در شرایط جدید، مردم از حضور در مناطق پررفتوآمد خودداری میکنند و این امر مراکز خرید را در معرض خطر قرار داده است.
این ترس و مسائل روانشناختی برای رونق گرفتن مجدد مراکز خرید در دوران پس از کرونا باید مورد توجه ویژه مدیران مراکز خرید قرار بگیرد و برای آن برنامهریزی کنند.
همچنین دوره فاصلهگذاری اجتماعی باعث تغییر و تحول بخش خردهفروشی و مراکز خرید چندمنظوره شده است.
در این شرایط متاسفانه آینده مراکز خرید سرپوشیده چندان روشن نیست و مدیران برای بازگرداندن رونق به بازار باید راهکارهای عملی مناسبی داشته باشند.
چراکه اگر تا پیش از این پردیسهای سینمایی، فودکورت و شهربازی در یک مرکزخرید برگ برنده بهحساب میآمد، امروز حضور در آنها برای مردم به نگرانی تبدیل شده است.
مراکز خرید روباز شانس بیشتری برای اینکه هرچه سریعتر رونق پیدا کنند دارند و مردم در چنین فضاهایی احساس راحتی بیشتری خواهند کرد.
درست است که بحران ویروس کرونا نوعی شوک به بازار محسوب میشود اما در عین حال، مراکز خرید را وادار به تلاش بیشتر برای بهبود امکانات خود میکند تا بتوانند زنده بمانند و در میانمدت شکوفا شوند.
مدیران مراکز خرید در این شرایط باید از قوه ابتکار خود کمک بگیرند؛ برای جلب توجه مشتریان بالقوه و مصرفکنندگان، از پیشنهادهای سرگرمی، تفریحی و خریدهای مبتنیبر تجربه خوب مشتریان خود استفاده کنند.
یکسری اقدامات بدیهی در دوران پس از کرونا باید رعایت شود که در بسیاری از مراکز خرید که بازگشایی شدهاند رعایت میشود و بهشدت در ایجاد ذهنیت مثبت برای حضور در مراکز خرید موثر است:
حداقل در کوتاهمدت یک تناقض در رفتار مشتریان مراکز خرید وجود خواهد داشت که در این شرایط بحرانی، طبیعی است.
مراکز خرید باید با کمک مقیاس میزان خوشایندی یا هدونیک آنچه در مراکز خرید به بهترین وجه انجام میدهند یا محصولاتی که به اصطلاح هیدونیک هستند مثل پوشاک، جواهرات، محصولات سلامتی و لوازم آرایشی را شناسایی کنند و در سبد کالاهای خود گسترش دهند.
یکی از دلایلی که مشتریان بالقوه به مراکز خرید مراجعه میکنند، سرگرمی، تجربه خوب خرید، شرکت در رویدادها و حضور در فضای اجتماعی است.
پیش از بروز بحران کرونا برگزاری رویداد و تخفیفهای ویژه یکی از راهکارهای بازاریابی مراکز خرید بود که اجرای آن در حال حاضر دشوار شده است اما در این زمان چند راهکار زیر میتواند راهگشا باشد:
استفاده از هر تکنولوژی و فناوری جدید برای ضدعفونی محیط (بهصورت دقیق و مسئولانه نه صرفا نمایشی و برای رفع تکلیف)، محصولات و مشتریان که اعتماد آنها را جلب کند در درازمدت فروش را افزایش میدهد.
تا پیش از کرونا مشتری دوست داشت در مراکز خرید وقت بگذراند و احساس شادی کند و برای این شادی حاضر بود هزینه کند، در دوران پس از کرونا مشتری دوست دارد وقت کمتری در مراکز خرید سپری کند و در عین حال از تامین سلامت خود و محصولاتی که خریداری میکند، اطمینان داشته باشد و برای دریافت این حس، حاضر است هزینه کند.
تا پیش از کرونا جنسیت، رده سنی و نوع کالا مهمترین نکات طراحی فضا بود اما لزوم فاصلهگذاری اجتماعی سبب شده است فضای مراکز خرید نیاز به بازطراحی داشته باشد.
مشتری باید اطمینان حاصل کند که فروشگاه شلوغ نیست و در عین حال شرایط ویژه خرید برای او در نظر گرفته شده است.
تخفیفات فصلی که امروز شاهد آن هستیم و به اشتباه هر ماه بهصورت کاملا تکراری در برخی مراکز خرید اجرا میشود صرفا باعث بیاعتمادی نسبت به قیمتها شده یا مشتری را شرطی میکند یا ارسال پیامکهای انبوه که در گذشته کارساز بود این روزها اثرگذاری کمرنگی دارند اما اگر مشتری نام خود را در پیامک و دعوتنامهها ببیند اطمینان حاصل میکند که میتواند بدون برخوردن به شلوغی برای خرید به فروشگاه مراجعه کند.
در پایان باید اشاره کرد که راهکارهای فوق، نمونههایی است برای ایده گرفتن که نیاز است بخش مارکتینگ هر مرکزخرید با برگزاری جلسات مستمر، برنامههای خاص مرکزخرید تحت مدیریت خود را طراحی و اجرا کند.
منبع خبر
