از تغییر چهره صورت‌های فلکی تا خداحافظی با نبوغ


دنیای علم و فناوری در روز پنجشنبه ۳۰ فروردین شاهد رخدادهای جالبی بود که در این گزارش به اختصار به برخی از آنها می‌پردازیم.

به گزارش ایسنا، وقتی به آسمان شب نگاه می‌کنیم، ستاره‌ها و صورت‌های فلکی آشنا را می‌بینیم که برای هزاران سال قابل مشاهده بوده‌اند. با این حال ستاره‌ها برای همیشه دوام نمی‌آورند. آنها زندگی می‌کنند و می‌میرند، هرچند در مقیاس‌های زمانی بسیار طولانی. پاسخ دادن به این پرسش که چقدر طول می‌کشد تا تغییرات صورت‌های فلکی از روی زمین دیده شوند، به طول عمر ستارگان خاص بستگی دارد.

آیا چهره صورت‌های فلکی تغییر می‌کند؟

یکی از تیم‌های فناور کشور با طراحی و ساخت ربات زیردریایی هوشمند با قابلیت تصویربرداری و نقشه‌برداری، تعقیب هدف و نشت‌یابی موفق شدند ۵ فروند از آنها را در حوزه عملیات وارد کنند. امیر خیام یکی از اعضای تیم امیرکبیر در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: محصول ما زیر دریایی هوشمندی است که توسط ربات‌های پرنده و پهپادها حمل می‌شود و از قابلیت‌هایی شناسایی هدف و نقشه‌برداری زیر آب برخوردار است.

عملیاتی شدن ۵ فروند زیردریایی هوشمند با قابلیت تعقیب هدف و نشت‌یابی

پژوهشگران برای حذف مواد شیمیایی خطرناک و گران‌قیمت، از زباله‌های پنبه برای تولید نانوذرات نقره استفاده کردند. زباله‌های جین پنبه گنج پنهانی هستند چرا که پتانسیل تبدیل یون‌های نقره به نانوذرات نقره و ایجاد یک ماده ترکیبی جدید را دارند. این ترکیب هیبریدی دارای خواص ضد میکروبی بوده و می‌توان آن‌ها را به محصولات مصرفی مانند آئروژل، بسته‌بندی‌ها یا کامپوزیت‌ها اضافه کرد. در مقاله‌ای که محققان در نشریه ACS Omega منتشر کردند نشان دادند که می‌توان زباله‌های جین پنبه را برای سنتز و تولید نانوذرات نقره استفاده کرد.

کاربرد زباله‌های پنبه در تولید نانوذرات نقره

شرکت «اسپیس‌ایکس» روز چهارشنبه ۲۳ ماهواره «استارلینک» را به سوی مدار زمین پرتاب کرد. این پرتاب، سی و نهمین ماموریت مداری سال جاری میلادی را برای اسپیس‌ایکس رقم زد و بیست و ششمین ماموریت سال برای ساخت شبکه استارلینک بود.

کاروان جدید ماهواره‌های «استارلینک» به مدار زمین رفتند

شرکت «بوستون داینامیکس» یک روز پس از اعلام بازنشستگی ربات «اطلس»، با انتشار یک ویدئو از نسخه جدید آن رونمایی کرد. نسل بعدی ربات اطلس به گونه‌ای طراحی شده است که دامنه حرکتی بسیار بیشتری را نسبت به نسل پیشین خود ارائه دهد.

ربات «اطلس» بازگشت!

ناسا در حال برنامه‌ریزی برای تعمیر کردن یک تلسکوپ پرتو ایکس در «ایستگاه فضایی بین‌المللی» است. «کاوشگر ترکیب داخلی ستاره نوترونی» یا «نایسر»(NICER) قرار است طی یک پیاده‌روی فضایی در اواخر سال جاری تعمیر شود. این چهارمین رصدخانه علمی در مدار خواهد بود که از خدمات فضانوردان برخوردار می‌شود.

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

گروه ماموریت «نبوغ» طی نشستی که روز ۱۶ آوریل برگزار شد، با این بالگرد مریخی پیشرو خداحافظی کردند. این جلسه که در اتاق کنترل «آزمایشگاه پیش‌رانش جت»(JPL) ناسا در جنوب کالیفرنیا برگزار شد، تقریبا سه ماه پس از هفتاد و دومین و آخرین پرواز نبوغ بود.

خداحافظ نبوغ!

گروه ماموریت «نبوغ» طی نشستی که روز ۱۶ آوریل برگزار شد، با این بالگرد مریخی پیشرو خداحافظی کردند.

در این راستا، گروه ماموریت بالگرد مریخی «نبوغ»(Ingenuity) برای آخرین بار در روز سه‌شنبه ۱۶ آوریل یک جلسه تشکیل دادند تا به بررسی داده‌های فرستاده‌شده از اولین رباتی بپردازند که آسمان را در یک سیاره فراتر از زمین کاوش می‌کند.

انتهای پیام


منبع خبر

درباره گیلان پلاس

برسی کنید

از «کشف فسیل یک کانگوروی عجیب» تا «دایناسورهای ساده‌لوحی که دانشمندان را فریب دادند» !

سرویس علم و فناوری امروز میزبان اخبار جالبی از ساکنین گذشته زمین همچون تی‌رکس و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *