۵ راه برای اینکه استرس محل کار را با خود به خانه نبرید

استرس کاری

فیراز که اخیرا به مدیریت یک شرکت ۱ میلیارد دلاری منصوب شده است در طی ۹ سال گذشته، نقش های مختلفی داشته است. این فرد به مدت دو سال آرزوی مقامی که اکنون دارد را در سر می پروراند ولی الان چندان خوشحال نبود.

کاری که اکنون داشت، استرس های زیادی به همراه داشت. مثلا قبول مسئولیت رهبری تیم اجرایی برای او بسیار سنگین بود چراکه تا پیش از این، همه این افراد هم رده و همکار فیراز بودند و او اکنون باید آن ها را رهبری می کرد. از طرف دیگر، بعد از انتخاب او به عنوان مدیرعامل در شرکت و استراتژی های آن، تقسیم بندی های جدیدی ایجاد شده بود. مساله ای که به این استرس ها می افزود، احساس ترس و بی کفایتی برای جلو بردن شرکت در دل قوانین دولتی و مقابله با رقابت های بسیار سخت بود.

این موضوعات به خانه فیراز هم کشیده شد. او به خانواده اش قول داده بود که هرشب برای شام خودش را برساند و به طور فیزیکی هم بر سر میز شام حضور داشت ولی مسائل کاری ذهن او را راحت نمی گذاشت. حتی از خستگی در زمانی که باید بیدار در کنار خانواده اش می بود، به خواب می رفت.

فشارهای کاری باعث شده بود، روابط خانوادگی فیراز تحت تاثیر قرار بگیرد و یکی از منابع مهم او برای رهایی از استرس کار یعنی خانواده را از دست داده بود.

لازم نیست حتما به جای او باشید تا این مسائل را درک کنید؛ استرس بخش بزرگی از بیشتر شغل هاست و همه ما با آن آشنایی داریم. در اینجا ۵ راه حل برای رهایی از استرس شغلی در خانه آورده شده تا به شما کمک کند استرس محیط کار را به کسانی که دوستتان دارند و از شما حمایت می کنند تحمیل نکنید.

۱- در مورد نگرانی هایتان، شفاف توضیح دهید

وقتی که در خانه هستید ولی فکر و ذکرتان جای دیگری است، اعضای خانواده ممکن است این کمبود توجه شما را اینگونه تفسیر کنند که ارزشی برای شما ندارند یا مرتکب اشتباهی شده اند. در این موارد بهترین کار، شفاف سازی است.

فیراز یاد گرفته است که در مورد همه این موارد صحبت کند: من در حال یادگیری نقش مدیریتی جدیدم هستم و این قدم بزرگی برای من است. این موضوع فشار زیادی بر من وارد می کند و حتی ممکن است تا سه ماه آینده تماس های کاری زیادی را در منزل داشته باشم.

با گفتن آن چیزی که در ذهنش بود، این استرس را از روی خود برداشت تا ناگهان در محیط کار برای او به حد انفجار نرسد.

در عین حال این را در نظر داشته باشید که هنگام در میان گذاشتن این مسائل با اعضای خانواده، آن ها را نگران نکنید. برای آن ها توضیح دهید که درست است که استرس این موضوع زیاد است ولی نتیجه خوبی خواهد داشت و همانی است که همیشه آرزویش را داشتید.

۲- قبل از اینکه به خانه برگردید ذهن خود را آرام کنید

در مسیر بازگشت از محل کار به خانه زمان مناسبی برای نظم بخشیدن به ذهن شماست. فیراز در مسیر در کنار دریاچه ای توقف می کند. از ماشین پیاده می شود و برای دو دقیقه کنار این دریاچه می نشیند. همین توقف باعث می شد ذهن اون نظم و آرامش و تمرکز بیشتری بیابد و حداقل تا زمان شام به کار و استرس های آن فکر نکند.

۳- مسائل نگران کننده را به اشتراک بگذارید

خانواده شما همیشه شما را حمایت می کنند و به خلق و خوی شما حساس هستند. باز هم به این موضوع توجه کنید که درست است که درد و دل با آن ها می تواند کمک زیادی به بار فکری شما کند ولی مواظب باشید بیش از اندازه آن ها را نگران نکنید. فردی از میان دوستان یا همکاران خود پیدا کنید که بتواند در زمان های استرس زا پای صحبت شما بنشیند و از شما حمایت کند. آن ها می توانند فقط یک گوش شنوا باشند و یا اینکه بخواهید شما را نصیحت کنند. حتی می توانید از یک مشاور کمک بگیرید.

یک بار فیراز به یکی از مشاوران ما مراجعه کرد و از نگرانی خود در مورد جلسه پیش رو با مدیر قسمت مالی اش گفت. ما یک ساعت کامل را صرف این موضوع کردیم که دلیل اصلی نگرانی او را پیدا کنیم و آن را حل کنیم. این موضوع به آرامش فکری او کمک زیادی کرد.

۴- یک روز را با خود خلوت کنید

اگر خانواده شما بدانند که قرار است بدون هیچ بار فکری در کنار آن ها حاضر شوید، با این موضوع که یک بعد از ظهر را دیرتر از مواقع معمول به خانه باز گردید موافقیت می کنند. این روز را به کار شبانه و یا فهرست بندی کارهای پیش روی خود اختصاص دهید. این موضوع باعث می شود کمی از برنامه جلو بیفتید و بار فکری شما برای سایر روزهای هفته کاهش یابد.

۵- به خاطر نعمت ها و موهبت های خود سپاسگزار باشید

تحقیقات نشان می دهد که قدردانی مزایای فراوانی دارد که یکی از مهم ترین آن ها کاهش استرس شماست. قبل از اینکه به خانه برسید، پیش خود به روز کاری که گذراندید خوب فکر کنید و چیزهایی هرچند جزئی را برای قدردانی پیدا کنید. فیراز داستان ما، در روزهای بسیار سخت، به خاطر قهوه استارباکسی که به او انرژی می بخشید سپاسگزار بود و حتی این موضوع را با مسئول مربوط به قهوه در میان می گذاشت و از او تشکر می کرد.

با مدیریت این مسائل، برای از بین بردن استرس کار در فضای خانه، فیراز توانست بخش عظیمی از ذهن خود را برای تمرکز بر روی خانواده و مسائل مربوط، خالی کند. چنین مدیریتی، فیراز را به یک الگو برای فرزندان و اطرافیانش تبدیل کرده بود.

شما نیز با مدیریت استرس خود، کنترل زندگی و شغل خود را دوباره با قدرت بیشتری به دست بگیرید.


منبع اصفهان پلاس

درباره گیلان پلاس

برسی کنید

برنامه ارتباطات در دوران بحران کوید-۱۹ برای برندها

با آنلاین‌تر شدن زندگی ما، عجیب نیست که در دوران شبکه‌های اجتماعی، حتی کسب‌وکارها نیز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *