نماد سایت گیلان پلاس رسانه هوش مصنوعی و کارآفرینی گیلان

۱۶ تکنیک پول‌سازی که هر استارتاپی باید بلد باشد

عموما اولین سوالی که موسسان هر استار‌تاپی در جلسات مشاوره و منتورینگ از من می‌پرسند این است که «من باید از چه مدل درآمدی استفاده کنم؟» این سوال گرچه سوال درستی است ولی باید آن را به گونه دیگری مطرح کرد. پرسش درست این است که بپرسیم: «مردم چرا حاضرند به من پول بدهند؟». در واقع ابتدا باید خوب به این بیاندیشیم که چرامردم کیف پول‌شان را از جیب‌شان درمی‌آورند و تبدیل به یک مشتری برای کسب و کار شما می‌شوند. بعد از بررسی تمام جوانب این پرسش و یافتن پاسخ‌های مناسب است که می‌توان در نهایت به این اندیشید که چگونه از این ارزش موجود می‌توان برای ایجاد، اصلاح یا تکمیل یک مدل درآمد موفق استفاده نمود.

[slideshare id=37947387&doc=moneymakingtechniques-140813060327-phpapp01]

Money making techniques from Mahdi Nasseri

در این نوشته قصد داریم شما را با ۱۶ دلیل و تکنیک جالب آشنا کنیم که مردم حاضرند به خاطر آن ها تبدیل به مشتری شما شوند. همانطور که گفتیم این محرک‌ها می‌توانند سرآغاز خوبی برای ایجاد، تصحیح و یا تکمیل یک ایده کسب و کار باشند.

تکنیک ۱. مانند یک رئیس: مردم دوست دارند حرفه‌ای به نظر آیند.

سعی کنید خدمات یا شرایطی ایجاد کنید که به کاربران در ایجاد یک موقعیت حرفه‌ای و متناسب با تصوری که دوست دارند از خود در نزد دیگران بسازند کمک کند. همیشه کسانی هستند که حاضرند برای بالابردن تصور دیگران از حضور و موقعیت خود پول پرداخت کنند.

تکنیک ۲. تعلق به یک جمع: مردم دوست دارند عضو یک گروه و یا یک حرکت جمعی باشند.

انسان موجودی است اجتماعی، پس امکاناتی فراهم آورید تا مردم بتوانند وجوه اشتراک خود با دیگران را یافته و مبتنی برآن یک گروه، جمع یا حرکت اجتماعی بسازند، ارتباط داشته باشند و اهداف مشترک را دنبال کنند.

تکنیک ۳. رازآلوده و هیجانی بودن: تجربه هیجان و کشف پدیده‌های جدید همیشه مشتری خود را دارد.

کاربران را در معرض تجربه‌های جدید، غیرمنتظره و هیجانی قرار دهید. مطمئن باشید کاربران برای تکرار تجربه این هیجان و رازآلودگی مشتری شما خواهند شد.

تکنیک ۴. کاهش هزینه‌ها: مردم مشتری شما می‌شوند تا هزینه‌هایشان را کاهش دهید.

راهکاری ارائه دهید تا مشتریان‌تان بتوانند در بخشی از هزینه‌هایشان صرفه‌جویی کنند. آنها حاضرند به شما پول بدهند تا مجبور نشوند برای سایر چیزها پول بیشتری پرداخت کنند.

تکنیک ۵. معجزه‌های اینترنتی: مردم خوش‌شان می‌آید با اینترنت دنیای فیزیکی را دور بزنند.

با گسترش زیرساخت‌های اینترنت، می‌توان با راهکارهای خلاقانه‌ای برخی از فرایندهای دنیای فیزیکی را دور زده و آنها را به صورت اینترنتی انجام داد. مردم مشتری این راهکارهای جدید، ارزان‌تر و سریع‌تر خواهند شد.

تکنیک ۶. این چیزها مال منه: مردم از اینکه داشته‌هایشان را از دست بدهند، متنفرند.

همیشه به دست آوردن نیست که برای مردم جذاب است. گاه حفظ داشته‌ها انگیزه‌ای‌ست که مردم را تبدیل به مشتریان شما می‌کند. پس روی دارایی‌های اینترنتی افراد تمرکز کنید.

تکنیک ۷. نگهداری رازها: از مردم برای حفظ حریم اطلاعات‌شان پول بگیرید.

توانایی حفظ حریم خصوصی یکی از نگرانی‌های اصلی مردم است. پس چرا ما از این راه درآمد نداشته باشیم؟ برخی از سایت‌ها در ازای ارائه خدمات رایگان برای حفظ اطلاعات خصوصی مشتریان از آنها پول می‌گیرند یا سرویس‌هایی را ارائه می‌دهند که به مردم کمک می‌کند در فعالیت‌های آنلاین خود اطلاعات خصوصی خود را فاش نکنند.

تکنیک ۸. قدرتمندتر، بهتر و سریع‌تر: کاری کنید تا کارهای مردم راحت‌تر راه بیفتد.

در ازای انجام سریع‌تر، بهتر یا باکیفیت‌تر از مردم پول بگیرید. آنها همیشه حاضرند برای آنکه کارشان راحت‌تر و بی‌دردسرتر راه بیفتد به شما پول بپردازند.

تکنیک ۹. فقط مثل من: به مردم امکان شخصی‌سازی بدهید.

مردم پول می‌دهند تا خدمات و محصولات مخصوص به خود را دریافت کنند. پس از امکانات فناوری اطلاعات استفاده کنید تا شخصی‌سازی انبوه را برایشان فراهم آورید.

تکنیک ۱۰. به من خدمت کن: مردم همیشه برای راحتی پول پرداخت می‌کنند

به مردم کمک کنید تا کارهایشان را راحت‌تر انجام دهند. در واقع سعی کنید مانند خدمت‌کاران به سروران (مردم) خود خدمت کنید و هدفی جز تسهیل امورات آنها نداشته باشید.

تکنیک ۱۱. زمان در حال گذر است: کاربران را به اندازه کافی از لحاظ زمانی تحت فشار قرار دهید

مردم را در موقعیت‌های تصمیم‌گیری در زمان محدود قرار دهید. به آنها نشان دهید که فرصتی (حتی غیرضروری برای آنها) تنها تا چند ساعت دیگر قابل استفاده است. این حس فشار روانی بسیاری از مردم را ترغیب به خرید از شما می‌کند.

تکنیک ۱۲. خودستایی: بعضی از افراد خودنمایی و لاف زدن را دوست دارند

شاید تعداد این مشتری‌ها زیاد نباشد ولی حجم پرداختی آنها به اندازه کافی زیاد هست که مدل درآمدی بسیاری از کسب و کارها روی آنها تمرکز کرده باشد. این دلیل محور اصلی مدل کسب و کار بسیاری از برندهای لوکس است.

تکنیک ۱۳. اطلاعات دقیق را به من نشان بده: مردم دوست دارند بینش عمیق‌تری نسبت به اطلاعات به دست آورند

بسیاری از مردم از مدیریت انبوهی از اطلاعاتی که دارند کلافه می‌شوند. آنها احساس می‌کنند این همه اطلاعات فایده‌ای برای آنها ندارد. سرویسی ارائه دهید که بتواند مدیریت اطلاعات آنها را تسهیل کرده و چه بسا اطلاعات ارزشمندتری از آنها استخراج و ارائه دهد.

تکنیک ۱۴. با من در ارتباط باش: امکان ارتباط و تماس مردم را به وجود آورید

خب این مدل بسیار پرکاربرد است. کاری کنید تا مردم آن کسی را که می‌خواهند بیابند. همین!

تکنیک ۱۵: ترس از دست دادن: مردم می خواهند همیشه در جریان امور باشند

به مردم این اطمینان را بدهید که به محض اتفاق یک رویداد آنها اولین کسی خواهند بود که مطلع می‌شوند. در دسترس بودن حجم انبوه اطلاعات و عدم توانایی در پیدا کردن اطلاعات حساس نیاز خوبی است که در برخی حوزه‌ها می‌توان باعث ایجاد یک جریان درآمدی برای کسب و کار شما باشد.

تکنیک ۱۶. کمک کردن: مردم همیشه کمک نیاز دارند

افراد زیادی هستند که کمک‌های خاصی می‌خواهند. نیازهایی که هیچ سرویس‌دهنده‌ای به طور جامع و متمرکز آن‌ها را برآورده نمی‌کند. این افراد را بیابید و سرویس‌هایی برای کمک به آنها به طور حرفه‌ای طراحی و ارائه دهید.

سخن آخر

در چند سال اخیر تجربیاتی که در ارتباط با استارتاپ‌های مختلف داشتم، همواره مدل درآمد یکی از بغرنج‌ترین ارکان طراحی مدل کسب و کار آنها بوده است. امروزه بسیاری از استارتاپ‌های ایرانی هم مانند بقیه نقاط دنیا به سختی می‌توانند از تب گوگل (درآمد از تبلیغات) و تب فیس‌بوک(درآمد از راه داده‌کاوی) در امان باشند. این درحالی است که الگوها و تکنیک‌های خلاقانه‌تری وجود دارند که به خصوص توسط استارتاپ‌های اروپایی مورد استفاده قرار می‌گیرند و می‌توانند نقطه تحولی در تدوین مدل درآمد استارتاپ‌های ایرانی هم باشند. در این مقاله سعی کردم شانزده تکنیک و ایده برای تدوین مدل درآمد برای استارتاپ‌ها ارائه دهم.

 

منبع:اصفهان پلاس

خروج از نسخه موبایل