مجوز بهره برداری علامت تجاری

بر اساس قانون ، هر شخص حقیقی یا حقوقی می تواند در اداره مالکیت معنوی و با رعایت شرایط مقرر ، نسبت به ثبت علامت تجاری برای کسب و کار خود ، اقدام نماید. در این نوشته امکان اجازه بهره برداری از علامت تجاری از طریق قرارداد های مجوز بهره برداری مورد بررسی قرار می گیرد.

با توجه به اینکه علامت تجاری از حقوق مادی و قابل انتقال می باشد ، افراد می توانند به دیگران اجازه استفاده از علامت تجاری خود را بدهند. مثلا برند نیکو در تولید انواع شیرینی جات ، این امکان را به یک یا چند تولید کننده شیرینی می دهد که علامت تجاری نیکو را روی محصولات خود درج نمایند. در این خصوص چند نکته را باید مد نظر قرار داد:

  • بر اساس ماده ۱۴۱ قانون ثبت علائم تجاری ، در قرارداد مجوز بهره برداری باید صریحاً به این نکته اشاره شود که آیا اجازه به صورت انحصاری صادر می‌شود یا خیر . به بیان دیگر ارائه کننده مجوز حق دارد که جز به شخص الف ، به دیگری مثلا شخص ب هم مجوز بهره برداری از علامت تجاری خود را بدهد یا خیر.
  • هم چنین باید مشخص شود آیا اجازه گیرنده فعلی حق اعطای اجازه‌های بعدی را دارد یا خیر. این بدان معنا است که شخص الف به عنوان اجازه گیرنده ، بدون اینکه از صاحب اصلی علامت تجاری اجازه مجدد بگیرد ، خود می تواند به دیگران نیز مجوز بهره برداری از علامت تجاری را بدهد یا خیر.
  • باید بدانیم که اگر انحصاری یا غیر انحصاری بودن بهره‌برداری از علامت در مجوز ذکر نشود هر مجوز بهره‌برداری که به ثبت می‌رسد، غیر انحصاری تلقی می‌گردد.
  • مجوز بهره برداری ابتدا در قالب یک قرارداد عادی یا رسمی بین اجازه دهنده و اجازه گیرنده تنظیم می شود و تمام شرایط آن به تفصیل و با جزئیات ذکر می شود.
  • پس از تنظیم قرارداد ، درخواست ثبت مجوز بهره برداری باید توسط مالک علامت با تصریح به موارد ذیل تسلیم مرجع ثبت شود: الف:  اسم و نشانی و تابعیت اجازه گیرنده و نماینده قانونی وی در صورت وجود؛ ب: در صورتی که اجازه دهنده ، کالا یا خدمات متنوعی را ارائه می دهد اما قرارداد مجوز بهره برداری فقط ناظر به یک یا چند مورد از آن کالا یا خدمات است ، حتما می بایست این مورد در درخواست منعکس شود.
  • برای درخواست ثبت مجوز بهره برداری علاوه بر موارد بالا ، مدارک زیر نیز می بایست ضمیمه شود:

الف: مدرک قانونی مبنی بر اعطاء اجاره بهره‌برداری که به امضاء ‌اجازه دهنده و اجازه گیرنده رسیده است؛ در واقع همان قرارداد عادی یا رسمی

ب: اصل آخرین گواهی‌نامه معتبر علامت؛

ج: مدارک نمایندگی قانونی، اگر از وکیل استفاده می کنید یا اجازه دهنده یا گیرنده شخصیت حقوقی هستند حتما می بایست مدارک نمایندگی ضمیمه باشد.

د: رسید مربوط به پرداخت هزینه‌ها.

 

خلاصه : علامت تجاری ثبت شده به مالک آن این امکان را می دهد که به دیگران اجازه بهره برداری از آن را تحت شرایطی اعطا نماید. اگر قصد اعطای مجوز بهره برداری از علامت تجاری خود  به دیگران را دارید ، می توانید از طریق مرکز مالیکت معنوی اقدامات لازم را انجام دهید.

 

ستاره ایوبی

ستاره ایوبی هستم ارشد حقوق خصوصی و کارآموز وکالت. در زمینه های زیر فعالیت داشته ام و یا در حال حاضر فعالیت می نمایم: مشاوره های قراردادی و ثبت برند ولوگو و سایر خدمات ثبتی، مطالعه و پژوهش تخصصی حوزه حقوق استارت آپ ها، تجربه قرارداد نویسی در حوزه کسب و کارهای نوپا (سرمایه گذاری- فرانشیز – لایسنس – NDA و …)، همکاری با روزنامه هایی همچون آفتاب یزد، شهروند و صوراسرافیل در زمینه یادداشت های حقوقی، همکاری با خبرگزاری های مختلف مانند میزان و ایلنا


منبع اصفهان پلاس

درباره گیلان پلاس

برسی کنید

برنامه ارتباطات در دوران بحران کوید-۱۹ برای برندها

با آنلاین‌تر شدن زندگی ما، عجیب نیست که در دوران شبکه‌های اجتماعی، حتی کسب‌وکارها نیز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *