توانمندسازی استان‌ها در زمینه بهره‌مندی از مزایای قانونی حوزه نوآوری


مدیر شبکه ملی سیاست پژوهی علم، فناوری و نوآوری مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور از واگذاری اجرای طرح توانمند سازی در ۳۰ استان کشور به این مرکز خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر ابوالفضل باقری در سلسله نشست‌های نوآوری‌های مردمی، نوآوری مردمی را مترادف نوآوری مقتدرانه دانست که تمرکز آن بر طراحی و تولید محصولات و خدماتی است که مردم به عنوان گروه‌های کم درآمدتان بتوانند با قیمت بهتر آنها را تهیه کنند.

وی نوآوری فراگیر را از دیگر مفاهیم مرتبط با نوآوری مردمی عنوان کرد و یادآور شد: این مفهوم بر گروه‌های اجتماعی جامانده توجه دارد که به دلیل مسائل جغرافیایی از سایر اجتماعات دور مانده‌اند. تمرکز بر این مفهوم دولت است چون دولت با تنظیم‌گری‌هایی نابرابری‌ها را کاهش می‌دهد و در نهایت فرصت برابر برای همه اقشار جامعه ایجاد می‌کند.

باقری با تاکید بر اینکه بسیاری از گروه‌هایی که در جامعه فرصت همکاری نداشته‌اند از نابرابری‌های اجتماعی ناشی می‌شود، اظهار کرد: توانمندسازی مردم در حوزه نوآوری مردمی در حیطه وظایف دولت است.

مدیر شبکه ملی سیاست پژوهی علم، فناوری و نوآوری مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور اقتصاد بازآفرینی را از دیگر مفاهیم مرتبط با نواوری مردمی دانست و ادامه داد: در این مفهوم، سیستم‌های اقتصادی، محیط‌زیست و اجتماع یک پیکره هستند که دخالت در بخشی از آن سایر بخش‌ها را متاثر می‌کند. در همه این مفاهیم جامعه و مردم مساله اصلی هستند که یا مصرف‌کننده‌ هستند و یا مشارکت‌کننده. از این رو برای ترویج نوآوری مردمی نیاز به تغییر در لایه‌های مختلف دولت از طریق سیاستگذاری، آحاد جامعه و بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی است.

باقری، با اشاره به اقدامات مرکز سیاست‌های علمی در زمینه ترویج نوآوری مردمی گفت: اجرای طرح برش استانی از سوی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری به این مرکز واگذار شد که ما در ۱۰ استان اجرایی کردیم و در پنج استان منجر به عقد قراردادهایی میان معاونت علمی با استاندارها شده است.

وی از واگذاری ماموریت توانمندسازی استان‌ها در زمینه بهره‌مندی از مزایای قانونی حوزه نوآوری به این مرکز خبر داد و گفت: این مأموریت در سال جاری در ۳۰ استان کشور برای توانمندسازی برنامه‌ریزی شده است.

انتهای پیام


منبع خبر

درباره گیلان پلاس

برسی کنید

تلسکوپ فضایی هابل به زندگی برگشت

دو تلسکوپ فضایی هابل و تس ناسا در روز ۲۳ آوریل دچار مشکل شده و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *