این روزها ابزارهای مشارکت آنلاین فراوانی وجود دارند و اهمیت محل زندگی فرد و دوری و نزدیکی او به محل کار، هر روز کمتر و کمتر میشود.» حتی اعضای ارشد تیمها به خوبی با هم مشارکت دارند و هوآنگ برای تیمهای دورکار راهکاری پیدا کرد که تعاملاتی فراتر از مسائل اصلی کار هم داشته باشند و ارتباطات خود را حفظ کنند.
در دنیای کسبوکار که امروز بهسرعت در حال تغییر است، این مدل یک روش مطلوب است، چون امکان آزمایش کردن و تعهد در خط مقدم سازمان را فراهم میکند اما این ساختار کم و بیش شکننده است.
این سازمانها با ایجاد مشاغل استانداردشده که تعریف مشخصی داشتند، رشد کردند و به افراد گفته میشد وقتی یک عنوان شغلی دارند، دقیقا باید چه کاری انجام دهند.
این موضوع به کارکنان امکان میدهد بر اساس نقاط قوت خود، از مهارتهای شخصیشان برای هماهنگ شدن با یک شغل و عنوان شغلی، استفاده کنند.
«بهترین» روش برای توصیف و انجام وظایف در یک شغل، این است که از نقاط قوت ویژه و اشتیاق کارکنان استفاده کنیم، نه آنچه قبلا انجام میشد.
او در کتاب پرفروش خود با نام «زندگی صد ساله؛ کار و زندگی در عصر طول عمر» این ایده را مطرح کرده که مدل قدیمی زندگی سه مرحلهای، شامل تحصیل بهصورت تماموقت، رفتن سر کار بهصورت تماموقت و سپس بازنشستگی در ۶۰ سالگی، تکراری و بیفایده شده است.
چرا باید فقط یک بار در طول زندگی تحصیل کنید و چیزی بیاموزید؟ چگونه امکان دارد دقیقا از ۲۰ تا ۷۰سالگی بیوقفه بهصورت تماموقت کار کنید؟ مطمئنا در این میان به استراحت نیاز دارید.
ریتش موهان، کارشناس برجسته صنعت خردهفروشی نظری متفاوت از سایرین دارد: «در زمینه کار در خردهفروشی شما باید فاکتورهای مورد نظر را در سطح مطلوبی داشته باشید وگرنه امکان کمی برای موفقیت دارید.
همین عامل میتواند دورنمایی از میزان موفقیت شما در مقاصد تجاری را تعیین کند؛ به عبارت بهتر وقتی فاکتورهای مورد نیاز موفقیت در خردهفروشی را داشته باشید، قطعا دورنمای خوبی هم برای مجموعه و خودتان رقم میزنید.»
جف بزوس، رئیس برند آمازون درباره مقاصد خردهفروشی میگوید: «در سال ۲۰۰۲ شرکت آمازون درآمد خود را معادل ۳۹/۳میلیارددلار آمریکا اعلام کرد.
در سال گذشته کشور چین گزارش کرد معاملات بنگاه با مصرفکننده از طریق اینترنت رشدی معادل ۷/۵۳درصد داشته است که حجم این معاملات معادل ۲/۱۲۳میلیارددلار آمریکا بود.
ظهور تلفنهای هوشمند و رشد ناگهانی نرمافزارهای خرید تلفنی، انقلابی در تصمیمگیری افراد برای انتخاب محل خرید کالاها ایجاد کرده است.
این روزها توانایی مصرفکنندگان در اقدام به خریدهای آنی، هنگام راه رفتن یا حرکت کردن در شیوههای مختلف در حال افزایش است.
از سوی دیگر، بازاریابی ویروسی و تجارت الکترونیکی از طریق شبکههای اجتماعی یک کانال جدید برای خردهفروشان بهمنظور فروش کالاهایشان ایجاد کرده است.
تکنولوژی بخش مهم و کلیدی در پیشرفت این روندها بازی میکند و قطعا در سال ۲۰۲۲ با بازاری روبهرو خواهیم شد که سهم خریدهای آنلاین از کل حجم فروش خردهفروشی در این بازار نسبت به زمان جاری بسیار بیشتر خواهد بود.
در همین راستا، یکی از غولهای بزرگ تجارت الکترونیکی، شرکت «راکوتن» هزینه هنگفتی را صرف سرمایهگذاری در سایت پینترست کرد تا از این شبکه برای تبلیغ کالاهای محبوب افراد استفاده کند.
در نهایت اظهارات ماجد الفطیم، مشهورترین چهره تاثیرگذار در خردهفروشی خاورمیانه میتواند راهگشا باشد: «اگرچه تکنولوژی و بهخصوص نرمافزارهای تبلتها و تلفنهای هوشمند و افزایش امکان ارتباطات و انتخابات، مهمترین عامل تاثیرگذار بر این روند خواهد بود اما بحران اخیر اقتصادی مانند یک کاتالیزور در تغییر رفتار عاقلانه مصرفکننده تاثیر گذاشته است.
برخی از سایتهای مقایسه قیمت محدود به بررسی قیمت یک کالای منحصربهفرد بودند، اما سایتهای جدیدی در کشورهای عربی خاورمیانه این امکان را به مصرفکنندگان میدهند که قیمت کل سبد کالاهای مورد نیازشان را در فروشگاههای خردهفروشی مهم مقایسه و بهترین پیشنهاد را برای خرید انتخاب کنند.»
کارشناسان اکونومیست پیشبینی میکنند تا سال ۲۰۲۲، تکنولوژیهای معطوف به چانهزنی قیمت، توسعه و گسترش یابند؛ در نتیجه سایتهای متخصص در این زمینه خواهند توانست بهترین گزینهها یا پیشنهادها را در قالب خدمات خردهفروشی، پیشخرید کردن و خریدهای شخصی ارائه کنند.
در انگلیس، برند تسکو، یک سایت فعال در زمینه تجارت الکترونیک، اعلام کرده است چنین هدفی را دنبال میکند و به نظر میرسد سایر بازیگران جهانی این بازار به همین سو حرکت کنند.
با افزایش درآمدها، تکنولوژیهای تشخیص پیشرفته این امکان را به مصرفکنندگان خواهند داد تا مستقیما با استفاده از دستگاههای تلفن همراه از طریق کانالهای مختلف اقدام به خرید آنی و لحظهای کنند.
منبع خبر
