دلار، استارتاپ، بقا


می خواهم چند حقیقت را با هم مرور کنیم. استارتاپ ها در دنیا و در ایران عموما به دلایل زیر شکست می خورند :

۱. عدم همخوانی محصول با بازار، مشکل در بیزینس مدل و جریان درآمدی ، مدیریت نا صحیح مشتری، نداشتن KPI دقیق، …

۲. مسائل مربوط به بازار و سایز کوچک آن و عدم درک نیاز بازار و مشتری ، ساختن محصول اشتباه و …

۳.  مشکلات داخلی بنیانگذاران ها با هم ، متنوع نبودن تیم بنیان گذاران ، عدم وجود چشم انداز یکسان در کل تیم

جهش قیمت دلار در سال ۹۷ و تبعات آن مانند بالا رفتن تورم عمومی و قیمت کالا ها و قیمت  زمین و اجاره بها و … هم به سه دلیل کلی زیر باعث بالا رفتن نرخ شکست استارتاپ ها در ایران خواهد شد:

۴. ایجاد فضای ناامیدی و یاس در کل اکوسیستم کارآفرینی ایران و افزایش تمایل به مهاجرت شدید افراد.

۵. ساختار هزینه نامناسب مانند بالا بودن هزینه جاری ( اجاره دفتر و حقوق پرسنل )  و یا  بالا رفتن هزینه عملیاتی ( هزینه تبلیغات گوگل و سرور )

۶. سوق یافتن سرمایه ها  ( VC و سنتی ) به سمت دلار و مسکن و بورس و طلا، چون سرمایه در ایران بلوغ و صبر لازم را برای حضور در اکوسیستم کارآفرینی ندارد.

شش دلیل فوق ظاهرا کفایت می کند برای اینکه فاتحه اکوسیستم کارآفرینی ایران خوانده شود ولی

برای سه دلیل اول فقط می توانم بگویم که مسئولیت ۱۰۰ ٪ آن با خود استارتاپ و تیم و بنیانگذاران است و بروید یاد بگیرید، سوال کنید، بررسی کنند، از ساختمان بیرون بزنید و … تا ریسک آن دلایل را تا حد امکان کم کنید.

برای مشکل ۴ : در  دوران آقایان هاشمی رفسنجانی و خاتمی و احمدی نژاد هم در هر دوره ۸ ساله دلار بین ۲ تا ۴ برابر شده است و به نقطه تعادلی رسیده است. درست است چون ما در میانه این جهش هستیم آسیب روحی و مالی بیشتری می بینیم ولی به صورت کلی این دوران بازهم طی خواهد شد. امکان دارد برخی دوستان مسائلی مانند برجام و هم آیندی بحران های داخلی و …  را مطرح کنند که به نظر من وقتی نمی توانیم برای آن کاری انجام دهیم پس برای ساده سازی معادله، آنها را حذف می کنیم و  البته منظورم موضع انفعالی داشتن نیست و اتفاقا برای اصلاح آن ها هم باید تلاش کرد ولی به هر صورت مواردی است که اکثرا از کنترل ما خارج است.

اگر میتوانید و یا  می خواهید بروید، بروید ولی حالا که اینجا هستید با تمام قوا و انرژی کار کنید که اگر اوضاع خوب و تحت کنترل شد، شما در اول صف باشید و اگر هم از ایران رفتید یک روزمه و تجربه خوب همراهتان باشد.

مشکل ۵ : الان بهترین موقع برای یک جراحی اقتصادی و اصلاحات ساختار هزینه های شما است و فرصت را غنیمت بدانید. ( به خصوص استارتاپ های غیر تهرانی در این زمینه موفق تر خواهند بود و مزیت دارند.)

مشکل ۶ : بنیانگذار یکی از استارتاپ های معروف ایران با خوشحالی می گفت : تا سه سال دیگر بسیاری از این استارتاپ نماها و سرمایه گذار های دروغین اکوسیستم حذف خواهند شد ( و یا خواهند رفت ) و بعد از آن ما می مانیم و چند سرمایه گذار هوشمند و واقعی.

در ضمن همچنین فرصت های جدید هم به مرور خود را نشان خواهند داد.

یکی از قهرمانان اتومبیل رانی در مورد راز موفقیتش گفته است : در سر پیچ ها که همه رانندگان ۳٪ ترمز را فشار میدهند ، من ۲٪ گاز را بیشتر فشار می دهم و در هر پیچ ۵٪ از دیگران جلوتر خواهم افتاد.  حکایت ما هم همین است آنهایی که بلند پروازند و به کارشان ایمان دارند الان موقع نا امیدی نیست و اتفاقا الان موقع پیشرفت و جهش است.

نوشته دلار، استارتاپ، بقا اولین بار در اصفهان پلاس پدیدار شد.


منبع اصفهان پلاس

درباره گیلان پلاس

برسی کنید

برنامه ارتباطات در دوران بحران کوید-۱۹ برای برندها

با آنلاین‌تر شدن زندگی ما، عجیب نیست که در دوران شبکه‌های اجتماعی، حتی کسب‌وکارها نیز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *