«زلزله» و «جنگ» دو مخاطره مهم جوامع بشری


به اعتقاد عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله امروزه شاخص تاب‌آوری جایگزین میزان تلفات انسانی در بررسی وقوع مخاطرات شده است؛ از این رو دو رخداد «زلزله» و «جنگ» مهمترین مخاطرات جوامع بشری به شمار می‌روند؛ چرا که زلزله بزرگ هائیتی موجب از دست رفتن استقلال این کشور شد.

به گزارش ایسنا، دکتر عبدالرضا سروقد مقدم در نشست خبری امروز با بیان اینکه کنفرانس بین‌المللی زلزله ۳۳ سال است که هر ۴ سال یک بار برگزار می‌شود، اظهار کرد: در دنیا مخاطراتی چون فرونشست، آتش‌سوزی، سیل و تصادفات جاده‌ای تلفاتی به دنبال دارد، ولی در رده بندی‌های جهانی دیگر تلفات جانی و تعداد کشته‌شدگان ملاک بحرانی بودن مخاطرات نیست.

وی ملاک بحرانی بودن مخاطرات در دنیا را تاب‌آوری اعلام کرد که ملاک جدید جهانی برای ارزیابی مخاطرات در دنیا است و یادآور شد: دو مخاطره «زلزله» و «جنگ» مهمترین مخاطرات به شمار می‌روند و شاهد هستیم که با وقوع زلزله بزرگ در کشوری مانند هائیتی، استقلال این کشور از دست رفت و این امر نشان از اهمیت رخدادهای لرزه‌ای دارد.

سروقدمقدم با اشاره به وقوع زلزله‌های بزرگ در کشورهایی چون تایوان، ترکیه و چین، یادآور شد: وقوع زلزله بزرگ در تهران با تاخیر مواجه شده است؛ از این رو نهمین کنفرانس بین‌المللی زلزله که از روز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه آغاز به کار می‌کند، شعار «زلزله کلانشهرها با تمرکز بر تهران» را سرلوحه فعالیت خود معرفی کرده است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله، تاکید کرد: ما در این رویداد علمی در صدد هستیم تا با اجماع محققان و مسؤولان بسته‌ای را برای ارتقای ایمنی سازه‌ها تدوین کنیم.

وی از برگزاری کارگاه آموزشی در حوزه تاب آوری در روز چهارشنبه، ۱۹ اردیبهشت خبر داد و گفت: در این کنفرانس قرار است تفاهم‌نامه‌ای با یکی از بزرگترین مراکز تحقیقات چین در حوزه زلزله به امضا برسد.

سروقد مقدم با تاکید بر ارتقای تاب‌آوری کشورها در برابر مخاطرات، اظهار کرد: بعد از زلزله بزرگ سرپل ذهاب کرمانشاه جامعه مهندسی به این نتیجه رسید که اگر ۳۰ تا ۴۰ درصد از آیین‌نامه‌ها را در ساخت سازه‌ها رعایت کنند، می‌توانند جلوی بسیاری از تلفات را بگیرند.

به گزارش ایسنا، نهمین کنفرانس بین‌المللی زلزله با رویکرد زلزله کلانشهرهای ایران از روز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت در برج میلاد آغاز به کار می‌کند و تا روز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ادامه دارد.

انتهای پیام


منبع خبر

درباره گیلان پلاس

برسی کنید

اولین پرواز سرنشین‌دار «استارلاینر» تا ۲۵ مه به تعویق افتاد

ناسا اعلام کرد که اولین ماموریت سرنشین‌دار فضاپیمای «استارلاینر» باز هم به تعویق افتاده است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *