با ۱۰ نمونه از رویدادهای مبتنی بر ارائه بیشتر آشنا شوید

سخنرانی برای مطرح کردن ایده ها حداقل از زمان یونان باستان وجود داشته است اما با مطالعه تاریخچه TED و دیگر رویدادهای مشابه پس از آن به نظر می رسد که ایجاز در کلام مهم ترین وجه این مدل جدید از بیان ایده هاست، خلاصه تر و موجزتر شدن سخنرانی ها به ترتیب زمان تاسیس آن ها گواهی بر ادعای رابطه خطی زمان و ایجاز است. این ایجاز در رویدادهایی که به مدل کلی آن ها “lightning talk” گفته می شود به اوج خود می رسد که سابقه آن ها به ۱۹۹۷ و کنفرانس پایتون (یک زبان برنامه نویسی) برمی گردد.

در این مقاله به صورت “موجز” به مرور رویدادهای مبتنی بر ارائه (ارائه هایی از پیش مشخص شده  و کاملا طراحی شده توسط تمام سخنرانان و نه صرفا یک سخنرانی بدون چهارچوب) می پردازیم و اشارات کوتاهی به تاریخچه و وجه تسمیه، رسالت ها و ماموریت ها و نکات نحوه برگزاری آن ها خواهیم کرد.

۱- TED بی شک معروف ترین مثال از رویدادهای مبتنی بر ارائه است که در آن ویدئو سخنرانی ها به صورت رایگان در وب سایت تد منتشر می شود، در اینجا به صورت مبسوط درمورد نکات و تاریخچه آن مطالعه فرمایید.

 

۲- TEDx در این نامگذاری x به معنای رویداد TED با سازماندهی مستقل و در یک منطقه جغرافیایی می باشد. کنفرانس های TED به عنوان الگوی اصلی برای برگزاری رویدادهای TEDx مورد استفاده قرار می گیرند، اما این رویدادها به صورت مستقل سازماندهی و طراحی می شوند. در ایران هم این رویداد به تعداد زیاد در حال برگزاری است.

 

۳- Ignite talks (به معنی نورافشاندن با مشعل)، یک مجموعه رویداد بوده که در آن سخنرانان ۵ دقیقه فرصت دارند به وسیله ۲۰ اسلاید که هر کدام ۱۵ ثانیه نمایش داده می شوند به طرح موضوع و ایده خود بپردازند. اولین ایگنایت در سیاتل و در سال ۲۰۰۶ برگزار شد و گسترش آن طبق اطلاعات وب سایت این رویداد بسیار سریع بوده است. اگر شعار TED ” گسترش ایده های ارزشمند” بوده است، شعاری که می توان به ایگنایت نسبت داد “به اشتراک گذاشتن سریع ایده ها” است.

 

۴- Pechakucha night این رویداد برای اولین بار، فوریه سال ۲۰۰۳ و در توکیو برگزار شد اما تا امروز در ۱۰۰۰ شهر جهان در حال برگزاری است. با این که این رویداد به صورت ویژه و با محوریت طراحان جوان طراحی شده است، مدل ارائه آن الهام بخش بسیاری از رویدادهای مشابه بوده است. ۲۰ اسلاید هر کدام به مدت ۲۰ ثانیه به نمایش در می آیند و مخاطبان در ۶۴۰ ثانیه شاهد “هنر یک ارائه موجز” خواهند بود.

 

۵- Pitchfest regional به معنی فستیوال سخنرانی و با استناد به توصیف وب سایت خود این رویداد “یک سازوکار برای ارائه ایده های مرتبط با تکنولوژی و اختراعات است” ولی به صورت منطقه ای برگزار می شود و حمایت کامل از آن توسط شرکت پست استرالیا صورت می گیرد.

 

۶- ThrillerFest یک نمونه دیگر از رویدادهای مبتنی بر ارائه با مخاطبین خاص است که در آن نویسندگان نوپا می توانند رمان های خود را برای منتقدان و سرمایه گذاران ارائه دهند و به قول بنیان گذار این رویداد، خانم برنان، این رویداد شبیه یک وبسایت دوست یابی برای نویسندگان و سرمایه گذاران است.

 

۷- Elevator bootcamp یک رویداد خاص که در آن جمعی از سلبریتی ها، بازاریابان و تاجران در پشت درهای بسته رازهای داستان موفقیت خود در زمینه پول سازی برای شرکت کنندگان بازگو می کنند و معمولا اختتامیه آن شبیه به یک مهمانی هالیوودی است.

 

۸- نمونه ایرانی: بیانیک، یک رویداد بومی سازی شده که برگزاری آن به سبک TED است و با حمایت شرکت گز سکه در سال ۹۳ بنیان گذاشته شده است نمونه ای از اجرای آن را در اینجا مشاهده کنید.

 

۹- نمونه ایرانی: Itweekend توسط دانشگاه صنعتی شریف و در حوزه فناوری اطلاعات برگزار می شود و در ۱۴ ام تیرماه ۱۳۹۷ چهارمین دوره از آن برگزار شده است. سخنرانان این رویداد اغلب از افراد موفق در حوزه فناوری اطلاعات در بخش خصوصی ایران هستند ولی در برنامه هر رویداد فرصتی برای ارائه استارتاپ ها هم در نظر گرفته شده است.

 

۱۰- نمونه ایرانی: رویداد ایگنایت در ایران به نام “روشن شو” توسط مهدی ناصری، حسین مزروعی و نوید بهرنگی برگزار شده است.

 

 

 

بنظر می رسد در روزگاری که ما زندگی می کنیم فرصت و حوصله عامه مردم به گونه ای نیست که انتشار و بیان ایده ها در قالب کتاب ها و یا سخنرانی های پر طمطراق و مفصل امکان پذیر باشد، پس این صاحبان فکر و ایده هستند که باید خود را با ذائقه ذهنی مردم تطبیق دهند و رویدادهایی که به آن ها اشاره شد در کنار دیگر رسانه های سریع و در دسترس، ابزار توانمندی برای مشتاقان اثرگذاری در اذهان عمومی هستند و  شناخت آن ها برای صاحبان ایده و مخاطبان، مفید و شاید ضروری به نظر می رسد. لطفا با انتقاد و یا تکمیل این مقاله به جامع شدن آن کمک کنید.


منبع اصفهان پلاس

درباره گیلان پلاس

برسی کنید

برنامه ارتباطات در دوران بحران کوید-۱۹ برای برندها

با آنلاین‌تر شدن زندگی ما، عجیب نیست که در دوران شبکه‌های اجتماعی، حتی کسب‌وکارها نیز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *