صنعت خرده فروشی ایران حال خوبی ندارد



عوامل مختلفی همچون تحریم، تغییر مکرر نرخ ارز، عدم ثبات در سیاست‌های اقتصادی دولت و تورم روی صنعت خرده‌فروشی کشور ما تاثیر گذاشته است.
با رواج فرهنگ فروشگاه‌داری در مراکز خرید و مال‌ها تولیدکنندگان و برندها خود وارد میدان شدند و با اجاره فروشگاه‌ها، طراحی و چیدمان محصولات خود در آن مکان‌ها بستری را فراهم کردند تا نه‌تنها محصولات با منصفانه‌ترین قیمت به دست مشتریان برسد بلکه مشتریان می‌توانستند از خدمات پس از فروش و سایر مزایای حضور آنان در این مراکز خرید نیز استفاده کنند.
از سوی دیگر، با مدیریت مدرن مراکز خرید بازدیدکنندگان زمان بیشتری را در این فروشگاه‌ها سپری می‌کنند که این خود موجب افزایش فروش، آشنایی با محصولات و رضایتمندی مشتریان از مال‌ها و برندها نیز شده است.
بیش از آنکه مراکز خرید در کاهش قیمت محصولات نقش پررنگی ایفا کرده باشند، تجربه خرید را برای ایرانیان متحول کرده‌اند به‌گونه‌ای که امروزه تمامی مشتریان از حقوق خود برای خرید محصولات مورد نیازشان آگاهند و این تعامل دوجانبه بین مدیریت مال‌ها و برند‌ها باعث شده تا بیش از پیش مشتریان به خرید از مال‌ها روی آورند.
ویروس کرونا چه تاثیری روی فعالیت مراکز خرید داشته و اگر آنها متضرر شده‌اند، این ضرر به چه میزان بوده است؟
با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی کلیه صنایع و کسب‌و‌کارها، مراکز خرید و صاحبان فروشگاه‌ها و برندها نیز از این ضرر مستثنی نبودند.
به همین خاطر با همفکری و حمایت چند تن از پیشگامان این صنعت پویشی با عنوان «پویش ملی حمایت مراکزخرید از کسبه و فعالان اقتصادی» آغاز که با استقبال بسیار زیاد مدیران و صاحبان مراکز خرید بخشودگی‌هایی برای حمایت از این فعالان اقتصادی انجام گرفت تا در زمانی که تمامی فروشگاه‌ها به اجبار بسته شده بودند، به تعطیلی همیشگی آنها منجر نشود.
با شروع این پویش از کشور ایران و انعکاس رسانه‌ای و جهانی آن، بعضا صاحبان مراکز خرید در کشورهای درگیر با بحران کرونا نیز از این ایده استفاده کردند و با این رویکرد اقدامی پیشگیرانه نسبت به صنعت ریتیل و فروشگاه‌داری خود انجام دادند.
علاوه‌بر این مراکز خرید امروزی با توجه به تغییر سبکی که نسبت به مراکز خرید گذشته داشتند، یعنی اضافه شدن کافه‌ها، رستوران‌ها و سینماها به این مراکز، با افت استقبال از این بخش‌ها نیز ضررهایی را متحمل شدند و برخی تا چند سال آینده باید به جبران خساراتی که در این مدت به آنها وارد شده بپردازند؛ از جمله رستوران‌ها که هنوز هم مشتریان اعتماد نمی‌کنند وارد آنها بشوند و در فضای رستورانی غذا بخورند.
امروزه سیستم‌های پیشرفته‌ای برای پاکسازی و میکروب‌زدایی هوا و سطوح ساخته و ایجاد شده که می‌توانند حجم بزرگی همچون مراکز خرید را پاک‌سازی کنند و به این ترتیب دیگر ویروس از طریق سطح و هوا به این مراکز منتقل نخواهد شد.
در ژوئن ۲۰۲۰ گروه دلویت که یکی از چهار شرکت بزرگ دنیا در زمینه خدمات حسابرسی و تحقیقات استراتژیک مدیریتی است، پنج عامل اصلی برای بازگرداندن مشتریان به مراکز خرید و مال‌ها را مطرح کرد که به آنها اشاره می‌کنم:
در پایشی که گروه دلویت در ماه‌های اخیر انجام داده است، ۷۸درصد مشتریان بر این باورند که خرید آنلاین پس از کرونا محبوب‌تر می‌شود و ۵۸درصد آنان معتقدند مال‌های بسته و سرپوشیده کمتر مورد توجه قرار خواهند گرفت.



منبع خبر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *