پنجره فرصت‌ها همیشه باز نیست





پنجره فرصت ها همیشه باز نیست.

سازمان ها بزرگترین اختراع بشر هستند. اگر به این جمله باور ندارید، سه منبع زیر را مطالعه فرمایید:

‎١.فصل اول کتاب “انسان خردمند” نوشته یووال حراری
‎٢.کتاب “چرا ملت ها شکست می خورند” نوشته عجم اغلو
‎٣.قسمت ١٣ پادکست سکه در مورد فرهنگ و توسعه اقتصادی

‎درهر سه منبع میبینیم که توانایی انسان در همکاری و هم‌افزائی با هم در گروه های بالاتر از ١٠٠نفر (سازمان) موجب تثبیت و توسعه انسان در زمین گردیده است.
‎اکوسیستم های اقتصادی (کارآفرینی و…) از تعدادی ساختار و زیرساخت تشکیل شده است که هر دو مورد باید به نحو شایسته در مسیر تعامل اصلاح و رشد باشد.

مهمترین قسمت های ساختار اکوسیستم:
‎١.قسمت حکومتی – حاکمیتی
‎٢.عمومی – تنظیم گری (رگولاتوری)
‎٣.خصوصی – شرکتی – شخصی

مهمترین قسمت های زیرساخت:
‎١.تکنولوژی
‎٢.بازار
‎٣.فرهنگ/دانش/سیاست
‎می باشد.
‎باتوجه به شرایط فعلی ایران و حقایق قرن٢١، مهمترین و اثرگذارترین قسمت و دردسترس ترین از ۶قسمت فوق، بخش ساختارها و سازمان های شرکتی، شخصی و خصوصی است.
‎هرکدام از ما در دایره‌ای از مقدورات و اختیارات هستیم که بدون نیاز به مراجعه به مقام بالاتر می توانیم فرآیندی را بهبود ببخشیم و از همپوشانی این تلاش ها، سازمان ها (که بزرگترین اختراع بشر و موثرترین قسمت در اکوسیستم کارآفرینی) هستند، در ایران تعالی می یابند و این ارتقاء به دیگر ساختارها و زیرساخته‌ها هم فشار لازم را برای بهبود وارد می کند.
‎یکی دیگر از آفت های فکری در جامعه ایران این باور است چون اینجا ایران است ما اجازه داریم کارهارا درجه٢ انجام دهیم و کار درجه٢و٣ خواهان و مشتری دارد و این باعث یک چرخه معیوب می شود که اثر تخریبی آن باعث تشدید نزول کیفیت کالا و خدمات است.
‎در حالیکه که میتوان در همین شرایط با تولید و ارائه خدمات درجه١، یک مزیت رقابتی شاخصی برای سازمانتان ایجاد کنید.

پس بهبود سازمان ها (شرکتی-خصوصی-شخصی) چه از منظر کلان (موتور پیشران مابقی قسمت های اکوسیستم) و چه از منظر خرد (ایجاد مزیت رقابتی) می تواند اثر مستقیم و تصاعدی داشته باشد.
‎به واسطه ترجمه کتاب “اکوسیستم کارآفرینی” نوشته برد فلد و علاقه شخصی خودم، اجزاء اکوسیستم کارآفرینی(نوآوری) اصفهان را از سال ٩۴ تا ٩٨ دریک گزارش جمع آوری کرده ام که در آن با استارتاپها، شتاب دهنده‌ها، فضاهای کار اشتراکی، شرکت‌های سرمایه گذاری جسورانه، استارتاپ استدیوها و … در شهر اصفهان آشنا می شوید که می‌توانید آن گزارش را در سایت اصفهان پلاس (b2n.ir/iplus) مطالعه فرمایید.

‎برای سال ١٣٩٩ قصد داریم تلاش های خودم و همکارانم را ٣٠٪؜ بهبود ببخشیم و با رویدادها و افراد و سازمان های بی‌کیفیت و فرصت جو و شیاد که از فضا و نیاز جوانان و امید در جامعه به عنوان کارآفرینی و استارتاپ و کسب وکار نوپا سواستفاده می کنند، تمایز مشخص ایجاد کنیم و این مخاطب باشد که خودش سره از ناسره را تشخیص دهد.

‎*برای ایجاد تغییرات محسوس در اکوسیستم باید در مقیاس ١٠-۵سال صبر داشت.

 

در آخر ممنون از شما که وقت گذاشتید و این نوشته را مطالعه کردید، با ما در ادامه این راه همراه باشید.






یک مروج کارآفرینی و مدرس و مربی کوهنوردی است و قبل از آنکه کارشناسی ارشد بازاریابی خود را بگیرد، ۱۲ سال تجربه, از کارمندی تا تاسیس استارتاپ و تجارت خارجی و کار در صنعت ساختمان را دارد. هم اکنون علاوه بر همکاری در اصفهان پلاس در استارتاپ eventcenter.ir مشغول به کار است. برگزاری تداکس نقش جهان و مربی گری و برگزاری چندین رویداد کارآفرینی از فعالیت های او دراین حوزه می باشد.



منبع اصفهان پلاس

درباره گیلان پلاس

برسی کنید

برنامه ارتباطات در دوران بحران کوید-۱۹ برای برندها

با آنلاین‌تر شدن زندگی ما، عجیب نیست که در دوران شبکه‌های اجتماعی، حتی کسب‌وکارها نیز …