چگونه یک Station F راه اندازی کنیم؟

Station F، به مکانی است که در گذشته، ایستگاه قطار بوده و هم اکنون جایی برای کارآفرینی شده که این محل در کشور فرانسه و شهر پاریس  قرار دارد.

در این مکان، موارد لازم برای راه اندازی یک استارتاپ یا  کارآفرینی را در اختیارتان قرار می دهد و به گفته خودشان، یک اکوسیستم کارآفرینی را زیر یک سقف جمع کرده و با ارائه خدمات گوناگون به افراد کارآفرین، امکان راه اندازی یک استارتاپ را برای آن ها مهیا می سازد. در حقیقت برنامه ها و خدمات کارآفرینی مختلفی در این مکان در جریان است.

این ایستگاه، در منطقه ۱۳ شهر پاریس راه اندازی شده است که گوشه ای از محیط آن را در تصویر زیر می بینید:

در این مقاله  ( که نوشته مدیر ایرانی الاصل آن، خانم رکسانا ورزا است. ) با هم به بررسی ساده مراحل لازم برای راه اندازی یک Station F، خواهیم پرداخت تا پایان این مقاله با ما همراه باشید:

گام اول: صحبت با استارتاپ ها

پیش از هر اقدامی، شما باید شروع کنید به صحبت کردن با افراد و یا تیم هایی که به نحوی در فضای کارآفرینی و استارتاپ، فعالیت می کنند. به تیم های استارتاپی مراجعه کنید، با سرمایه گذاران صحبت کنید حتی افرادی که در حوزه نشر و خبرنگاری فعالیت می کنند، می توانند گزینه های مناسبی برای کمک به راه اندازی  Station F شما شوند.
چنین فعالیتی به این دلیل است که باعث می گردد تا شما از نزدیک با نیاز ها و مشکلات افراد فعال در حوزه کارآفرینی آشنا شوید و سعی کنید، خدمات خود را در راستای رفع این نیازها برنامه ریزی کنید.

گام دوم: مشخص کنید که چه تعهدی دارید؟

استارتاپ ها و افراد مشتاق برای عملی ساختن ایده های خود، باید بدانند که شما دقیقا چه خدماتی را به آن ها عرضه می کنید.
به هیچ عنوان در ابتدای راه، این فضا را برای کسب سود راه اندازی نکنید، زیرا پیش از آن باید ادعای خود را ثابت کنید و این کار دستخوش گذر زمان و آزمون و خطاهاییست که باید از آن ها عبور کنید.
تعهد خود را مشخص کنید، اینکه یک Station F باید همه انواع نوآوری و خلاقیت را برای راه اندازی یک استارتاپ داشته باشد و معتقد باشید که اگر شروع کنید، بقیه افراد هم با شما همراه خواهندشد.این ایستگاه باید جایی برای گردهم آیی کارآفرینان با زبان ها و فرهنگ های گوناگون باشد و شرایط راه اندازی استارتاپ را برایشان محیا کند.

گام سوم : اجازه ندهید که فضا شما را محدود کند.

به هر حال فضایی که در اختیار دارید، نسبت به آنچه که در اختیار خود دارید، محدود می باشد. البته این مهم است که میزان فضای لازم را برای همه شرکت ها، در همه ابعاد در اختیار خود داشته باشیم.

اکثر شرکت های فعال در Station F‌ کمتر از ۱۵ کارمند دارند و فضایی که در اختیار فعالان قرار داده می شود، یک فضای باز با حدود ۳۰۰۰ میز است. با توجه به محدودیت فضا، Station F، توان سرویس به شرکت های بزرگ را ندارند زیرا در این صورت باید تعداد بسیار زیادی تجهیزات فراهم گردد که با توجه محدود بودن فضا و تجهیزات این مورد امکان پذیر نیست.

مطمئن باشید، گزینه هایی را انتخاب می کنید که می توانید سرویس لازم را برای کارآفرینی در اختیارشان قرار دهید.

گام چهارم: جامعه هدف خود را مشخص کنید.

این موضوع بسیار مهم است که شما می خواهید در چه حوزه هایی وارد شوید و اینکه جامعه هدف شما چیست؟
اینکه قرار است به چه نوعی از شرکت ها، سازمان ها و یا افراد کارآفرین ، خدمات ارائه کنید .
شاید در ابتدای راه جامعه هدف خود را روی تعداد اندکی از صنایع محدود کنید و بدانید که برای شروع روی بخش خاصی از حوزه های کارآفرینی تمرکز می کنید.

گام پنجم : اگر شک دارید از خود استارتاپ ها بپرسید.

فرض بگیرید که شما توانستید یک Station F راه اندازی کنید و امکانات لازم ، برای  انواع ایده ها، شرکت‌ها و… فراهم کنید. حال به این موارد فکر کنید که ارتباط میان تیم هایی که هر کدام روی یک ایده متمرکز شده اند ، باید چگونه باشد؟ رویداد های برگزار شده در ایستگاه را چگونه سازماندهی کنید ؟ چه منابع دیگری برای ادامه رشد ایستگاه لازم است ؟ چگونه باید میزهای ایستگاه را برای ارائه خدماتتان ، قیمت گذاری کنیم؟

برای حل این مورد می توانید از استارتاپ های فعال کمک بگیرید و این قواعد را سامان دهید.این ها همه سوالاتی است که باید برایشان جواب های مشخص و برنامه ریزی شده ای داشته باشید.

منبع : medium.com/station-f

 


منبع اصفهان پلاس

درباره گیلان پلاس

برسی کنید

برنامه ارتباطات در دوران بحران کوید-۱۹ برای برندها

با آنلاین‌تر شدن زندگی ما، عجیب نیست که در دوران شبکه‌های اجتماعی، حتی کسب‌وکارها نیز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *