۵۲ نوع استراتژی بازاریابی که باید بدانید [قسمت دوم ۱۸ تا ۳۵]

انواع بازاریابی

۱۸- بازاریابی آفلاین (Offline Marketing)

با به کارگیری گسترده‌ اینترنت، بسیاری از شرکت‌ها روش‌های جدیدی از ترکیب بازاریابی آفلاین با فناوری‌های جدید برای خلق تجارب مشتریان جذاب‌تر پیدا می‌کنند. شرکت کوکاکولا دستگاه‌های فروش اتوماتیکی را درست کرده است که مشتریان را دعوت می‌کنند محکم در آغوش‌شان بگیرند. این کار به گره زدنِ برند کوکاکولا با احساس ناب شادمانی دامن می‌زند، اما مشتریان را نیز به تجربه کردن محصول واقعی به صورت آفلاین دعوت می‌کند.

۱۹- بازاریابی برون‌یابی یا مشتری در بیرون (Outbound Marketing)

بعضی وقت‌ها برای شرکت‌ها مهم است که مشتریان‌ بالقوه‌شان را از وجود خود آگاه کنند. با ایجاد فهرستی از مشتریان بالقوه یک شرکت می‌تواند دستیابی به گروه‌های هدف فردی‌‌ اش را به منظور یافتن مشتریان جدید آغاز کند. وقتی مایکروسافت داشت نرم‌افزار حسابداری‌ اش را می‌فروخت قبل از تلاش برای تماس با شرکت‌ها جهت یک ملاقات رودررو اغلب از بازاریابی برون‌یابی برای شناسایی مقصدهای بالقوه‌ استفاده می‌کرد.

۲۰- بازاریابی مستقیم (Direct Marketing)

ارتباط مستقیم برقرار کردن با مشتریان و مشتریان بالقوه از طریق نامه، ایمیل، پیامک، آگهی روی کاغذهای کوچک و دیگر مواد تبلیغاتی.

۲۱- بازاریابی درون‌یابی یا مشتری در داخل (Inbound Marketing)

شرکت‌ها اغلب با مشتریانی مواجه هستند که به دلایل گوناگون با آنها تماس می‌گیرند. این می‌تواند فرصت بی‌نظیری برای فروش محصولات و خدمات اضافی به آنها باشد که در حال حاظر ندارند. وقتی مشتریان کسب و کار برای چک کردن مانده‌های حساب‌شان تماس می‌گیرند، تعقیب بانکی کسب و کار اغلب این فرصت را به بار می‌آورد تا از آنها بپرسیم آیا به یک خط اعتباری، یا چندین و چند خدمت دیگری که بانک ارائه می‌دهد علاقمند هستند یا خیر.

۲۲- بازاریابی اشانتیون (Freebie Marketing)

رایگان تبلیغات کنید، جایزه بدهید، یا محصولات و خدمات‌ فروخته شده به قیمت پایین‌تر را بفروشید تا فروش کالاها یا خدمات مرتبط دیگر را تقویت کنید.

۲۳- بازاریابی خبرنامه ای (Newsletter Marketing)

یک روش جالب و سرگرم‌کننده برای تبلیغ کسب و کار نوشتن خبرنامه‌ای است که بر بعضی از چیزهایی که به درد اخبار می‌خورد و برای سازمان اتفاق افتاده است تاکید می‌کند. Motley Fool سالیان سال نگرش‌های سرمایه‌گذاری‌شان را با اجتماع‌شان به اشتراک گذاشته‌اند. این خبرنامه‌ها حس شمولیت و مشارکت با اعضا را ایجاد می‌کنند و برای رشد باورنکردنی‌شان عاملی کلیدی فراهم آورده است.

۲۴- بازاریابی مقاله ای (Article Marketing)

در صنعت‌ها که در آنها تخصص بسیار ارزشمند تلقی می‌شود، مقالات می‌توانند ابزار قدرتمندی برای نشان دادن دانش و تخصص ارائه دهند. بعضی از نوآوری‌ها به شکل مقاله یا پژوهش‌نامه به اشتراک گذاشته می‌شوند که اطلاعات فنی لازم است به خریداران تخصصی انتقال داده شوند. Amazon.com بخشی از سایت‌اش را به پژوهش‌نامه‌ها در رابطه با دانش فنی در مورد پردازش ابری اختصاص داده است. این یک نوع بسیار پیچیده از بازاریابی برای خریداران تخصصی است.

۲۵- بازاریابی محتوا (Content Marketing)

برای آموزش مشتریان بالقوه درباره‌ی محصولات و خدمات‌تان محتوا بنویسید و منتشر کنید. برای کسب و کارهای مناسب، این می‌تواند یک وسیله‌ی کارآمد برای تاثیر گذاشتن بر آنها باشد بدون استفاده از روش‌های فروش مستقیم.

۲۶- بازاریابی نمایشگاه های تجاری (Tradeshow Marketing)

بسیاری از محصولات برای آن که خریداری شوند باید امتحان شوند. مشتریان بسیار کمی هستند که یک خودرو جدید را بدون انجامِ مقدار زیادی تحقیق و تستِ ابتدائی ماشین، خریداری کنند. نمایشگاه‌های تجاری گردهم‌آیی‌های صنعتی هستند که در آنها از مشتریان دعوت می‌شود تا نمونه‌ای از تمام آنچه یک صنعت قرار است ارائه دهد بیاورند. برای معرفی خطوط جدید تولیدش، شرکت فوردموتور هر ساله زمان زیادی را برای برپایی و انجام عملیات غرفه‌شان در نمایشگاه‌های اتومبیل مصرف‌کنندگان بین‌المللی صرف می‌کند. این نمایشگاه‌های تجاری اتومبیل به گزارشگران و مصرف‌کنندگان شانس این را می‌دهد که ماشین‌های دست اول را تجربه و آزمایش کنند.

۲۷- بازاریابی جستجوی اینترنتی (Search Marketing)

امروزه، وقتی مصرف‌کنندگان سوالاتی دارند اغلب از دوستانشان نمی‌پرسند؛ یک راست به سر وقتِ گوگل می‌روند. در واقع، گوگل در پاسخ دادن به پرسش‌هایی که میلیون‌ها نفر روزانه برای یافتن پاسخ‌شان در این سایت جستجوی اینترنتی پیشرو جست‌وجو می‌کنند بسیار عالی عمل می‌کند. نیازی نیست برای دیدن قدرت بازاریابی موتورهای جست‌وجو، کسی به دوردست‌ها نگاه کند. سال‌های زیادی است که گوگل صنعت را شکل داده است و به صدها خرده‌فروش کمک کرده است که کسب و کارشان را رشد بدهند. درحالی که بسیاری از کسب و کارها سابقا در روزنامه‌های محلی تبلیغات می‌کردند، با کم و کم‌تر شدن مصرف کنندگانی که از کتاب راهنمای محلی مشورت می‌گیرند، این کانال به طرز فزاینده‌ای هر ساله ناکارآمدتر می‌شود.

۲۸- بازاریابی مستقیم (Direct Marketing)

کالاها و خدمات‌تان را با استفاده از طیفی از ابزارهای دیجیتال شامل رایانه‌ها، گوشی‌های هوشمند، و تبلت‌ها تبلیغ کنید و ارتقاء بدهید. بازاریابی اینترنتی روشی حیاتی در بازاریابی دیجیتالی است. وقتی که یک بازار هدف به روشنی شناسایی شد، کار کردن با USPS یا یک نامه‌بر حرفه‌ای که می‌داند مشتریان‌تان دقیقا کجا زندگی‌می‌کنند ممکن و میسر می‌شود.

بازاریابی مستقیم می‌تواند روشی موثر برای دستیابی به مشتریان درست در خانه‌شان، یعنی جایی که زندگی می‌کنند، باشد. درحالی که اغلب این شیوه جنبه‌ای منفی هم دارد(مصرف‌کنندگان نمی‌خواهند یک خروار نامه آرامش‌شان را بر هم بزند)، بسیاری از شرکت‌های فعال بازاریابی مستقیم را به خوبی اجرا می‌کنند. به عنوان مثال خرده‌فروش کاتالوگ، ال.ال. بین، برنامه‌های بازاریابی مستقیمی ایجاد کرد که مشتریان‌اش مشتاقانه منتظر دریافتش از سوی آنها بودند.

۲۹- بازاریابی ویژه بازار (Niche Marketing)

یافتن یک ویژه بازار و پر کردن آن می‌تواند به عنوان رازِ رشد بازارهای بیش از حد شلوغ باشد. به عنوان مثال، کسب و کار کفش را در نظر بگیرید. در جهان تقاضای زیادی برای کفش وجود دارد و شرکت‌های پیشرو بسیاری برای برآوردنِ نیازهای مبرم کفش در بازار تکامل یافته‌اند. فضای کفش ممکن است شلوغ به نظر برسد، اما شرکت تولیدکننده‌ی کفشِ وَنز متوجه یک مشتری محروم شد: اسکیت‌باز. با تمرکز بر این بازار ویژه بازار ونز کسب و کار پر رونقی را توسعه داده است.

۳۰- بازاریابی چکه‌ای (Drip Marketing)

بازاریابی چکه‌ای یک استراتژی ارتباطی است که به مرور زمان مجموعه‌ی پیش‌نوشته‌ای از پیام‌ها را به مشتریان یا مشتریان بالقوه می‌فرستد، یا “چکه چکه” ارسال می‌کند. این پیام‌ها اغلب شکل بازاریابی ایمیلی به خود می‌گیرند، هر چند از برون‌داده های رسانه‌های دیگر نیز می‌شود استفاده کرد.

۳۱- بازاریابی اجتماعات (Community Marketing)

درگیر کردن جمعی از مشتریان موجود در یک مکالمه‌ی پویا، صحبت از نیازها و خواسته‌های این گروه مشتریان خاص. به جای تمرکز بر ایجادِ تراکنش بعدی، بازاریابی اجتماع وفاداری بیشتر و سطوح بالاتری از تعاملات را در یک اجتماع برند موجود ارتقاء می‌دهد. در اینجا نحوه‌ی تشکیل اجتماع برند را یاد بگیرید. بازاریابی جامعه می‌تواند به بازاریابی دهان به دهان نیز بینجامد.

۳۲- بازاریابی رسانه‌‌های اجتماعی (Social Media Marketing)

سایت‌های رسانه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک و توئیتر فرصت منحصربفردی برای کسب و کارهای با تدبیر که مایل به سرمایه‌گذاری در مشارکت مشتری هستند ارائه می‌دهند. بازاریابی رسانه‌های اجتماعی هنوز دوران طفولیتش را سپری می‌کند اما نسبتا به سرعت در حال رشد است. شرکت‌هایی مثل Southwest Airlines بخش‌هایی دارند متشکل از بیش از ۳۰ نفر که مسئولیت اولیه‌شان این است که فعالانه در رسانه‌های اجتماعی با مشتریان مشارکت داشته باشند.

۳۳- بازاریابی چند رسانه ای (Cross-Media Marketing)

تامین اطلاعات برای مشتریان از طریق کانال‌ها متعدد مثل ایمیل، نامه، وب‌گاه، و تبلیغات آنلاین و چاپ شده برای ارتقاء چند رسانه‌ای کالاها و خدمات‌تان.

۳۴- بازاریابی کسب و کار به کسب و کار (B۲B Marketing)

بازاریابی کسب و کار به کسب و کار شیوه‌ای از بازاریابی افراد یا سازمان‌ها است(شامل کسب و کارهای تجاری، دولت‌ها، و دیگر موسسات). این شیوه به کسب و کارها اجازه می‌دهد کالاها یا خدمات‌شان را به شرکت‌ها یا سازمان‌های دیگری بفروشند که در عوض همان کالاها یا خدمات را بازفروشی می‌کنند، از آنها برای زیاد کردن کالاها یا خدمات‌شان استفاده می‌کنند، یا از آنها برای حمایت از عملیات داخلی‌شان استفاده می‌کنند. ماشین‌های کسب و کار بین‌المللی(IBM) یک بازاریاب معروفِ B۲B است. کسب و کار IBM به خاطر اتخاذ یک شیوه‌ی بسیار هوشمندانه در بازاریابی محصولات‌شان در کسب و کارها و دولت‌های دیگرِ سرتاسر دنیا رشد کرده است.

۳۵- بازاریابی مشوقی یا ترویجی (Promotional Marketing)

بازاریابی مشوقی یک استراتژی بازاریابی معین شده برای برانگیزش یک مشتری جهت اقدام در قبال یک تصمیم خرید است. بازاریابی تبلیغاتی فنی است که شامل مشوق‌های مختلفی جهت خرید می‌شود از جمله:

  • رقابت‌ها: همه‌ی ما از بردن رایگانِ چیزی خوشحال می‌شویم. رقابت‌ها وسیله‌ی بازاریابی جذابی را برای کسب و کارهای کوچک جهت تحصیل مشتریان جدید و خلق آگاهی ارائه می‌دهند.
  • کوپن‌ها: بر اساس CMS، یک عامل پردازش کوپن پیشرو، بازاریاب‌ها ۳۰۲ میلیارد کوپن در ۲۰۰۷ صادر کردند، که افزایشی ۶ درصدی نسبت به سال قبل داشته است. بر اساسِ شورای کوپنِ موسسه‌ی بازاریابی تبلیغاتی (PMA) بیش از ۷۶% جمعیت از کوپن‌ها استفاده می‌کنند. کوپن‌ها هنوز کار می‌کنند و یک استراتژی بازاریابی مقرون به صرفه را برای کسب و کارهای کوچک فراهم می‌کنند.
  • نمونه برداری: پیش از خرید امتحان کنید. محصول بیرون دادن ممکن است به لحاظ سود محدود‌کننده به نظر برسد، اما توجه داشته باشید که چگونه یک سلیقه‌ی کوچک به مشتریان دادن می‌تواند به یک خرید بزرگ بینجامد. سوپرمارکت‌های Publix نمونه‌هایی از پایِ لیموی کلیدی جایزه‌دارشان را به اشتراک می‌گذارند نه به خاطر این‌که آدم‌ها کیفیت پای را زیر سوال می‌برند بلکه به خاطر آن که کاری کنند مشتریان بیشتر خرید کنند.

منبع اصفهان پلاس

درباره گیلان پلاس

برسی کنید

برنامه ارتباطات در دوران بحران کوید-۱۹ برای برندها

با آنلاین‌تر شدن زندگی ما، عجیب نیست که در دوران شبکه‌های اجتماعی، حتی کسب‌وکارها نیز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *