خلاصه
تازهترین گزارش ۶۲ صفحهای OpenAI میگوید ۷۳٪ پیامهای چتجیپیتی در ژوئن ۲۰۲۵ غیرکاری بوده؛ این رقم در سال قبل ۵۳٪ بود. جوانان ۴۶٪ پیامها را میسازند، زنان حالا ۵۲٪ کاربران را تشکیل میدهند و نوشتن، مشاوره و پرسش اطلاعات بیشترین کاربردهاست.
کاربران چه میگویند؟
غول غیرکاری
در تابستان ۲۰۲۵ فقط ۲۷٪ گفتوگوها مربوط به کار است؛ بقیه سرگرمی، یادگیری شخصی یا گپ دوستانه است.
نسل جوان در رأس
کاربران زیر ۳۰ سال نصف پیامها را تولید میکنند و بیشتر از همه ربات را تست میزنند.
مشاورهگر، نه انجامدهنده
۵۰٪ پیامها درخواست مشاوره یا اطلاعات است، ۳۳٪ خواستار انجام کاری و بقیه گفتوگوی آزاد.
کاربردهای محبوب
در محیط کار
- نوشتن متن، ایمیل و گزارش: ۴۰٪
- جمعآوری اطلاعات تخصصی: ۳۵٪
- خلق محتوای چندرسانهای: ۱۵٪
خارج از کار
- پرسش عمومی و کنجکاوی علمی
- نوشتن داستان، دیالوگ یا یادداشت شخصی
- دستور پخت، برنامه سفر و توصیههای روزمره
تغییر ترکیب جنسیتی
سهم زنان از ۳۷٪ در ژانویه ۲۰۲۴ به ۵۲٪ در ژوئن ۲۰۲۵ رسیده؛ یعنی زنان حالا اكثريت سادهاند.
سبك استفاده زن و مرد
نوع استفاده | نامهای زنانه | نامهای مردانه |
---|---|---|
نوشتن و راهنمای عملی | بیشتر | کمتر |
جستجوی اطلاعات فنی | کمتر | بیشتر |
تولید محتوای چندرسانهای | متوسط | بیشتر |
نتیجهگیری
چتجیپیتی از ابزار کاری به همراه همیشگی تبدیل شده؛ جوانان آن را جستوجوگر، مشاور و حتی دوف virtual میدانند و زنان با پیشی گرفتن در کاربران، کاربردهای خلاقانهتری میطلبند.