معرفی کتاب قوی سیاه: اندیشه‌ورزی پیرامون ریسک




کتاب قوی سیاه: اندیشه‌ورزی پیرامون ریسک (The Black Swan: The Impact of the Highly Improbable) توسط نسیم نیکلاس طالب (نویسنده، فیلسوف، متخصص آمار و استاد دانشگاه) نگاشته و در ۱۷ مارس سال ۲۰۰۷ توسط انتشارات رندم هاوس منتشر شد. این کتاب به بررسی اثرات شدید ناشی از برخی از رویدادهای بسیار غیرقابل‌پیش‌بینی و نادر و همچنین تمایل انسان به یافتن توضیحاتی ساده و دم دستی برای این رویدادها می‌پردازد. نظریه مطرح شده در این کتاب بعدها به عنوان نظریه قوی سیاه معروف شد.

نسیم نیکلاس طالب که با نوشتن این کتاب به شهرت جهانی رسید می گوید در بازار بورس سرمایه گذاری کمی کرده است به اندازه‌ای که ناچار نباشد برای گذران زندگی وقتش را به دیگران بفروشد؛ از این رو می‌تواند با فراغ خاطر علاقه‌هایش را دنبال کند؛ طالب هم‌زمان به سه حرفه اشتغال دارد: یکی مشاوره دادن در زمینه مدیریت ریسک، دومی نویسندگی و سومی تدریس ریاضیات در دانشگاه‌های معتبر آمریکا از جمله دانشگاه وارتون پنسیلوانیا و پلی‌تکنیک نیویورک.

نخستین ویرایش این کتاب در سال ۲۰۰۷ منتشر شد و در همان زمان توانست به موفقیت خوبی در بازار دست یابد. این کتاب به مدت ۳۶ هفته در فهرست کتاب‌های پرفروش نیویورک تایمز قرار داشت و به سی و یک زبان ترجمه شده‌است. ویرایش دوم این کتاب نیز در سال ۲۰۱۰ منتشر شد. این کتاب بخشی از مجموعه چهار جلدی مقالات فلسفی نسیم طالب در مورد عدم قطعیت است.

بحث اصلی طالب در این کتاب، درک و مدیریت ریسک‌های ناشی از رویدادهای بی‌سابقه است؛ رویدادهایی که پیامدهای سنگینی به بار می‌آورند اما کسی انتظار آنها را ندارد؛ یا به عبارت فنی‌تر، احتمال وقوع آنها بسیار کم به نظر می‌آید؛ جنگ جهانی اول، متلاشی شدن نظام پادشاهی در ایران، جنگ ایران و عراق، حادثه یازده سپتامبر، پیدایش گوگل، فروپاشی بازارهای مالی در سال ۲۰۰۸، فروش کتاب‌های هری‌پاتر، جنگ سوریه، ظهور داعش، و نتیجه انتخابات اخیر ریاست جمهوری در آمریکا، از جمله رویدادهایی هستند که می‌توان اصطلاح قوی سیاه را به مفهومی که در این کتاب آمده است، درباره آنها به کار برد.





منبع اصفهان پلاس

درباره گیلان پلاس

برسی کنید

برنامه ارتباطات در دوران بحران کوید-۱۹ برای برندها

با آنلاین‌تر شدن زندگی ما، عجیب نیست که در دوران شبکه‌های اجتماعی، حتی کسب‌وکارها نیز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *