وجه اشتراک Uber , Ebay , Amazon , Alibaba

ذات هر کار و کسبی بر مبادله ارزش ها استوار است. در کسب و کارها بیش از ۱۰۰ مدل درآمدی مستقل و یا ترکیبی می توان ذکر کرد.* ( در یک یادداشت در مورد آن خواهم نوشت. )  که از راه آنها شرکت ها بابت ارزش خود که به مشتریان خود منتقل می کنند، پول، زمان و … مشتریان را دریافت می کنند. اصلی ترین مدل های درآمدی موارد زیر است :

۱. مبتنی بر تبلیغات Ads base

۲. ارجاع فروش  Affiliate

۳. تراکنشی Transactional

۴. کمسیون Commission

۵. اشتراکی Subscription

۶. رایگان Freemium

از مدل های فوق، مدل درآمدی کمسیون و مدل در آمدی تراکنشی در یک بستر به نام بازارگاه ( MarketPlace )  قابل انجام است. بازارگاه از جذابترین و قویترین مدل های تجارت الکترونیک است که از نمونه های معروف آن می توان به  Uber , Ebay,  Amazon** , Alibaba اشاره کرد. از نمونه های داخلی هم پونیشا، ایونت سنتر، تپ سی، کافه بازار، بیمه بازار و مامان پز را می توان نام برد. در مقاله و گزارش زیر اصول اولیه و محاسن و کمی هم از رمز و راز  بازار گاه عنوان شده است. زحمت ترجمه از زبان انگلیسی را جناب آقای مهدی مسکین و سرکار خانم تبسم لطیفی ( بنیان گذار مامان پز ) متقبل شدند.

همچنین در کانال تلگرامی انقلاب پلتفرمی https://t.me/platform_revolution هم اطلاعات و اخبار مفیدی می توانید پیدا کنید.

 

دانلود نسخه انگلیسی مفهوم بازارگاه

 

دانلود نسخه فارسی مفهوم بازارگاه

 

توسعه زیست بوم کسب و کار های پلتفرمی

 

*در کارگاه مدلهای درآمدی جناب آقای فرحی عنوان کردند و با اطلاعاتی که ایشان و دیگر دوستان در اختیار قرار دادند یک یادداشت منتشر خواهم کرد.

**آمازون چندین مدل درآمدی دارد و یکی از آنها بازارگاه است.

یک مروج کارآفرینی و مدرس و مربی کوهنوردی است و قبل از آنکه کارشناسی ارشد بازاریابی خود را بگیرد، ۱۲ سال تجربه, از کارمندی تا تاسیس استارتاپ و تجارت خارجی و کار در صنعت ساختمان را دارد. هم اکنون علاوه بر همکاری در اصفهان پلاس در استارتاپ eventcenter.ir مشغول به کار است. برگزاری تداکس نقش جهان و مربی گری و برگزاری چندین رویداد کارآفرینی از فعالیت های او دراین حوزه می باشد.


منبع اصفهان پلاس

درباره گیلان پلاس

برسی کنید

برنامه ارتباطات در دوران بحران کوید-۱۹ برای برندها

با آنلاین‌تر شدن زندگی ما، عجیب نیست که در دوران شبکه‌های اجتماعی، حتی کسب‌وکارها نیز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *