ذات هر کار و کسبی بر مبادله ارزش ها استوار است. در کسب و کارها بیش از ۱۰۰ مدل درآمدی مستقل و یا ترکیبی می توان ذکر کرد.* ( در یک یادداشت در مورد آن خواهم نوشت. ) که از راه آنها شرکت ها بابت ارزش خود که به مشتریان خود منتقل می کنند، پول، زمان و … مشتریان را دریافت می کنند. اصلی ترین مدل های درآمدی موارد زیر است :
۱. مبتنی بر تبلیغات Ads base
۲. ارجاع فروش Affiliate
۳. تراکنشی Transactional
۴. کمسیون Commission
۵. اشتراکی Subscription
۶. رایگان Freemium
از مدل های فوق، مدل درآمدی کمسیون و مدل در آمدی تراکنشی در یک بستر به نام بازارگاه ( MarketPlace ) قابل انجام است. بازارگاه از جذابترین و قویترین مدل های تجارت الکترونیک است که از نمونه های معروف آن می توان به Uber , Ebay, Amazon** , Alibaba اشاره کرد. از نمونه های داخلی هم پونیشا، ایونت سنتر، تپ سی، کافه بازار، بیمه بازار و مامان پز را می توان نام برد. در مقاله و گزارش زیر اصول اولیه و محاسن و کمی هم از رمز و راز بازار گاه عنوان شده است. زحمت ترجمه از زبان انگلیسی را جناب آقای مهدی مسکین و سرکار خانم تبسم لطیفی ( بنیان گذار مامان پز ) متقبل شدند.
همچنین در کانال تلگرامی انقلاب پلتفرمی https://t.me/platform_revolution هم اطلاعات و اخبار مفیدی می توانید پیدا کنید.
دانلود نسخه انگلیسی مفهوم بازارگاه
دانلود نسخه فارسی مفهوم بازارگاه
توسعه زیست بوم کسب و کار های پلتفرمی
*در کارگاه مدلهای درآمدی جناب آقای فرحی عنوان کردند و با اطلاعاتی که ایشان و دیگر دوستان در اختیار قرار دادند یک یادداشت منتشر خواهم کرد.
**آمازون چندین مدل درآمدی دارد و یکی از آنها بازارگاه است.
منبع اصفهان پلاس