خلاصه
یوتیوی امکان جدید «تشخیص شباهت» را برای تمام کانالهای شریک تجاریاش باز میکند. با این ابزار میتوانید ویدیوهای جعلی یا دیپفیکی را که چهرهتان را با هوشمصنوعی ساختهاند، بیابید و درخواست حذف دهید.
مقدمه
دیپفیکها دیگر فقط پدیدهی علمی-تخیلی نیستند؛ همین حالا در یوتیوب چهرهی سازندگان را جعل میکنند. حالا یوتیوی با ابزار تشخیص شباهت، کنترل را بهدست خودتان میدهد.
ثبتنام در ابزار چگونه است؟
ورود به استودیو
به یوتیوی استودیو بروید، تب « content detection » را باز کنید و بخش جدید «likeness» را انتخاب کنید.
احراز هویت سریع
کیوآرکدی که روی صفحه میآید با گوشی اسکن کنید. سپس یک عکس از مدارک شناسایی و یک ویدیوی سلفی کوتاه مطابق حرکات خواستهشده آپلود کنید.
زمان تایید
اطلاعات روی سرورهای گوگل بررسی میشود و معمولاً طی چند روز دسترسی برایتان فعال میگردد.
داشبورد چه اطلاعاتی نشان میدهد؟
- عنوان ویدیو
- تاریخ آپلود
- نام کانال آپلودکننده
- تعداد بازدید و دنبالکننده
- اولویت پرخطر بودن (برچسب یوتیوب)
سه انتخاب عملیاتی
۱. درخواست حذف بهخاطر حریمخصوصی
برای ویدیوهایی که چهرهتان را با هوشمصنوعی تغییر دادهاند و مثلاً شما را به تبلیغ یک محصول یا حزب سیاسی وادار کردهاند، این مسییر سریعترین است.
۲. ادعای کپیرایت
اگر بخشی از محتوای اصلیتان (ویدیو یا صدا) بدون اجازه استفاده شده، میتوانید از قوانین کپیرایت کمک بگیرید؛ البته با درنظر گرفتن «استفاده منصفانه».
۳. بایگانی بدون اقدام
اگر ویدیو را مسئلهآمیز نمیدانید، میتوانید آن را در آرشیو قرار دهید و فقط زیرنظربگیرید.
تفاوت حریمخصوصی و کپیرایت
| معیار | حریمخصوصی | کپیرایت |
|---|---|---|
| محتوای موردنظر | چهره جعلشده، صحنه تحریفشده | کلیپ یا صدای اصلی |
| بررسی additional | پارودی، طنز، افشای هوشمصنوعی | میزان استفاده، تحولپذیری، اثر بازار |
چرا این ابزار اهمیت دارد؟
حالا دیگر لازم نیست منتظر بمانید تا بینندهای دیپفیک را گزارش دهد. خودتان بهصورت روزانه کنترل میکنید و از اعتبار برند شخصیتان محافظت میکنید.
نکته پایانی
اگر در داشبورد هیچ ویدیویی نمایش داده نمیشود، یعنی تاکنون سوءاستفادهای از چهرهتان رصد نشده. هر زمان که بخواهید، میتوانید رضایتتان را پس بگیرید و حسابتان را از ابزار جدا کنید.
