فرمول وارن بافت: چگونه باهوش تر شویم




بهترین کاری که یک نفر در حق همنوع خود می تواند انجام دهد این است که کمکش کند تا بیشتر بداند. چارلی مانگر

بیشتر مردم در جریان روزمره خود تلاشی برای باهوش تر شدن نمی کنند. خیلی راحت است که از محل کار خود به خانه برگردیم و جلوی تلویزیون بنشینیم و بگذاریم زمان بگذرد و در آخر به تخت خواب خود برگردیم؛ اما این کمکی به داناتر شدن شما نمی کند.

در واقع یک راه حل ساده وجود دارد که ما آن را فرمول وارن بافت می نامیم که به دنبال وارن بافت و همکار او چارلی مانگر نامیده شده است و این دو ترکیب فوق العاده ای از نوع دید به مشکلات هستند. وارن بافت میگوید: من میبینم و او میشنود و ما تیم فوق العاده ای را تشکیل داده ایم.

چگونه باهوش تر شویم؟

زیاد مطالعه کنید

این به چه معناست؟ وارن بافت تخمین میزند که به طور میانگین ۸۰ درصد از وقت روزانه اش را به مطالعه و تفکر می پردازد. هنگامی که از او پرسیده میشود که چگونه می توان باهوش تر شد یک دسته کاغذ را نشان می دهد و می گوید: ۵۰۰ برگه مانند این را هر روز مطالعه کنید این کار دانش شما را می سازد
همه ما می توانیم دانش خود را بالا ببریم اما بیشتر ما تلاشی برای این کار نمی کنیم!
این که چگونه بخوانیم هم مهم است. باید با دقت مطالعه کنید و همواره در مورد آن تفکر کنید در واقع باید تمام کارهای فکری لازم برای تثبیت ذهنی یک مطلب را انجام دهید.
وارن بافت اشاره می کند: کار من شامل گردآوری هرچه بیشتر اطلاعات است و این که آیا این اطلاعات به یک عمل منجر می شوند یا خیر. در مورد چارلی هم این صدق میکند به طوری که فرزندان چارلی او را کتاب متحرک خطاب می کنند!

یادگیری مداوم

چارلی معتقد است: ”برای ما این مفید بود که در یک شهر نبودیم و در یک جا کار نمی کردیم چون در غیر این صورت وقت کمتری برای مطالعه پیدا می شد”
“ما در مورد مطالعه بسیار سرسختانه عمل می کردیم به طوری که بهترین زمان های کاریمان را صرف مطالعه می کردیم و عملکرد کمتر تیمی مانند ما بود. اشتباه نکنید؛ وقتمان را صرف خواندن نظرهای دیگران نمی کردیم! بلکه ما به دنبال اطلاعاتی بودیم تا در موردشان فکر کنیم. در زمان فکر کردن همیشه چارلی با دیدن مسئله حتما سریعا راه حلی را پیدا می کرد. او فکر بسیار سریعی داشت در عرض سی ثانیه راه حل را می یافت. او همه چیز را سریع می دید.”

چگونه وقت برای مطالعه پیدا کنیم؟

مطالعه انرژی و زمان لازم دارد. یک ساعت از روزتان را برای خودتان خالی کنید. شما می توانید در یک ساعت توییتر خود را چک کنید و جواب ایمیل های خود را دهید ولی در عوض در آن یک ساعت می توانید خودتان را پرورش دهید!
اما مطالعه تنها یک طرف معادله است. علاوه بر مطالعه باید ایده ها را دریابید و روی آن ها کار انجام دهید. بیشتر مردم ایده ها را در نمی یابند یا اینکه نمی دانند با آن ها چه کنند.
مورتیمر ادلر در کتاب “چگونه کتاب بخوانیم” میگوید: کسی که می گوید چیزی را می داند و در مورد آن تفکر می کند اما نمی تواند آن را بیان کند در واقع نمی داند که به چه چیز دارد فکر می کند.
راهی دیگر برای باهوش تر شدن این است که افرادی دورتان را اشغال کنند که از این هراسی نداشته باشند که ایده های شما را به چالش بکشند.




اصفهان پلاس


منبع اصفهان پلاس

درباره گیلان پلاس

برسی کنید

مکانیک سیار در تهران با تیم تخصصی آقای امداد تعمیرکار در محل

دمات مکانیک سیار تهران آقای امداد کمک می کند تا در کمترین زمان مشکل خودروی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *