مجموعه آموزش ویدیویی راه اندازی استارتاپ (فصل سوم)

دوره آموزش ویدیویی آموزش بوم مدل کسب و کار

استیو بلنک کارآفرین سریالی در سیلیکون ولی است که بعد از ۲۱ سال فعالیت در ۸ استارتاپ high-tech تصمیم به تدریس کارآفرینی گرفت. او به خاطر ارائه مفهوم توسعه مشتری شهرت دارد و دوره ویدیویی را برای راه اندازی استارتاپ تهیه کرده است که توسط تیم اصفهان پلاس و آقای مترجم زیرنویس فارسی شده است.

این دوره در ۱۱ فصل با موضوعات مختلف آورده شده که به تدریج و بصورت فصل فصل و رایگان بر روی سایت اصفهان پلاس قرار خواهد گرفت. اطلاعات کامل و تمامی سرفصل های این دوره را می توانید در “مجموعه آموزش ویدیویی راه اندازی استارتاپ” مشاهده کنید.

قبلا در فصل اول با مقدمات این دوره آشنا شدید:

مشاهده فصل اول دوره راه اندازی استارتاپ

 

در فصل دوم با آنچه امروز درمورد شرکت ها و کارآفرینی می دانیم آشنا شدید:

مشاهده فصل دوم دوره راه اندازی استارتاپ

 

در ادامه و در فصل سوم، با بوم مدل کسب و کار و هریک از اجزای آن به تفصیل آشنا خواهیم شد.

با این دوره همراه باشید:


قسمت اول: یک شرکت چگونه تعریف می شود؟

شرکت یک سازمان تجاری است که محصول یا خدمتی را در ازای درآمد و سود می فروشد. پس استارتاپ چیست؟ استارتاپ در نهایت به چه چیزی تبدیل خواهد شد؟ تعریف استارتاپ از زبان استیو بلنک را در این ویدیو ببینید:


قسمت دوم: مدل کسب و کار

موثرترین راه برای اینکه به همه جوانب و اجزای کسب و کار خود خوب فکر کنید، مدل کسب و کار است. اما مدل کسب و کار چیست؟ اجزای آن شامل چه مواردی می شود؟یک شرکت از طریق مدل کسب و کار برای خودش ارزش می سازد و همزمان محصول یا خدمات خود را به مشتریانش ارائه می دهد.


قسمت سوم: ارزش پیشنهادی در بوم مدل کسب و کار

ارزش پیشنهادی نشان می دهد که چه چیزی و برای چه کسی می سازید. براساس تعریف ارزش پیشنهادی، ایده یا محصول در اولویت اول نیست. بلکه باید مشکل یا نیاز مشتری را برطرف کرد.


قسمت چهارم: بخش بندی مشتریان در بوم مدل کسب و کار

باید دقیقا بدانید مشتریان شما چه کسانی هستند و چرا از شما خرید خواهند کرد. آن ها موظف نیستند کالا یا خدمات شما را خریداری کنند ولی شما موظف به خدمت رسانی به آن ها هستید. پس از ساختمان بیرون بزنید و هر جزییاتی را اعم از ویژگی های جغرافیایی، اجتماعی و آماری درباره آن ها جمع آوری کنید. در این مرحله پرسونای مشتری خود را ترسیم کنید.

برای آشنایی کامل با پرسونا دو مقاله پرسونای خریدار و ۱۹ پرسشی که باید هنگام ایجاد پرسونای خریدار بپرسید را مطالعه نمایید.


قسمت پنجم: کانال ها در بوم مدل کسب و کار

چگونه محصول خود را به دست مشتری می رسانید؟ کانال ها به دو دسته فیزیکی و مجازی تقسیم می شوند که در این قسمت باید تصمیم بگیرید که می خواهید از چه نوع کانال هایی استفاده کنید.


قسمت ششم: ارتباط با مشتری در بوم مدل کسب و کار

این قسمت در مورد چگونگی جذب مشتری، نگهداری آن ها و رشدشان است. برای تعریف این مورد در کسب و کارهای آنلاین، با یک قیف دووجهی روبرو هستیم که شامل سه مرحله get، keep و grow است. برای آشنایی کامل با این قیف مقاله آشنایی با قیف سنجه ها را مطالعه نمایید.


قسمت هفتم: جریان های درآمدی در بوم مدل کسب و کار

چگونه از محصول یا خدماتی که به بخش های مشتری ارائه می شود، درآمد کسب می کنید؟ مشتری درواقع برای چه ارزشی به شما پول پرداخت می کند؟ مقاله های دنباله دار انواع مدلهای درآمدی برای کسب و کارها را جهت اطلاعات بیشتر مطالعه نمایید.


قسمت هشتم: منابع کلیدی در بوم مدل کسب و کار

به چه دارایی هایی نیاز دارید تا مدل کسب و کار شما جواب دهد؟ منابع مالی، دارایی های فیزیکی و ماشین آلات، دارایی های فکری و یا حتی سرمایه های انسانی می توانند نقش منابع کلیدی کسب و کار شما را ایفا کنند.


قسمت نهم: شرکای کلیدی در بوم مدل کسب و کار

باید به این سوال پاسخ دهید که شرکای شما چه کاری و در چه زمانی برای شما انجام می دهند. استارتاپ ها در شروع کار نیاز به شرکایی که یک شرکت چندین و چندساله دارد، نخواهند داشت. نوع شراکت ها نیز می تواند متنوع باشد.


قسمت دهم: فعالیت های کلیدی در بوم مدل کسب و کار

مهم ترین کاری که باید برای موثر واقع شدن مدل کسب و کارتان انجام دهید چیست؟ این مساله به نوع کسب و کار شما وابسته است.


قسمت یازدهم: ساختار هزینه ها در بوم مدل کسب و کار

برای اجرای مدل کسب و کارتان چه مقدار باید هزینه کنید؟ حواستان به هزینه های پنهان هم باشد. هزینه های منابع کلیدی و فعالیت های کلیدی پرهزینه را نیز در نظر بگیرید. بعد از همه اینها هزینه های ثابت و متغیر را نیز محاسبه کنید.


منبع اصفهان پلاس

درباره گیلان پلاس

برسی کنید

مکانیک سیار در تهران با تیم تخصصی آقای امداد تعمیرکار در محل

دمات مکانیک سیار تهران آقای امداد کمک می کند تا در کمترین زمان مشکل خودروی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *