عنوان: ضرورت وجود کافه کارآفرینی در اصفهان
هدف طرح: بهبود اکوسیستم کارآفرینی و ایجاد بستر فعالیت بخش خصوصی
بیانیه هدف: ورود بخش خصوصی برای بهبود اکوسیستم کارآفرینی نه تنها اولویت بالاتری نسبت به نهادهای دولتی و نیمه دولتی دارد بلکه چابکی این بخش باعث میشود تا استاندارد این فعالیت بالاتر بود. در شهر اصفهان با قابلیتهای مختلف در صنایع خلاق نیاز دارد تا نمایندهای از بخش خصوصی با سرمایهگذاری در زمینه صنایع خلاق به وسیله بهرهگیری از پتانسیلهای کارآفرینی به عنوان یک ابزار، گام کوچکی در راستای بهبود اکوسیستم کارآفرینی بردارد و از قبل پیوند آن با چرخه های سالم اقتصادی، بتواند تاثیر اجتماعی مثبتی بر وضعیت اجتماعی و اقتصادی شهر ایجاد کند.
تیپ بهینه کسب و کار: فرنچایز
مدل کسب و کار: پلت فرم چهاروجهی (با مشارکت کارآفرینان حوزه صنایع خلاق، شهروندان، شهرداری، گردانندگان کافه)
منافع عمده برای هر بخش
کارآفرینان صنایع خلاق
شهروندان
شهرداری
گردانندگان
فضای کار اشتراکی رایگان، بهرمندی از حضور در یک
میکرو اکوسیستم، بازاریابی
بهتر
دسترسی به صنایعخلاق با
کیفیت بالا، افزایش سطح
زندگی همراه با رونق گرفتن
صنایع خلاق، فضای همنشینی
تخصیص بهینهی منابع،
حرکت در راستای پیادهسازی
حکمرانی شبکهای، بهبود
فضای کسب و کار شهر،
بهرهمندی از درآمد پایدار
کسب منفعت مالی از طریق
ادارهی کافه، افزایش سرمایه
معنوی برند
کافه کارآفرینی در دنیا:
کافههای کارآفرینی در دنیا و در شاخههای مختلف اکوسیستم کارآفرینی شهر فعال هستند. از یک کافه تنها به عنوان پاتوقی برای ارتباط سرمایه گذار خطر پذیر با کارآفرین تا مکانهای دائمی جلسات، کافه ایده ها و کافه کارآفرینیها میتوانند اثری کم نظیر در بهبود اکوسیستم کارآفرینی بگذارند.
دره سیلیکون )آمریکا(: این منطقه پویاترین اکوسیستم کارآفرینی جهان را داراست و به همین علت کافههای متعددی با تمرکز بر کارآفرینان شکل گرفتهاند. از میان این موارد میتوان به برخی از آنها اشاره کرد:
HanaHaus : این کافه که توسط تیمی استارتاپی در حوزه برنامه نویسی تأسیس شده است تمرکز خود را در همین حوزه قرار داده و با ایجاد فضای اشتراکی وسیعی سعی در ایجاد یک محیط مختص برنامه نویسان دارد. شبکه سازی شرکتهای نوپا، فضای یادگیری معتبر، ارتباط با سرمایهگذاران خطرپذیر از اصول ابتدایی موسسان کافه هستند.
coupacafe : شروع فعالیت این کافه که مالکان آن ونزولایی هستند و قدمتی بیش از ده سال دارد برای ارتباط
بیشتر فعالان اقتصادی با سرمایهگذاران بوده است. امروز این کافه محل ملاقات و جلسات سرمایهگذاران خطرپذیر مستقر در دره سیلیکون و کارآفرینان جویای سرمایه است. ویژگی اصلی این کافه خدمات برای برگزاری جلسات و فضای کار اشتراکی است که در اختیار کارآفرینان قرار میدهد.
RED ROCK :شروع فعالیت این کافه برای شبکهسازی میان کارآفرینان و بهبود نیروی انسانی فعال در زمینههای
اقتصادی و کارآفرینی بوده است. شبکهسازی در لایههای مختلف شرکتهای نوپا، ارتباط با فرشتگان سرمایهگذاری و سرمایهگذاران خطرپذیر، ارائه فضای کار اشتراکی به صورت میز کاری و همینطور اتاق جلسات و حتی فعالیتهای غیر تجاری از برنامههای کنونی این کافه مستقر در دره سیلیکون است. همینطور هنرهای نمایشی و موسیقی از شاخههایی است که مدیران این کافه به صورت خاص بر روی آن تمرکز کرده و به کارآفرینان علاقهمند خدمات این حوزه را ارائه میکنند.
F Staion (فرانسه): در فضای کارآفرینی ایستگاه Fپاریس، مشاغل متعددی وجود دارد که با معنای بدون معیار کارآفرینی خود تفاوت بسیار دارند، یکی از اینها کافههای مستقر در ایستگاه هستند، تقریبا تمامی کافه های موجود در ایستگاه متروی قدیمی پاریس به نوعی بخشهایی از اهداف خود را روی کارآفرینان متمرکز کردهاند، یکی از این کافهها Anticafé است.
در برنامه این کافهی مستقر در ایستگاه، بخشهای متعددی چون، برگزاری رویدادهای متنوع، ارائه فضای کار اشتراکی با خدمات منحصر به فرد، فضای جلسات، اتاقهای بارش فکری، فضاهای ارائه و طرح ایده، شبکهسازی و همکاری شرکتهای نوپا و… برای کارآفرینان ایجاد شده است.
کافه کارآفرینی (ناگپور – هند): یکی از فعالترین کافه های آسیایی، کافه کارآفرینی (entrepreneurcafe) در شهر ناگپور هند است. این کافه با لیست کاملی از خدمات هدف خود را بهبود اکوسیستم شهر ناگپور قرار داده است. برگزاری چهار دوره مجمع سالیانه کارآفرینان، 5 رویداد استارتاپی، اجاره فضای کار اشتراکی، عرضه محصولات کارآفرینان و سه کتابخانه صوتی، سنتی و مقالهای در کنار تم سالیانه این کافه که بر اساس شعار سالانهاش تغییر میکند از جمله اقدامات این کافه برای بهبود اکوسیستم کارآفرینی شهر است. موسسان کافه که تیمی متشکل از کارآفرینان آی تی، دانشجویان اقتصاد و کارآفرینی و کارآفرینان با تجربه صنعتی با کنار هم قرار گرفتن کافه کارآفرینی را تشکیل داده و تا چاپ نشریه اختصاصی کافه هم پیش رفتهاند. کشور هند بهخاطر پیشرفت در کارآفرینی به خصوص در بخش آی تی بسترهای بسیاری چون کافه ایده ها را ایجاد کرده تا اکوسیستم کارآفرینی خود را پویا تر کند.
نمونههای متعددی از کافه کارآفرینی و کافه ایده در کشورهای آسیایی چون هند، ژاپن، چین، کره جنونی و مالزی هم وجود دارد.
امتیاز این برند برای اصفهان:
از پاریس تا ایران و در گذشته دیرین تا به امروز کافه ها به شکل های گوناگون در بین مردم طرفدار داشته اند. چایخانه های قدیم در ایران مکانی برای گردهمایی مردم کوچه و بازار بوده و در طول زمان کارکرد های گوناگونی اعم از اطلاع رسانی، بحث و بررسی، محل استراحت، گوش دادن به موعظه یا مشاهده نمایش های سنتی در قالب نقالی بوده است. حتی در ایران نقاشی های کافه از ارج و جایگاه ویژهای برخوردار بوده اند تا جایی که شیوه و مرحله ای مهم از نقاشی در تاریخ معاصر ایران به شمار می رود.
امروز متاسفانه عرصه بر چایخانه و قهوخانه های ایرانی و در واقع آنچه به عنوان سنت کافه ایرانی بوده است تنگ شده و شاهد آن هستیم که علی رغم اشتیاق مردم به آشنایی و بازگشت به ریشه های هویتیشان، کافه ایرانی به عنوان المانی که می تواند نمایانگر فرهنگ، اقتصاد، تاریخ، ادبیات و روحیات ایرانیان باشد به فراموشی سپرده شده است. همینطور شرایط سخت اقتصادی مدلهای کسب و کار در اصفهان را دچار تغییر کرده و به وجود آمدن این تغییر باعث شده تا زمینههای ارتقای کسب و کار مردم نیز متحول شوند و اصفهان به شدت در زمینهی پویایی اکوسیستم کارآفرینی شهری از همتایان جهانی خود عقب است.
همینطور اکوسیستم کارآفرینی شهر اصفهان علارغم تجربههای کم نظیر کارآفرینان اصفهان در طول تاریخ شهر فضایی پویا نیست. با وجود کارآفرینان فردی و گروهی فعال در اصفهان از شهرک علمی و تحقیقاتی تا سیتی سنتر اصفهان اکوسیستم کارآفرینی اصفهان بسیار ناقص است. فاصله سرمایهگذار، کارآفرین، مردم و دیگر بخشهای یک اکوسیستم در اصفهان ارتباطی بسیار کم دارند و بسترهایی لازم است تا این ارتباط در سطوح بسیار بهتری امکانپذیر باشد.
تمرکز اصلی برند کافه کارآفرینی به دست گیری جریان اکوسیستم کارآفرینی و بهبود آن توسط بخش خصوصی است. همینطور موقعیت جهانی اصفهان و تاریخ آن باعث شده است تا مهمترین، جذابتری و با اولویتترین حوزه کارآفرینی آن حوزه صنایع خلاق باشد. از طرف دیگر ورود به این بخش از بازار باعث شکسته شدن استانداردهای موجود در کافی شاپها و ارتقای سطح عملکردی آنها در اکوسیستم اصفهان میشود. بنابراین گروه قصد دارد تا با سرمایهگذاری در زمینه صنایع خلاق به وسیله بهرهگیری از پتانسیلهای کارآفرینی به عنوان یک ابزار، گام کوچکی در راستای بهبود اکوسیستم کارآفرینی برداشته و از قبل پیوند آن با چرخه های سالم اقتصادی، بتواند تاثیر اجتماعی مثبتی بر وضعیت اجتماعی و اقتصادی شهر ایجاد کند.
