بررسی زلزله‌های کلانشهرها در کنفرانس علمی/زلزله بم در منطقه بدون زلزله ۲ هزارساله رخ داد


رئیس پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله با تاکید بر اینکه زمین زیر پای ما در حال تکامل همیشگی است، گفت: در بم زلزله در جایی به وقوع پیوست که ۲ هزار سال زلزله در آن رخ نداده بود؛ از این رو زلزله یک پدیده پیچیده است و نیاز است برای بررسی دوره‌های بازگشت زلزله همه نظرات مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمد حسن بازیار در نشست خبری امروز که در محل پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله برگزار شد، افزود: نهمین دوره کنفرانس بین‌المللی زلزله‌شناسی از روز سه‌شنبه ۱۸ تا پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه جاری در برج میلاد برگزار می‌شود.

وی با اشاره به حضور ۶ سخنران خارجی کلیدی در این کنفرانس، اظهار کرد: در این رویداد ۴۱۵ مقاله داخلی و ۴۳ مقاله خارجی ارائه می‌شود که از این تعداد ۲۱۱ مقاله شفاهی و ۲۰۴ مقاله به صورت پوستر ارائه خواهد شد. 

بازیار زلزله‌شناسی، پیشگیری و ایمن‌سازی سازه‌ها و مدیریت بحران را از جمله محورهای این مقالات ذکر کرد و یادآور شد: سخنرانان بخش خارجی از کشورهایی چون آلمان، نروژ، یونان، امارات متحده عربی، امریکا، اسپانیا، استرالیا، برزیل، ترکیه، چک، سوئد، فرانسه، نیوزلند و هند خواهند بود.

رئیس پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی، تمرکز اصلی این کنفرانس را حل مسائل کشور در حوزه زلزله‌های بزرگ کلانشهرهایی چون تهران، تبریز، اصفهان، شیراز و مشهد عنوان کرد.

وی تاکید کرد: در روزهای برگزاری کنفرانس، ۱۶ کارگاه تخصصی در حوزه‌هایی چون ساخت و ساز بر روی گسل، زلزله تهران و طراحی و ساخت بیمارستان‌های تاب‌آور برگزار می‌شود و بر اساس داده‌های به دست آمده در این کارگاه‌ها، در تلاش هستیم که در انتهای این کنفرانس قطعنامه‌ای در حوزه ارتقای تاب‌آوری و مدیریت بحران و ساخت و ساز ایمن برای مسؤولان و سیاست‌گذاران تدوین شود.

بازیار با اشاره به رخدادهای لرزه‌ای بزرگتر از ۴ در مناطقی چون فاریاب کرمان و خراسان رضوی در روزهای اخیر در کشور، اظهار کرد: زمین در زیر پای ما در حال تکامل است و این فرایند تکامل یک فرایند دائمی است که از گذشته وجود داشته و در نسل‌های بعدی ادامه می‌یابد، اما باید یاد بگیریم که چگونه با کمترین تلفات با زلزله زندگی کنیم.

رئیس پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله با اشاره به دوره‌های بازگشت زلزله در تهران، اظهار کرد: این دوره ۱۲۰ سال عنوان شد و بعد از آن ۱۵۰ سال و در ادامه به دلیل عدم وقوع زلزله بزرگ در تهران، این زمان ۱۷۵ سال عنوان شد.

وی ادامه داد: در بم زلزله در جایی به وقوع پیوست که ۲ هزار سال زلزله در آن رخ نداده بود؛ از این رو زلزله یک پدیده پیچیده است که باید همه موارد آن مدنظر قرار گیرد و بر اساس آن اظهارنظر کرد، اما وقوع زلزله بزرگ در تهران حتمی است؛ چراکه در شمال و جنوب تهران گسل‌های وسیعی وجود دارد.

انتهای پیام


منبع خبر

درباره گیلان پلاس

برسی کنید

جراحی ربات سونی روی یک دانه ذرت/دلایل وقوع سیل در مشهد

دنیای علم و فناوری امروز(جمعه ۲۸ اردیبهشت) میزبان وقایع و اتفاقات جالبی بود که در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *