سلامت کسب‌وکار خود تمرکز کنید درحالی‌که برنامه بلندمدت خود را نیز درنظر دارید. زمان‌های پرچالش می‌توانند نوری بر نقاط آسیب‌پذیر بتابانند، به ایجاد تغییرات بزرگ کمک کنند و به شما اجازه دهند که چیزهای جدیدی را از نظر استراتژی تبلیغات دیجیتال امتحان کنید.
هفته‌ها و ماه‌های آینده ممکن است پر از دست‌انداز باشند. روزنه‌ی امید چیست؟ تغییراتی که امروز ایجاد می‌کنید به تقویت پایه‌های کسب‌وکار شما و موقعیت شما برای موفقیت بلندمدت کمک می‌کند.

ترجمه و نوشته شده توسط: کسرا یزدانی

درباره گیلان پلاس

برسی کنید

۵ استراتژی برای یادداشت‌برداری بهتر در محل کار

آیا تا‌به‌حال شده‌است که بخواهید یک ایده‌ی عالی که در ذهن داشتید را بخاطر بیاورید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *