پانزدهمین دوره جشنواره ملی فن ­آفرینی شیخ­ بهایی، ۲۹ و ۳۰ آبان ۹۸

پانزدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی

پانزدهمین جشنواره ملی فن ­آفرینی شیخ ­بهایی، ۲۹ و ۳۰ آبان ­ماه سال جاری همزمان با هفته جهانی کارآفرینی برگزار می­ شود.

ثبت­ نام بخش ­های مسابقه ­ای جشنواره پانزدهم از اول اردیبهشت ماه شروع شده و مهلت ثبت ­نام تخفیف ­دار تا پایان خردادماه و مهلت نهایی نیز پایان تیرماه خواهد بود.

پانزدهمین دوره جشنواره با تغییرات جدیدی از جمله تغییر در نحوه ثبت ­نام متقاضیان در بخش ­های مسابقه ­ای کار خود را شروع کرده است. در این دوره شرکت‌کنندگان با ارائه یک ویدیو ۵ دقیقه ­ای ثبت نام می کنند.

از دیگر تغییرات این دوره می ­توان به بخش ­بندی ­های جدید در کارگروه ­های مسابقه ­ای با هدف توسعه دامنه اثرگذاری این جشنواره و نفوذ این قدیمی­ ترین رویداد کارآفرینی کشور اشاره کرد که جزییات آن به شرح زیر می­ باشد:

کارگروه مسابقه ­ای طراحان کسب­ وکار:

تغییرات در این بخش با نگاه ویژه به جوانان خلاق دارای ایده ­های نو و تجاری ­سازی دستاوردهای پژوهشی دانشگاهی صورت پذیرفته است.

تلاش می­ شود در این بخش ایده ­های نویی که قابلیت تجاری­ سازی آن قابل اثبات است پذیرش شده و مورد ارزیابی قرار گیرد. در این بخش الزامی به راه ­اندازی کسب­ وکار وجود ندارد و صرف اینکه ایده مورد نظر در قالب فایل پاور­پوینت معرفی شده ارائه شود کفایت می ­کند.

بخش جوان: با شعار “یک ایده خوب، یک تیم خوب” جهت ایجاد فضای مناسب برای رقابت جوانان برنامه­ ریزی شده است و شامل شرکت کنندگانی می شود که سن آن ها تا زمان برگزاری جشنواره حداکثر ۲۴ سال تمام باشد. (متولدین ۱۳۷۴ و بعدتر از آن)

بخش دانشجویی: با شعار “از پایان نامه به کسب و کار” با هدف تسهیل و تشویق دانشجویان به تجاری ­سازی دستاوردهای پژوهشی برنامه ­ریزی شده است و شامل شرکت­ کنندگانی می ­شود که یکی از دستاوردهای پژوهشی خود در دانشگاه ­ها را با اخذ مجوز از دانشگاه مربوطه تبدیل به طرح کسب و کار نمایند.

بخش آزاد: با شعار “حل مسایل اساسی و چالش های کشور” برنامه ریزی شده است و شامل شرکت کنندگانی است که یا شرایط شرکت در ۲ بخش جوان و دانشجویی را نداشته و یا علاقه ­مند به شرکت و رقابت در بخش آزاد هستند. مخاطبان این بخش شخصیت‌های حقیقی یا حقوقی هستند که بتوانند امکان­ سنجی ایده نوآورانه مبتنی بر فناوری خود را ارائه دهند.

لازم به ذکر است طرح ­های معرفی شده به جشنواره در زمان ثبت ­نام، تجاری ­سازی (درآمدزایی) نشده باشد.

کارگروه مسابقه ­ای فن ­آفرینان:

اضافه شدن جایزه فن ­آوری صنعت ­ساز دکتر محمود شیخ زین­ الدین از دیگر تغییرات جشنواره پانزدهم بوده است.

سه شرط اصلی شرکت‌ها جهت حضور در این بخش:

  1. نوآوری و فناوری در تولید محصول یا ارائه خدمت.
  2. عرضه محصول یا خدمت به بازار و تولید ثروت انجام شده باشد.
  3. حداقل ۵۱ درصد سهام متعلق به بخش خصوصی باشد.

به علت انجام داوری در شرایط برابر برای شرکت‌ها، داوری در سه بخش شرکت‌های نوپا، رشدیافته و شرکت‌های فن‌آفرین دارای تاثیرات اجتماعی با توجه به تشخیص اعضای کارگروه فن‌آفرینان انجام می‌پذیرد.

تعاریف هریک از بخش ­های این کارگروه به شرح زیر است:

شرکت‌های نوپا: عرضه محصول یا خدمات شرکت به بازار از سه سال کمتر باشد.

شرکت‌های رشدیافته: عرضه محصول یا خدمات شرکت به بازار از سه سال بیشتر باشد.

فن‌آفرینی در حوزه تاثیرات اجتماعی: فن ­آفرینانی که نوآوری، فناوری و توان اجرایی خود را در خدمت علوم انسانی، فرهنگ، هنر و محیط زیست قرار داده ­اند یا با استفاده از کسب و کاری که راه‌اندازی نموده‌اند باعث کاهش آسیب‌ها و معضلات اجتماعی، زیست محیطی و … شده‌اند.

جایزه فناوری صنعت‌ساز دکتر محمود شیخ زین‌الدین: این جایزه به برترین طرح‌های فناورانه‌ای که به مرحله تولید انبوه رسیده و بر اساس آن خط تولید یا کارخانه ایجاد شده، اعطا خواهد شد.

جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهاییشایان ذکر است این جایزه به منظور گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم دکتر محمود شیخ زین‌الدین، معاون فقید نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، رییس پیشین شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و رییس جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی و توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بنیان‌گذاری شده است.

نکته مهم و قابل توجه برای شرکت­ کنندگان جشنواره پانزدهم این است که امکان ثبت ­نام مستقیم در بخش­ فرصت­ های سرمایه ­گذاری به صورت جداگانه وجود ندارد و آن گروه از شرکت کنندگان که در یکی از بخش ­های “طراحان کسب­ وکار” و “فن ­آفرینان” حداقل امتیازات لازم را کسب کرده باشند به طور مستقیم به بخش فرصت های سرمایه گذاری راه پیدا خواهند کرد.

در پایان علاقمندان به حضور در بخش نمایشگاهی و رویدادهای جانبی می ­توانند پس از مشخص شدن جزییات برنامه­های مذکور که از طریق سایت جشنواره متعاقبا اعلام خواهد شد اقدام به ثبت ­نام نمایند.


منبع اصفهان پلاس

درباره گیلان پلاس

برسی کنید

برنامه ارتباطات در دوران بحران کوید-۱۹ برای برندها

با آنلاین‌تر شدن زندگی ما، عجیب نیست که در دوران شبکه‌های اجتماعی، حتی کسب‌وکارها نیز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *