کارپولینگ (سفر اشتراکی) را در ایران با اکیپ تجربه کنید!

اکیپ یک اپلیکیشن برای سفر اشتراکی است که به افراد اجازه می‌دهد تا با هم مسیر شدن به صورت گروهی، هزینه‌های تمام شده مسافرتشان را کاهش دهند. این نوع سرویس در دنیا سابقه زیادی دارد و تحت عنوان کارپولینگ استفاده می شود. استارتاپ اکیپ یکی از استارتاپهای فعال در مجموعه پایرتس یا همان واحد توسعه و شتابدهی هلدینگ عتیق گشت اصفهان است که پیش از این موفق به ایجاد دو سامانه فروش موفق ایرپلن تیکت و مستربلیط شده است. حالا عتیق گشت با استارتاپ های دیگری وارد میدان شده است و تلاش می کند تا به کمک واحد توسعه و شتابدهی خود” پایرتس ” زنجیره ارزش خدمات گردشگری و صنایع مرتبط مانند حمل و نقل را در سبد محصولاتش تکمیل کند. در این پست قصد داریم درباره اپلیکیشن اکیپ و مزیت آن برای همسفری صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

هر آنچه باید درباره کارپولینگ و سفر اشتراکی بدانید

Carpooling  که به آن سفر اشتراکی یا همسفری هم گفته می‌شود، یکی از شیوه های جدید حمل و نقل در دنیا است. تا قبل از این افراد برای سفر از وسایل نقلیه عمومی یا خودروی شخصی استفاده می‌کردند و البته تعداد محدودی هم خودرویی را برای سفر خود اجاره می‌کردند (اغلب توریست‌ها). اما با ترویج کارپولینگ سبک نوینی برای حمل و نقل مسافرین ایجاد شده است. به این ترتیب صاحبان خودرو که قصد طی کردن مسیر مشخصی دارند می‌توانند با توجه به ظرفیت خالی وسیله نقلیه‌شان برای یافتن همسفر تقاضا دهند و مسافرینی با مقصد یکسان از این ظرفیت موجود استفاده کنند.

شاید با خودتان بگویید سفر اشتراکی برای افراد چه سودی دارد؟ طبیعتاً افراد برای مسافرت هزینه‌هایی را متحمل می‌شوند. این هزینه‌ها برای راننده‌ها شامل هزینه پارکینگ، سوخت، عوارض جاده و.. است. زمانی که یک راننده درخواست کارپولینگ می‌دهد، می‌تواند تمامی این هزینه‌ها را با مسافران مشترک شود و هزینه کمتری را متحمل شود. اما مزایای همسفری تنها برای رانندگان کارپولینگ نیست، بلکه مسافرین هم با هزینه‌های کمتری یک صندلی را اجاره می کنند.

برخی از فواید همسفر شدن عبارت است از:

  • همسفری هزینه‌هایتان را کاهش می‌دهد: با توجه به افزایش هزینه‌های حمل و نقل، کارپولینگ و همسفری از لحاظ اقتصادی (هم برای رانندگان و هم مسافرینی که صندلی را اجاره می‌کنند) گزینه‌ای مقرون به صرفه است. از آنجایی که هزینه‌های سفر و سوخت بین تمامی سرنشینان تقسیم می‌شود، هزینه‌های کلی جا به جایی کاهش می‌یابد.
  • بهبود روابط اجتماعی: خیلی از افراد به دلیل مشاغل کاری خود ناچارند مسافت‌های زیادی را در ماه یا هفته به تنهایی رانندگی کنند. در این بین داشتن همسفر، تجربه سفر را برای رانندگان دلچسب‌تر می‌کند و دامنه روابط اجتماعی‌شان گسترده می‌شود.
  • حفاظت از محیط زیست: حجم گازهای گلخانه‌ای که از سوخت فسیلی ماشین‌های تک سرنشین تولید می‌شود و باعث افزایش آلودگی های زیستی محیطی است، با استفاده از کارپولینگ کاهش می‌یابد.
  • یافتن دوستان جدید: اگر اغلب به تنهایی سفر می‌کنید و بیشتر مواقع سرتان در گوشی موبایل است، سفر اشتراکی به شما فرصت می‌دهد تا روابط اجتماعی‌تان بهبود بدهید و حتی یافتن دوستان جدید پیدا کنید.
  • انعطاف در محل سوار و پیاده شدن: با رزرو یک صندلی به اشتراک گذاشته شده در اکیپ، حتماً نیاز نیست تا برای سوار شدن به خروجی(ترمینال) های شهر بروید. مبدا بسیاری از این خودرو در داخل شهر است. این مبدا و مقصد را راننده در جزئیات سفر می نویسد . شما می توانید صندلی خودرویی را رزرو کنید که محله‌ی مبدا و یا مقصدش به شما نزدیکی بیشتری داشته باشد تا هزینه ها و مشکلات رفت و آمد کمتری را متحمل شوید.
  • کمک به هشیاری راننده: یکی از چالش های تنها رانندگی کردن در مسیر های طولانی و بین شهری، خستگی و کاهش هشیاری راننده پس از گذشت مدتی است. در این حالت به دلیل یک نواخت بودن محیط، سطح هشیاری راننده پایین می آید و سرعت عکس العمل او نسبت به محرک ها و خطرات به شکل فزاینده ای کاهش می‌یابد و خطر تصادف کردن و انحراف از مسیر برای خودرو زیاد می‌شود. در صورتیکه همسفری در کنار راننده حضور داشته باشد که گاهی با او گپ بزند و یا با دیدن عدم هشیاری راننده او را متوجه این موضوع کند، خطرات جاده ای برای آن راننده و سرنشینان به طرز قابل توجهی کاهش می‌یابد.

با توجه به آنچه گفته شد، شیوه نوین سفرهای اشتراکی نه تنها از لحاظ مادی بلکه از نظر اجتماعی و زیست محیطی به سود جامعه است. با این وجود هنوز یک سوال مهم به قوت خود باقی است، چطور باید هم مسیر پیدا کنیم؟!

همسفری یا سفر اشتراکی با اکیپ چه مزایایی دارد؟

اپلیکیشن کارپولینگ و سفر اشتراکی اکیپ برای کمک به رانندگان و مسافرانی با مسیرهای مشترک ایجاد شده است. یکی از دغدغه مسافران و رانندگان پیدا کردن همسفری مطمئن است. ما توانسته‌ایم تا حد زیادی این مشکل را بر طرف کنیم. برخی از فواید استفاده از این  اپلیکیشن عبارت است از:

  • اطمینان از انجام شدن به موقع سفر

اکیپ هماهنگی‌های لازم برای سفر را بین راننده و مسافرین انجام می‌دهد. به این ترتیب می­توانید پیش از شروع سفر از زمان دقیق آغاز آن، تعداد و محل توقف‌های بین راه، هزینه‌های سفر و.. مطلع شوید.

  • تأمین ایمنی سفر

تمامی رانندگان که در اپلیکیشن اکیپ درخواستی برای هم مسیر درج می‌کنند از لحاظ سلامت خودرو و داشتن بیمه نامه معتبر (بیمه شخص ثالث و معاینه فنی) مورد بررسی قرار می‌گیرند. به این ترتیب میتوانید از ایمنی سفرتان مطمئن باشید.

  • جلوگیری از سوء استفاده اشخاص

اکیپ برای پذیرش درخواست همسفری رانندگان شرایطی را مشخص کرده که طی آن آسایش و امنیت مسافرین در حین سفر حفظ شده و از هر گونه سوء استفاده و فساد جلوگیری می‌شود. برخی از این شرایط به شرح زیر است:

  • رانندگان نمیتوانند برای وسیله نقلیه بدون اجاره نامه یا حق مالکیت قطعی درخواست ثبت کنند.
  • خودرو حتما باید استانداردهای فنی لازم برای سفر را داشته باشد.
  • بیمه نامه شخص ثالث برای درخواست همسفر الزامی است.
  • تعداد همسفرهای درخواستی باید به اندازه ظرفیت استاندارد خودرو باشد. (می‌توانید شرایط کامل آن را در بخش مقررات اپلیکشن مطالعه کنید.)

همچنین دیگر نگران هزینه‌های پرداختی سفر خود نباشید. سامانه اکیپ وجه پرداختی مسافران را نزد خود محفوظ نگه می‌دارد. مسافرین به مدت ۲۴ ساعت پس از موعد مقرر تعیین شده برای انجام سفر، فرصت دارند تا سفر خود را تایید کنند. در صورت هر گونه مغایرت می‌توانید از بخش پشتیبانی اپلیکشن‌ کمک بگیرید.

برای استفاده از برنامه همسفری اکیپ کافی است آخرین نسخه آن را از کافه بازار یا گوگل پلی دانلود  و روی گوشی خود نصب کنید. سپس یک حساب کاربری ایجاد نمایید.

  • اگر راننده هستید: کافی است حساب کاربری‌تان را راه اندازی کرده و درخواست همسفر را ثبت کنید. درخواست شما پس از تایید و بررسی توسط گروه پشتیبانی کارپولینگ اکیپ در اپلیکیشن نمایش داده می‌شود.
  • اگر مسافر هستید: بدون عضویت تنها می‌توانید سفرهای ثبت شده در سامانه را مشاهده کنید ولی برای رزرو صندلی و یافتن همسفر باید در سامانه عضو شوید.

اکیپ برای اطمینان بخشیدن به رانندگانی که صندلی های خالی خود را به اشتراک می‌گذارند، مشخصات هویتی و کارت ملی مسافرانی که آنها را رزرو می کنند، دریافت و طی پروسه ای دقیق، صحت سنجی می‌کند.

سخن آخر

زمانی که دو یا چند فرد مختلف از یک وسیله نقلیه سواری برای مسافرت استفاده کرده و هزینه‌های سفر مثل هزینه بنزین، پارکینگ، عوارض جاده، استهلاک خودرو و… را با یکدیگر مشترکا پرداخت کنند، هزینه های این سفر اشتراکی بیش از ۵۰ درصد (برای رانندگان و مسافرین) کاهش پیدا می‌کند. با سفر اشتراکی علاوه بر صرفه جویی در هزینه‌ها، به کاهش آلودگی محیط زیست هم کمک می‌کنید. همچنان می­توانید دوستان جدید پیدا کنید و اوقات با کیفیت تری از مسیر را تجربه کنید. اگر قصد سفر دارید، با مراجعه به اپلیکیشن‌ و ایجاد حساب کاربری اولین همسفر خودتان را پیدا کنید. اپلیکیشن اکیپ به شما کمک می‌کند تا سفری با تجربه‌های جدید و شیرین داشته باشید.

دانلود اپلیکیشن: cafebazaar.ir/app/ir.eqip
اینستاگرام: Eqip.app@


منبع اصفهان پلاس

درباره گیلان پلاس

برسی کنید

برنامه ارتباطات در دوران بحران کوید-۱۹ برای برندها

با آنلاین‌تر شدن زندگی ما، عجیب نیست که در دوران شبکه‌های اجتماعی، حتی کسب‌وکارها نیز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *