ویرایش جدید آیین‌نامه لرزه‌ای سازه‌های صنعت نفت کشور تدوین شد – دیده بان علم ایران

به گزارش خبرنگار دیده‌بان علم ایران، دکتر امید بهار در حاشیه دومین روز از نهمین کنفرانس بین المللی زلزله که امروز در مرکز همایش های بین المللی برج میلاد برگزار شد، اظهار کرد: روز اول کنفرانس کارگاهی در ارتباط با آیین نامه ۰۳۸ که برای صنعت نفت تهیه شده است داشتیم. در واقع  صنعت نفت از چندین سال پیش به این نتیجه رسید که برای طراحی لرزه ای سازه ها نیازمند تدوین آیین نامه منسجم است، بنابراین این کار از چندین سال پیش آغاز شد.

وی در ادامه تصریح کرد: سه ویرایش از آیین نامه فوق تدوین شده بود که در سال ۱۳۹۹ به این نتیجه رسیدند با توجه به تغییر و تحولات جدیدی که اتفاق افتاده  لازم است ویرایش جدیدی از آیین نامه ارائه شود. مسئولیت ایجاد این تغییرات به پژوهشگاه زلزله شناسی و مهندسی زلزله گذاشته شد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه زلزله شناسی و مهندسی زلزله در ادامه خاطر نشان کرد: این پژوهشگاه برای اولین بار تلاش کردد برای هر فصل از آیین نامه یک گروه تخصصی تشکیل دهد. گروه های تخصصی از اعضای دانشگاهی، صنعت و بدنه خود صنعت نفت بودند. در نتیجه از تخصص، دانش و تجربه های موجود کمال استفاده شده است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه زلزله شناسی و مهندسی زلزله اضافه کرد: چند مسئله جدید در ویرایش آیین نامه فوق منظور شده است که مهمترین آنها مسئله ریسک لرزه ای بود. بر این اساس تاسیساتی که در مناطق مختلف با خطر لرزه ای متفاوت  احداث شوند با ریسک فروریزش یا میزان آسیب مواجه می شوند. در این آیین نامه بسیاری از مسائل مرتبط با خطر بر اسای دانش روز شکل گرفته و تعریف شده است.

بهار خاطر نشان کرد: نکته مهم دیگر در آیین نامه، ارتقای دانش مهندسی بود. در واقع چون مخاطبان صنعت نفت گروه ها و شرکت های خاصی هستند، به این سمت حرکت شد تا از مسائل روز مهندسی استفاده شود و اگر لازم است شرکت های مرتبط با صنعت نفت دانش مرتبط را ارتقا و به مباحث جدید مسلط شوند. تا از این طریق شرکت های مهندسی که در سطح کشور فعالیت می کنند نیز راغب به  ارتقای فعالیت های خود باشند. در واقع خودشان را در موقعیت و شرایط بهتری قرار بدهند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه زلزله شناسی و مهندسی زلزله با بیان اینکه ویرایش اول این آیین نامه به صورت توصیه ای تدوین شد، گفت: از ویرایش دوم به بعد اجرای آیین نامه برای شرکت های تابعه نفت الزام اور است و تمامی این شرکت ها موظف هستند از این آیین نامه استفاده کنند. به همین جهت ما در تدوین و ویرایش آن از بدنه کارشناسی خود صنعت نفت کمک گرفتیم تا همخوانی لازم در اجرا شکل بگیرد.

انتهای پیام


منبع خبر

درباره گیلان پلاس

برسی کنید

تولید دستگاه رادیوگرافی فول دیجیتال توسط متخصصان ایرانی

تولید دستگاه رادیوگرافی فول دیجیتال توسط متخصصان ایرانی – دیده بان علم ایران

به گزارش دیده بان علم ایران، علی هوشمند مدیر فروش شرکت مهران طب شیراز، از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *