MVP جای خود را به RAT می دهد

MVP  مرد، درود بر RAT (عنوان پیشنهادی من: تولید محصولات همیشگی موفق یا آزمون ایده های پر چالش)

چرا باید تمرکز را بر روی فرضیه کلیدی (RAT) گذاشت و کمینه محصول پذیرفتنی (MVP) را فراموش کرد؟ در بطن عبارت کمینه محصول پذیرفتنی، نقصی وجود دارد که: “این یک محصول نیست”. این یک راه آزمایش است که آیا آنچه به عنوان مسئله شناخته اید ارزش حل شدن دارد؛ در واقع راهی است برای کاهش ریسک و آزمایش سریع فرضیه کلیدی شما. به جای ساختن کمینه محصول پذیرفتنی، فرضیه کلیدی  خود را شناسایی کرده و آن را تست کنید. جایگزین کردن “آزمایش فرضیه کلیدی (Riskiest Assumption Tests) یا به اختصار RAT” به جای “کمینه محصول پذیرفتنی (Minimum Viable Product) یا به اختصار MVP” شما را به طور قابل ملاحظه ای از رنج نجات می دهد.

MVP آنقدر استفاده شده که معنای اصلی خود را از دست داده است. این عبارت اغلب به اشتباه به اولین عرضه محصولات فوق العاده ابتدایی اطلاق می شود. در نتیجه MVP بسیار پیچیده تر از یک آزمون سریع برای تولید یک محصول به نظر می رسد.

وقتی مردم نگرانی برای محصولات درجه دوم دارند، به دنبال کمینه محصولات باارزش یا کمینه محصولات دوست داشتنی می روند. هر چند این راه کاملا غلط است. چرا که باعث می شود که شما بر سر فرضیه های کلیدی قمار بزرگتری کنید و یادگیری از مشتری واقعی بیشتر و بیشتر به تعویق می افتد.

کمینه آزمون پذیرفتنی (Minimum Viable Test) یا به اختصار MVT به عنوان تلاشی برای تکرارهای کوچکتر، قبل از عرضه است. با این حال منجر به از دست دادن دو نکته خیلی مهم می شود: چه چیزی را و چرا آزمایش می کنید؟ علاوه بر این، واژه “حداقل” مبهم است. زمانی که پرسیده می شود در ساخت MVP چه میزان حداقلی باید رعایت شود، اریک ریس (Eric Ries) نویسنده کتاب Lean Startup چنین پاسخ می دهد:

” خیلی کوچکتر از آنچه فکر می کنید”.

آزمون فرضیه کلیدی(RAT)، واضح و روشن است. هیچ لزومی برای تولید بیش از نیاز جهت آزمون آنچه ناشناخته است نیست. هیچ انتظاری برای طراحی و کدزنی فوق العاده نیست. هیچ خطری قبل از تولید رخ نمی دهد.

MVP با  اطمینان کاذب نسبت به یک مسیر واضح خطی در جهت یک راه حل بهینه، گمراه می شود. آزمون فرضیات پرخطر منجر به تمرکز بر یادگیری می شود. درست مثل شمعی که در تاریکی ما را به سمت جلو هدایت می کند.

زمانی که شما به فرضیات پرخطر ، اعتبار ببخشید، می توانید به سمت بزرگترین ایده بعدی حرکت کنید. و به تدریج اعتماد شما به موفقیت ایده تان افزایش می یابد. کلید رسیدن به این مرحله آزمون های کوچک و سریع است. کوچکترین آزمون برای آزمایش کردن بزرگترین فرضیه شما چیست؟ پاسخ همان طور که تام چی (Tom Chi) یکی از بنیانگذاران گوگل X اشاره می کند چنین است:

“سرعت یادگیری خود را با کم کردن زمان برای آزمون، افزایش دهید”.

نه یک کاهشی عادی بلکه کاهشی چشمگیر از لحاظ زمانی مد نظر است. حتی برای ایده های پیچیده ای مثل گوگل گلس، که پروتوتایپ آن در یک روز  ساخته شد. تشخیص ایده های پنهانی انرژی ذهنی و انتظام (انضباط) زیادی طلب می کند. فرصت را مثل مشکل مشتری یا کار معکوس نشان دهید.

چه چیزی باید رخ دهد تا فرصت ها شکل گیرد؟ ایده ها را به کار گرفته و از خود بپرسید کدام ایده اساسی تر است؟ آنقدر تکرار کنید تا به ایده اساسی دست یابید. این کوچکتر از “۵چرا” (۵whys) است؟ با کار کردن روی مسیر خود شواهدی را که ایده  شما را حمایت می کند را تشخیص دهید. شما الان باید بتوانید به وضوح بدانید که در کجای دانش شما کاستی های  اساسی وجود دارد. یک نگاه واضح و صریح از این که آزمون های پر ریسک ترین ایده های شما چگونه باید باشد.

هر ایده جدیدی با آزمون پر ریسک ترین ایده(RAT) شروع می شود.

این تنها برای شروع یک استارتاپ اعمال نمی شود. به همان اندازه و حتی بیشتر ، برای تاسیس شرکت ها ضروری است. زمانی که برای مدت طولانی با موفقیت عمل می کنید ممکن است دچار حس کاذب امنیت و ثبات شوید. و این امر یا این حس شما را در هنگام خطر دچار مشکل می کند. خطراتی مثل سرمایه گذاری مالی و زمانی برای ساختن چیزی که هیچ کس قرار نیست از آن استفاده کند.

در همین حال رقبای شما فرصت های بازار را کشف می کنند. آنها محصولاتی که دقیقا منطبق بر نیاز مردم است را تولید می کنند. آنها به تدریج مشتریان شما را می دزدند.

آزمایش پر ریسک ترین ایده ها در شرکت های تاسیس شده با چالش های مختلفی مواجه است. محدودیت های یک استارتاپ، فکرهای کم هزینه را پیش می برد که خود برای آزمون پر ریسک ترین ایده ها به کار می آید. به نظر می رسد با منابع کافی، کمتر دچار پیامدهای ناشی از اجرای پروژه های بزرگ، قبل از اعتبار سنجی آنها می شویم.  آزمون پر ریسک ترین ایده ها نیاز به طرز فکر متفاوت دارد. مهندسان ، طراحان و مدیران تولید می توانند بدترین دشمنان هم باشند. تخصص و حرفه شان ، آنها را به سمت تولیدات بی نقص، سوق می دهد و منجر به قوانین بی نقص و تنفر انگیز می شود. اما زمانی که هیچ کس محصول شما را نخواهد ، هیچ کس به زیبایی محصولتان  و کیفیت  قوانین بی نقص آن توجه نمی کند .

کشفیات را به حداکثر برسانید.

آزمون پر ریسک ترین ایده ها، کارهای کلیدی لازم برای اعتبار سنجی ایده شما را به سرعت اولویت بندی می کند. وسوسه تولید شتابزده یک محصول اساسی را از بین می برد. اما این کار  ساده نیست. شما باید بی وقفه پیگیر آنها باشید تا احاطه بر موضوع افزایش یابد. این وظیفه تمام افراد تیم است که از یکدیگر بپرسند:

” آیا این جمع و جورترین  کاری بود که برای آزمایش پر ریسک ترین ایده امان می توانستیم انجام دهیم؟”

منبع:getsharey

نویسنده: فهیمه زرمهر


منبع اصفهان پلاس

درباره گیلان پلاس

برسی کنید

برنامه ارتباطات در دوران بحران کوید-۱۹ برای برندها

با آنلاین‌تر شدن زندگی ما، عجیب نیست که در دوران شبکه‌های اجتماعی، حتی کسب‌وکارها نیز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *