خلاصه
شرکت آمریکایی Mythos AI سامانه کمکناوبری APAS را با رویکرد رادار-محور بر کشتی CB Pacific فعال کرد. این طرح یکساله، هوش مصنوعی را بدون دخالت انسانی، فقط برای کاهش بار ذهنی خدمه و افزایش اطلاعات موقعیتی به کار میگیرد.
مقدمهای بر سامانه APAS
APAS یا «سیستم کمکناوبری پیشرفته» برای نخستینبار در اوت ۲۰۲۵ روی قایق یدککش می سیسی پی نصب شد. حالا نوبت کشتی شیمیایی CB Pacific است تا یک سال در مسیرهای منظم با این فناوری جدید سفر کند.
چرا رویکرد رادار-محور؟
برخلاف بسیاری از راهحلهای بینایی ماشین، APAS ابتدا به رادار کشتی متصل میشود. این روش در مه، باران یا شب تاریك عملکرد دقیقتری دارد و خدمه را سریعتر نسبت به خطرات آگاه میکند.
ویژگیهای کلیدی APAS
- ادغام اطلاعات رادار، دوربین و دینامیک کشتی
- هشدار هوشمند برای جلوگیری از برخورد
- حفظ تصمیمگیری نهایی توسط انسان
- مطابقت با قوانین بینالمللی دریایی (COLREG)
مزیت برای خدمه و شرکتهای کشتیرانی
با کاهش بار ذهمی افسران، احتمال اشتباه ناوبری پایین میآید. همچنین دادههای جمعآوریشده در تمام طول سفر ذخیره میشود؛ این امر تجزیهوتحلیل پس از سفر و آموزش خدمه بعدی را سادهتر میکند.
مراحل آزمایش یکساله
CB Pacific به خاطر مسیرهای تکراری و رادور Furuno قابلاطمینان انتخاب شد. در طول دوازده ماه آینده، عملکرد APAS در شرایط مختلف جوی و بندری اندازهگیری میشود. نتایج این آزمایش پایهگذاری نصب گسترده در ناوگانهای تجاری و حتی نظامی خواهد بود.
نتیجهگیری
ترکیب رادار و هوش مصنوعی، صنعت کشتیرانی را به سطح جدیدی از ایمنی و بهرهوری میبرد. APAS نشان میدهد نوآوری واقعی نه در ارائه کاغذی، بلکه در آبهای ناپیدای دریا رقم میخورد.
دیدگاهتان را بنویسید