پرسونا(قسمت اول)


گام به گام (مدل سازی پرسونا)
(قسمت ۱ از ۲)

سال گذشته مطالعه‌ای کلی در زمینه‌ی پرسونا داشتم تا استراتژی محتوا و بازاریابی میلوژی (milogy.com) رو دقیق‌تر کنیم، از بین مدل‌ها و مقالات مختلف یکی دو مقاله خوب و ساده در سایت یوایکس لیدی دیدم که یکیش مربوط به طراحی گام به گام پرسوناست.

پرسونا چیست؟
پرسوناها آرکتایپ‌هایی (کهن الگو) هستند که بعد از مطالعه دقیق کاربران احتمالی ساخته می‌شوند. یک پرسونا می‌بایست شامل:

  • مشخصات اجتماعی و مردم‌نگاری (دموگرافیک)
  • نیازها، خواسته‌ها و اهداف
  • عادات و رفتارهای مشتری
  • تخصص‌ها
  • سابقه‌ی فرهنگی
  • انگیزه‌ها / محرک‌ها
  • بایدها و نباید‌ها (Must do, must never)
  • اهداف تجربه‌ی کاربری باشد.

چرایی؟
هر محصول می‌بایست پرسونا داشته باشد، این یکی از ابتدایی‌ترین ابزارهای طراحی تجربه‌ی کاربریست و کلید شناسایی پروفایل (نیم‌رخ)، نیازها، خواسته‌ها و انتظارات کاربران واقعی ماست که به یک محصول/خدمات کاربر محور ختم می‌شود.

چطور؟
یک پرسونا بر اساس منابع اطلاعاتی مختلفی ساخته می‌شود:

  • مصاحبه‌ها با کاربران واقعی
  • تحلیل‌ها
  • بازاریابی
  • ارتباط با مشتری و …

در ادامه، مسیر گام به گام برای ساخت پرسونا به شما پیشنهاد می شود.

گام به گام: ساخت پرسونای کاربر
اطلاعات را جمع‌آوری کنید!
مصاحبه با ذی‌نفعانی که اطلاعاتی در مورد کاربر نهایی دارند، ( تیم تجربه‌ی کاربری، بازاریابی، تحلیل‌گران داده، مالک محصول، مدیر محصول، خدمات مشتریان و…)

طیف کاربران بسازید!
بر اساس اطلاعات گام ۱، یک طیف از کاربران احتمالی بسازید. این به شما کمک خواهد کرد تا افراد(بازیگران) موثر را در چرخه‌ی محصول خود کنار نگذارید.

چند مصاحبه ترتیب دهید!
فضای نمونه به تعداد نقش‌های گام ۲ بستگی دارد، می‌توانید در مرحله‌ی بعدی از نظرسنجی آنلاین هم استفاده کنید.

الگوها را پیدا کنید!
اطلاعات حاصل از تحقیقات را به گروه‌های مردم‌نگاری/جامعه شناسی، انگیزش، مهارت و کارایی، شخصیت و… تقسیم کنید. آیا به روند یا الگوی خاصی رسیدید؟ تعیین کننده‌ترین متغیر کدام است؟ از این متغیر برای تعیین گروه‌ها بهره ببرید. مثلا: برای یک محصول ممکن است مهارت استفاده از کامپیوتر کلیدی باشد و برای محصول دیگر سبک زندگی کاربر…

چند سناریو طراحی کنید!
با استفاده از اطلاعاتی که از تحلیل‌ها یا سابقه‌ی محصول و محرک‌های عوامل انگیزش، پرسونا، سبک زندگی، نیازها و… دارید؛ برای پرسوناها نقش‌های کاربری مختلف طراحی کنید.

سناریوی ارتباط بین پرسونا و محصول/خدمت را تست کنید!
مهم‌ترین مشکلات، محدودیت ها، فرصت‌های محصول شما چیست؟ نتایج و طرح توجیهی را با تیم و ذی‌نفعان به بحث بگذارید، اصلاحات لازم را انجام دهید.

همیشه از حداقل تعداد پرسوناها برای یک محصول استفاده کنید: این به شما کمک خواهد کرد که محصولتان را دقیق‌تر بسازید. در صورتی که بیش از یک پرسونا برای محصول دارید یکی را به عنوان پرسونای اصلی تعریف کنید.
مترجم: مسعود اردکانی
منبع:
https://goo.gl/1r1yAQ

نوشته پرسونا(قسمت اول) اولین بار در اصفهان پلاس پدیدار شد.


منبع اصفهان پلاس

درباره گیلان پلاس

برسی کنید

برنامه ارتباطات در دوران بحران کوید-۱۹ برای برندها

با آنلاین‌تر شدن زندگی ما، عجیب نیست که در دوران شبکه‌های اجتماعی، حتی کسب‌وکارها نیز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *