تاریخ اندیشه و شناختعلمی؛ بیش از هر واقعیت دیگر در خود شواهد و نشانههایی از تحول و تغییر مستمردارد که دیرزمانی است اندیشمندان این عرصه را به غور و بررسی فراخوانده و حاصل تلاششانرا در بیان ظهور و فرود آرا، الگوها و سرمشقهای تجربه و محقق شده میبینیم.
تجربه نشان میدهد وقتی امکانآموزش به صورت حضوری فراهم نیست سیستمهای آموزشی با بهرهمندی از تکنولوژی و ایدههایخلاقانه باید بتوانند ماموریت خود را به سرانجام برسانند و آموزش الکترونیکی ازمناسبترین رهیافتهای این تلاش گسترده است.
آنگونه که از تحلیل دورنما و اهداف این شیوه از آموزش برمیآید، هدف کلی ازایجاد و توسعه آموزش الکترونیکی، فراهم نمودن امکان دسترسی یکسان، رایگان و جستوجوپذیردر دورههای تحصیل و ایجاد فضای آموزشی یکنواخت برای اقشار مختلف جامعه در هر نقطهو بهینهسازی شیوههای ارائه مطالب درسی به منظور یادگیری عمیقتر و جدیتر است.
لذا آموزش و یادگیری نیز باید براساس رویکردهای جدید تنظیم شود و یکی ازموثرترین ابزارها در وارد شدن به این پهنه، گسترش آموزش الکترونیکی در سطوح مختلفمیباشد.
آموزش الکترونیکی یکنظام آموزشی هنرمندانه و راهحل جامعی است که برای کشورهایی که خواهان حرکت درمسیر فناوری روز و تغییر روشها و محیطهای آموزشی خود هستند، امکان دستیابی بهشیوههای نوین آموزشی را فراهم مینماید اما باید بدانیم که هر رویکرد علمی، بهشرط آنکه درست طراحی و جاری شود در حد و اندازه خود خروجی و نتایج اثربخش دارد واز این رو انتظار حل همه مسائل آموزشی و قابلیت ایجاد هر نوع تغییراتی درفراگیران، در کوتاه مدت، میتواند سادهانگارانه باشد.
منبع خبر
