بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!


ناسا قصد دارد در هفته آینده یک سیستم بادبان خورشیدی را به فضا پرتاب کند تا بر فراز زمین مستقر شود و از نور خورشید برای فعالیت‌های خود کمک بگیرد.

به گزارش ایسنا، یک ماموریت ناسا که روش جدیدی را برای مسیریابی در منظومه شمسی ما آزمایش می‌کند، آماده است تا بادبان خود را به فضا ببرد. هدف از این کار گرفتن باد نیست، بلکه جذب کردن نیروی محرکه نور خورشید است.

به نقل از ناسا، «سیستم بادبان خورشیدی کامپوزیت پیشرفته»(ACS3) در روز سه‌شنبه ۲۳ آوریل بر فراز موشک «الکترون»(Electron) شرکت «راکت لب»(Rocket Lab) از «مجتمع پرتاب ۱» این شرکت واقع در شبه جزیره ماهیا در نیوزیلند پرتاب خواهد شد.

موشک الکترون، کیوب‌ست این ماموریت را در فاصله حدود ۶۰۰ مایلی بالای زمین مستقر خواهد کرد که بیش از دو برابر فاصله «ایستگاه فضایی بین‌المللی» تا زمین است. برای آزمایش عملکرد سیستم بادبان خورشیدی ناسا، فضاپیما باید در مدار بسیار بالایی باشد تا نیروی ناچیز نور خورشید را روی بادبان اعمال کند. این نیرو که تقریبا معادل وزن یک گیره کاغذی در کف دست است، می‌تواند بر کشش اتمسفر غلبه کند و ارتفاع خود را افزایش دهد.

پس از مرحله شلوغ اولیه پرواز که حدود دو ماه به طول می‌انجامد و بررسی سیستم‌های فرعی را شامل می‌شود، کیوب‌ست که به اندازه یک مایکروویو است، بادبان خورشیدی بازتابنده خود را به کار خواهد گرفت. این آزمایش چندهفته‌ای شامل یک مجموعه مانور برای نشان دادن بالا و پایین رفتن مدار است که فقط از فشار نور خورشید وارده بر بادبان استفاده می‌کند.

منتظر به‌روزرسانی‌ها باشید زیرا سیستم بادبان‌ خورشیدی ناسا قصد دارد توانایی خود را برای مسیریابی در فضا، افزایش دسترسی و مأموریت‌های کم‌هزینه به ماه، مریخ و فراتر از آن اثبات کند.

انتهای پیام


منبع خبر

درباره گیلان پلاس

برسی کنید

باور دانشمندان درباره میزان هوش «تی‌رکس‌ها» دگرگون شد

به نظر می‌رسد تی‌رکس‌ها ساده‌لوح‌تر از آن چیزی بودند که دانشمندان تصور می‌کردند. به گزارش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *