باکتری‌هایی که تشنه خون انسان هستند! /بازنشستگی یک ربات انسان‌نما


دنیای علم و فناوری در روز چهارشنبه ۲۹ فروردین شاهد رخدادهای جالبی بود که به اختصار به برخی از آنها اشاره می‌شود.

به گزارش ایسنا، مقامات آژانس فضایی ناسا اعلام کردند که طرح ناسا برای بازگرداندن نمونه‌هایی از مریخ به زمین متوقف شده است تا زمانی که راهی سریع‌تر و ارزان‌تر وجود داشته باشد.

ناسا نمی‌تواند نمونه‌های مریخ را به زمین بازگرداند

یک پیرا اسکلت جدید بدن شما را در انواع و اقسام کارهای فیزیکی نظیر پیاده‌روی و حتی کوهنوردی قوت می‌بخشد و عملا توانایی‌های فرابشری به انسان می‌دهد. هدف از توسعه پیرا اسکلت‌های تفریحی کمک به افراد در پیاده‌روی، کوهنوردی و دویدن است، مانند همان کاری که دوچرخه‌های برقی برای دوچرخه‌سواران انجام داده‌اند و به مردم اجازه می‌دهند از محدودیت‌های فیزیکی خود عبور کنند.

پیاده‌روی و کوهنوردی آسان با پیرا اسکلت تفریحی

ستاره‌شناسان «دانشگاه وین» هنگام بررسی بادهای ستاره‌ای بسیار قوی، به سه ستاره رسیدند که جرم خود را بر اثر وزش این بادها از دست می‌دهند.

ستاره‌هایی که وزن کم می‌کنند!

متخصصان با طراحی و تجاری‌سازی دستگاهی برای بررسی و آنالیز توزیع فشار در کف پا، نیاز حوزه سلامت، ورزشی و تربیت بدنی به این دستگاه را تامین کردند. مجتبی گوهری، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به طراحی و تولید دستگاه «فوت مدیسنس» با هدف درمان عارضه‌های پا و حرکتی، گفت: از این دستگاه به منظور سنجش میزان توزیع فشار روی کف پا به صورت ایستا و پویا استفاده می‌شود.

کمک به تشخیص بیماری‌های استخوانی با دستگاه ایران‌ساخت

محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک فناوری دانشگاه تربیت مدرس روشی را برای امحای بی‌خطر و دوستدار طبیعت برای لامپ‌های فلورسنت و کم مصرف ارائه کرده‌اند که به گفته آنها انتهای این فرآیند موجب بی‌خطرسازی جیوه و روشی سبز دوستدار محیط زیست است.

امحای بی‌خطر لامپ‌های فلورسنت با روش سبز محققان کشور

شرکت بوستون داینامیکس(Boston Dynamics) اولین ربات انسان‌نمای خود موسوم به اطلس(Atlas) را پس از گذشت ۱۱ سال از معرفی آن بازنشسته کرد.

ربات انسان‌نمای «اطلس» بازنشسته شد

ناسا تایید کرد که یک زباله فضایی که سقف خانه یک مرد در فلوریدای آمریکا را سوراخ کرده بود، بخشی از یک پالت باری است که ایستگاه فضایی در سال ۲۰۲۱ رها کرد.

ناسا سقوط زباله فضایی به روی خانه‌ای در آمریکا را تایید کرد

پژوهشگران «دانشگاه ایالتی واشنگتن» از کشف ویژگی جدیدی در باکتری‌ها خبر داده‌اند که آنها را به خون‌آشام تبدیل می‌کند. این که چگونه و چرا این ریزارگانیسم‌ها می‌توانند به طور ماهرانه‌ای از روده به سمت خون حرکت کنند تا کشنده باشند، مدت‌ها یک راز باقی مانده بود. پژوهشگران دریافتند که این باکتری‌ها به قسمت مایع خون یا سرم خون جذب می‌شوند. سرم خون حاوی مواد مغذی است که باکتری‌ها می‌توانند از آنها به عنوان غذا استفاده کنند.

این باکتری‌ها به خون انسان تشنه هستند!

ناسا از تایید ماموریت «دراگون‌فلای»(Dragonfly) خود به قمر «تایتان» سیاره زحل خبر داد. ماموریت روتورکرافت دراگون‌فلای به قمر غنی از مواد آلی سیاره زحل موسوم به تایتان توسط ناسا تایید شده است. این تصمیم کمک خواهد کرد تا ماموریت پیش از تکمیل طراحی نهایی، ساخت و آزمایش کل فضاپیما و تجهیزات علمی آن پیشرفت کند.

ماموریت سنجاقک ناسا تایید شد

در حاشیه کنگره بین‌المللی شیمی که از ۲۴ اردیبهشت ماه سال جاری برگزار می‌شود، پارک بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران اقدام به برگزاری ایده بازاری در این حوزه کرده است. بیست و دومین کنگره بین‌المللی شیمی انجمن شیمی ایران از ۲۴ تا ۲۶ اردیبهشت ماه امسال از سوی پژوهشکده فناوری‌های شیمیایی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و با مشارکت انجمن شیمی ایران برگزار خواهد شد.

اعطای ۵ گرنت فناورانه به ایده‌های برتر شیمی در پارک بین‌المللی ایران

محققان دانشگاه شیراز روشی را برای کاهش میزان نمک در همبرگر معرفی کردند. «بهبود طعم شوری در همبرگر با تکنیک نوین تمایز طعم توسط امولسیون دوگانه آب در روغن در آب» عنوان طرحی است که محمدهادی اسکندری در قالب پسادکتری با راهنمایی هادی هاشمی گهرویی در دانشگاه شیراز و با حمایت بنیاد ملی علم ایران به پایان رسانده است.

سالم‌سازی همبرگر با کاهش سدیم

بازیکنان یک بازی ویدیویی به نام «۳Borderlands » پازل پیچیده‌ای از باکتری‌های روده ایجاد کرده‌اند که حتی الگوریتم‌های پیشرفته هوش مصنوعی نیز نتوانسته‌اند آن را انجام دهند. این بازی به ترسیم تاریخچه تکاملی باکتری‌های موجود در روده انسان کمک کرد. این کار می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا یک شجره‌نامه بهتر از باکتری‌هایی که در روده ما زندگی می‌کنند، ترسیم کنند، باکتری‌هایی که نقش مهمی در حفظ سلامت بدن ما دارند.

وقتی گیمرها از هوش مصنوعی بهتر عمل می‌کنند

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در حاشیه جلسه دولت گفت: دولت برای نخبگانی که علاقه‌مندند در دستگاه‌های اجرایی کار کنند، زمینه و زیرساخت لازم را فراهم کرده است.

فراهم‌سازی زیرساخت‌ها برای استخدام نخبگان در دستگاه‌های اجرایی

پژوهشگران آزمایشگاه تحقیقاتی فوتونیک، دانشگاه پلی تکنیک والنسیا و شرکت خصوصی آیپرونیکس(iPronics) اولین تراشه فوتونیک قابل برنامه‌ریزی و چند منظوره جهان را توسعه داده‌اند. این تراشه برای پردازش اطلاعات به جای الکترون از نور استفاده می‌کند و می‌تواند راه را برای توسعه تراشه‌های کوچکتر و سریع‌تر با اثرات حرارتی کم هموار کند.

اولین تراشه فوتونی قابل برنامه‌ریزی جهان ساخته شد

انتهای پیام


منبع خبر

درباره گیلان پلاس

برسی کنید

درخشش سر یک اسب در تصویر جدید تلسکوپ «جیمز وب»

تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) تصاویر فوق‌العاده واضحی از سحابی سر اسب که یکی از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *