با این سازوکار میتوانید به راحتی مشتریانتان را از محصولات جدید، تخفیفات و سایر خدمات آگاه کنید یا آنها را بیشتر با برندتان آشنا سازید و غیره در این مقاله به طور کامل به مبحث ایمیل مارکتینگ میپردازیم و درباره و تاریخچه آن و اینکه چرا اهمیت دارد یا برای انجام آن به چه ابزارها و مهارتهایی لازم است، به طور کامل بحث میکنیم.
ممکن است فکر کنید که در عصر شبکههای اجتماعی، ایمیل مارکتینگ کارایی گذشته را ندارد؛ اما یک تحقیق در سال ۲۰۱۹ که بر روی ۱ بیلیون دوره فروش مغازهها انجام شد، نشان داد که نرخ تبدیل حاصل از این نوع ۲.
بازاریابی طریق ایمیل میتواند مشتریان شما را از آخرین آیتم یا محصولاتی که تولید کردهاید، آگاه سازد، پس از مدتی غیرفعال بودنشان، آنها را به خرید دوباره ترغیب کند، صمیمت بیشتری بین برند شما و مشتریان ایجاد کند، به آنها حس خاص بودن بدهد و غیره، این کارها دو نتیجه عالی خواهد داشت:
ایمیل یک ابزار بسیار قابل انعطاف است که میتواند طیف وسیعی از پیامها را بهصورت انبوه برای کاربران ارسال نماید.
، ۸۲ درصد از بزرگسالان ایالات متحده از اینترنت استفاده میکنند و همگی دارای ایمیل شخصی میباشند؛ در نتیجه امکان اینکه هر کاربر یک پیام تبلیغاتی را مشاهده کند، بسیار بالا است.
به طور معمول هر ایمیلی که برای مشتریان حال یا احتمالی آینده فرستاده شود، ایمیل مارکتینگ محسوب میشود.
ممکن است فکر کنید این ایمیل فقط به منظور تبلیغات و مخاطبان آن، مشتریان هستند؛ اما اینگونه نیست و مخاطب آن هر کسی میتواند باشد؛ موضوع آن علاوه بر تبلیغات، میتواند درخواست همکاری، درخواست فروش یا حتی درخواست کمک مالی از دیگر همکاران باشد.
ایمیل مارکتینگ ممکن است به اهداف زیادی انجام شود؛ ما در اینجا به شش مورد از آن اشاره کردهایم:
با کمک ایمیل مارکتینگ میتوانید کمپینهایی تشکیل دهید و با عضو کردن مشتریان خود در کمپینها، آنها را به مشتری دائمی تبدیل کنید.
بگذارید با یک مثال این مسئله را شفاف کنم؛ مثلا شما یک کمپین تشکیل میدهید که قانون آن به این صورت است: در هر ماه، خرید اول ۳ درصد تخفیف، خرید دوم ۶ درصد تخفیف، خرید سوم ۹ درصد تخفیف به مشتریان میدهید؛ سپس مشتریانی ماهی یکبار از شما خرید میکنند (یا همه آنها را) در آن عضو کنید.
شما میتوانید با برخی از ایمیلهای خود حس اعتماد به مشتریان خود بدهید، مثلا اگر روز تولد یکی از مشتریان خود را با یک ایمیل به او تبریک بگویید و یک تخفیف مخصوص او، در نظر بگیرید، در واقع این موضوع را اثبات کردهاید که حاضرید برای خوشحالی مشتریانتان از جمله او، از بخشی از سود خود چشم بپوشید و این هر کسی را تحت تاثیر قرار میدهد.
با کمک ایمیل مارکتینگ میتوانید در فواصل معین، به مشتریان خود ایمیلهایی را بفرستید تا از کم رنگ شدن نام برندتان در ذهن آنها جلوگیری کنید.
در جهان تجارت، مشتریان به دو دسته مشتریان دائمی و مشتریان گذرا تقسیم میشوند؛ شما به کمک بازاریابی ایمیلی و ترغیب کردن مشتریان گذرا به عضو شدن در کمپینها یا خبرنامه خودتان آنها را به مشتریان دائمی تبدیل کنید؛ مثلا میتوانید به آنها این قول را بدهید که بعد از عضو شدن در خبرنامه شما، در خرید بعدی شامل تخفیف میشوند.
همانطور که قبلتر هم اشاره شد، با داشتن ایمیل مشتریان خود میتوانید با معرفی محصولات جدید، انتشار نظرات مثبت درباره یک محصول خاص و غیره، آنها را به خرید دوباره ترغیب کنید.
این نوع بازاریابی از موثرترین ابزار برای ارتباط مستقیم و بیشتر با مشتریان بود؛ اما در دهه ۱۹۹۰ برخی کاربران، از آن به عنوان هرززنامه یا اسپم در نظر میگرفتند و آن را به کمک فیلترها یا برنامههای مخصوص، مسدود کردند.
حال مدیران، برای بازاریابی از طریق ایمیل باید راهی پیدا میکردند تا بتوانند بدون اینکه توسط فیلترهای خودکار یا نرمافزارها حذف شوند، محتوای مورد نظر خود را به دست مخاطبان برسانند.
شما با کمک سرویسهای مختلف این نوع میتوانید عملکرد کمپین خود را بلافاصله پس از ارسال ارزیابی کنید؛ در صورتیکه این ویژگی برای دیگر راههای تبلیغاتی از جمله تبلیغ در تلویزیون یا به وسیله بیلبورد را ندارد.
این گزارشها میتواند آمارهایی از تعداد ایمیلهای ارسال شده، ایمیلهای باز شده، کلیکها، سودها، ایمیلهایی که به عنوان هرزنامه انتخاب شده و درصدی از کاربران که به کمک آن ایمیل به کمپین شما اضافه شدند یا درصدی که اشتراک خود را لغو کردهاند.
حتی میتواند نشان دهد که دستگاههایی که ایمیل شما را باز کردهاند بیشتر کامپیوتر بودند یا موبایل؟ این کار باعث میشود تا بتوانید نتایج به دست آمده را هم مقایسه کنید و در آینده تصمیمهای بهتری بگیرید.
قبلتر هم اشاره شد که ایمیل مارکتینگ، یک راه قدرتمند برای به دست آوردن مشتریان جدید است.
از این فرصت برای بزرگ کردن مخاطبان خود استفاده کنید.
با این کار شما در واقع یک بک لینک برای سایت خود ایجاد کنید؛ همانطور که در مقاله مربوط به
بازاریابی از طریق ایمیل کاملا دو طرفه بوده و این اختیار را به ما میدهد تا بازخورد کاربران را در همان زمان دریافت و ارزیابی کنیم.
امروزه سرویسهای بسیار عالی وجود دارد که به انجام هر چه بهتر ایمیل مارکتینگ کمک میکنند که اصول اولیه همه آنها با هم فرقی ندارد؛ مثلا همه آنها یک ویرایشگر مخصوص دارند که به طراحی اولیه کمپین کمک میکند، دارای یک فرماند که برای گرفتن اعضا طراحی میشود، توانایی ثبت سوالهایی با جواب گزینهای یا تشریحی را دارد و حاوی تعدادزیادی از ابزارکها که امکان شخصی سازی، به سازندگان کمپین میدهد.
شما برای اینکه یک کمپین تبلیغاتی بینقص داشته باشید باید فواید و معایب استفاده از هر ابزار را بدانید و آنها را با آگاهی کامل با یکدیگر مقایسه کنید.
Direct mail
این فهرست به دو طریق تهیه میشود؛ گاه شرکتها با گرفتن ایمیلهای مشتریان خود این لیست را درست میکنند و برخی دیگر نیز این لیست را از کمپانیهای خدماتی اجاره میگیرند (هر چند که روش دوم اصل توصیه نمیشود.).
این قانون تا به امروز از ایمیل مارکتینگ حفاظت کرده در غیر اینصورت تمامی صندوقهای پستی پر از ایمیلهای اسپم میشد و شخص، دیگر نمیتوانست ایمیلهای مهم خود را دریافت نماید.
در سال ۲۰۱۷ تعداد ایمیلهای اسپم به ۴۰ درصد از کل ایمیلهای دریافتی رسید؛ مثلا اگر لیست ایمیل خود را خریداری کرده باشید و مشتریان، برای دریافت ایمیل شما رضایت نداشته باشند، به احتمال زیاد آن را اسپم کرده و از این طریق به اعتبار کمپین شما صدمه میزنند
اسپم یک ایمیل ناخواسته و بیمربوط است که به طورت انبوه برای کاربران فرستاده میشود.
مثلا شما یک فهرست ایمیل برای انجام ایمیل مارکتینگ خود میخرید، شاید در ابتدا فکر کنید که کار خیلی درستی دادید و با دادن یک پیشنهاد شگفتانگیز افراد را وادار به خرید میکنید؛ اما در واقع چون افراد اجازه عضویت در خبرنامه شما ندادند، ایمیل شما در واقع یک ایمیل اسپم محسوب میشود.
خود استفاده نکرده باشید، این یعنی شما اعتبار زیادی ندارید و اگر ناگهان شروع به فرستادن ۵۰۰۰ ایمیل کنید، این خطر وجود دارد که اسپم شوید؛ برای جلوگیری از این اتفاق ابندا باید کمی با ایمیل خود فعالیت کنید، به این کار گرم کردن گفته میشود.
ایجاد اعتبار ممکن است حدودا ۴-۸ هفته طول بکشد.؛ یا مثلا باید همیشه در ایمیل خود یک دکمه برای لغو اشتراک فرار دهید تا اسپم نشود.
هر کدام از این کارها یا کارهای دیگر (که در هر کشور متفاوت است) امتیازی از اعتبار شما کم میکند و اگر این امتیاز از حد معینی کمتر شود، ایمیل شما به عنوان اسپم یا هرزنامه شناسایی میشود و مستقیما به پوشه زباله انتقال مییابد.
برای مثال اگر از جیمیل استفاده میکنید، نمیتوانید در طول ۲۴ ساعت بیشتر از ۵۰۰ ایمیل ارسال کنید یا تقریبا غیر ممکن است که بتوانید الگوی ایمیلی طراحی کنید که متناسب با برند شما باشد، ابزار مناسبی در دسترس نخواهید داشت که لیست ایمیل خود را مدیریت کنید.
سرویس ارسال خودکار چیست؟ این سرویس قابل برنامهریزی است و میتواند در بازههای زمانی از قبل تعیین شده، برای مشتریان به صورت خودکار ایمیل بفرستد یا بعد از عملهای خاصی که کاربران در سایت انجام میدهند ایمیلی را به آنها بفرستد و از این طریق به شما کمک کند تا تمرکز خود را روی مسائل مهم بگذارید و غیره.
مثلا میتوانید سرویس کمک کننده خود را طوری تنطیم کنید که در روز تولد هر یک از افراد ضمن تبریک تولد برای او یک کد تخفیف ۳۰ درصدی بفرستد.
چون همانطور که گفتم، شاه کلید موفقیت در ایمیل مارکتینگ ارتباط با افرادیست که به برند شما علاقه دارند؛ پس بهتر است که بارضایت خودشان ایمیلشان را دریافت کنید.
برای تشویق کردن آنها به این کارمیتوانید فواید این کار را به آنها یادآوری کنید و مثلا بگویید علاوه بر آگاهی سریع از محصولات، در اولین خرید خود نیز یک هدیه به صورت رایگان دریافت میکنند.
ما در لابهلای این مقاله، به برخی از نکات موثر که باعث میشود تا علاوه بر کسب مخاطبان بیشتر، روابط موثر و طولانی مدت، با آنها خود داشته باشید را ذکر کردهایم؛ حال برای آگاهی از بقیه جزثیات این بخش را به خوبی مطالعه کنید.
فکر کنید شرکتی، ایمیلی به مخاطبان خود میفرستد و در آن مینویسد: سلام، لطفا نظر سنجی زیر را انجام دهید و شرکتی دیگر اینگونه مینویسد: سلام، امیدوارم حال شما خوب باشه.
وقتی شخصی به شما اطمینان میکند و آدرس ایمیل خود را در اختیار شما قرار میدهد، بهتر است از این اعتماد سواستفاده نکنید؛ همچنین سیل پیام شما در صندوق ورودی باعث میشود که کاربر به خواندن پیامهای شما بی
برای اینکه با انواع خدمات بازاریابی محتوای راز آشنا شوید، فقط کافی است که روی لینک رو به رو کلیک کنید.
این نوع که حاوی پیشنهادات ویژه برای جمعیت محدودی از مشتریان است، به افزایش فروش و وفاداری مشتری منجر میشود.
یکی از دلایل مهم که از عضو شدن کاربران و وارد کردن ایمیلشان جلوگیری میکند، این است که صفحه عضویت، به خوبی برای آنها لود نمیشود.
گرچه تحقیقات ثابت کرده که ایمیل مارکتینگ سوددهی بیشتری نسبت به شبکههای اجتماعی دارد؛ اما حالت ایدهآل این است که هر دوی آنها را با هم مدیریت کنید.
مثلا میتوانید عکسهایی از نظرات مثبت مشتریان، در یکی از شبکه اجتماعیتان را در ایمیل خود قرار دهید و به اعضای ایمیل مارکتینگ خود نشان دهید که همه جا از محسنات شما قدردانی میشود.
این یک نکته بسیار مهم است زیرا تحقیقات انجام شده توسط شرکت لیتموس نشان میدهد که نیمی از ایمیلها توسط گوشیهای موبایل خوانده میشوند؛ پس باید حواس خود را جمع کنید تا ایمیلتان در گوشیهای موبایل نیز به خوبی نشان داده شود.
به یاد داشته باشید ایمیلهایی که «فقط» روی فروش بیشتر تمرکز میکنند، در سوددهی کمک زیادی به شما نخواهد کرد؛ پس بهتر است که ایمیلهای تبلیغاتی خود را با محتوای آموزشی ترکیب کنید.
اینکه هر چند مدت و چه تعدادی ایمیل به مشتریان خود بدهید یک موضوع بسیار مهم است زیرا اگر این تعداد از یک حد معین بیشتر شود، رغبت مخاطب را برای باز کردن ایمیل کم میکند یا حتی ممکن است برای خلاص، آن را به لغو عضویت خود هدایت کند.
اغلب شرکتهایی که در فضای آنلاین حضور قوی دارند (مانند فروشگاههای اینترنتی، شرکتهای ارائهدهنده خدمات آنلاین و …) از این روش برای ارتباط با کاربران خود استفاده میکنند.
تمایل این شرکتها به بازاریابی ایمیلی یه این دلیل است که براحتی میتوان وبسایت فروشگاه را به ایمیل ارسال شده لینک دهند و از این طریق محصولات دیگر را معرفی میکنند و همچنین با پشتیبانی وبسایت میتوانند این اطمینان خاطر را به مشتری دهند که خریدی مطمئن خواهندداشت.
همچنین کسبوکارهای کوچک برای برندسازی محصول خود و فروش بیشتر میتوانند از این ابزار استفاده نمایند.
با توجه به رشد روز افزون ایمیل مارکتینگ در بازاریابی دیجیتال، شرکت تبلیغاتی راز همواره تلاش میکند تا بتواند به بهترین روش را برای مشتریان خود استفاده کند.
ایمیل مارکتینگ به راحتی میتواند درآمد شما را چندین برابر کند؛ اما به شرطی که اصولی باشد و درست انجام شود، در غیر اینصورت ممکن است اسپم در نظر کرفته شود و به اعتبار برند شما خدشه وارد کند.
تیم راز با بهرهگیری از آخرین متدهای روز دنیا و آگاهی از آخرین تغییرات و قواعد دنیای اینترنت، بهترین گزینهای است که برای این کار میتوان از آن کمک گرفت.
گفتیم که استفاده از ایمیل مارکتینگ از موثرترین راههای تبلیغات محسوب میشود و از ویژگیهای منحصر به فردی برخوردار است و با برداشتن گامهای درست در آن، به میزان سوددهی بالایی میتوان رسید.
منبع خبر
