۱۳ کتاب استارتاپی که هر کارآفرینی باید بخواند

چه یک فرد با تجربه در زمینه استارتاپ ها باشید و چه یک تازه کار، کارآفرینان در تمام پروسه یادگیری خود نیاز دارند تا دانش خود را در تمام سطوح راهبری و مدیریتی افزایش دهند. در این همین راستا بسیاری از کارآفرینان با تجربه و به نام در دنیا، کتاب های بسیاری نوشته اند که ما در این نوشته، ۱۳ تا از کاربردی ترین کتاب های این حوزه را به همراه توضیح مختصری از محتوای کتاب به شما معرفی می کنیم. ضمن آن که آواتک قصد آن را دارد که با حمایت از موسسات فعال در حوزه ترجمه و نشر آثار استارتاپی، تعدادی از کتاب های این لیست را که ترجمه نشده اند برای استفاده جامعه استارتاپی ترجمه کند. اگر شما نیز کتاب های مفید دیگری می شناسید می توانید در بخش نظرات وارد کنید تا ما بعد از بررسی در لیست کتاب های ترجمه ای خود قرار دهیم.  در این نوشته به بررسی ۸ کتاب این مجموعه می پردازیم و در بلاگ پستی دیگر به بررسی ۵ کتاب معروف از سری ناب (Lean) می پردازیم.

 

How google works

گوگل چگونه کار می کند؟

نوشته اریک اشمیت و جاناتان روزنبرگ

زمانیکه اریک و جاناتان به گوگل آمدند، تصور می کردند که تمام چیزهایی که باید برای موفق کردن یک شرکت انجام دهند را می دانند. ولی به سرعت فهمیدند که تمام چیزهایی که بلد بودند اشتباه بوده است و باید قوانین جدیدی که باعث موفقیت یک شرکت در عصر اینترنت می شود را یاد بگیرند. آن ها از خود پرسیدند که چه چیزی تغییر کرده است؟

و جوابی که رسیدند این بود که تکنولوژی تمام جنبه های یک تجارت را عوض کرده است، تمام اطالاعات دنیا اکنون آنلاین شده است. تلفن های همراه همه را، در همه جا و به همه کس در هر زمانی وصل کرده اند. رایانش ابری قدرت یک سوپر کامپیوتر را در جیب شما قرار داده است و در نتیجه باعث به وجود آمدن انسان هایی شده است که بیشترین تاثیر را در همه زمان ها بر جوامع خود دارند و اریک از آن ها به عنوان موجودات باهوش یاد می کند و در ادامه درباره خصوصیات این افراد و اینکه چگونه می توان این افراد را جذب کرد و آن ها را نگه داشت، می نویسد و فرهنگی که این افراد در آن باقی می مانند و دست به خلق شگفتی می زنند. در ادامه وی درباره استراتژی ساخت گوگل  صحبت می کند و اینکه دوران بیزنس پلن های دست و پا گیر سرآمده و به جای بنا کردن کسب و کار خود بروی بستری که قطعا بسیار تغییر می کند، بنیان استراتژیکی خلق کنید که ثابت و مستحکم است. این بنیان سه ستون اصلی دارد که

  • قدرت خلق محصولات فوق العاده را دارد.
  • بهینه شده برای رشد و نه درآمدرایی
  • مسیر رقابت کردن را به خوبی می داند ولی دنباله روی آن نیستند

در پایان نیز به مراحل چگونگی ساخت بنای این بنیان می پردازند که تشکیل شده از:

  • استخدام این موجودات خلاق
  • ایجاد فضایی که این افراد دست به خلق کردن بزنند
  • دادن اختیار به آن ها برای ابراز عقیده و اجماع بروی بهترین گزینه
  • ایجاد جریان ارتباطی باز و آزاد و بیشینه کردن آن

 

84440E06-FB80-4D86-B1CE-4D6C458697CDImg100

چیزهای سخت درباره چیزهای سخت

نوشته بن هاروویتز

خیلی از افراد درباره اینکه شروع کسب و کار چه قدر خوب است صحبت می کنند، ولی فقط بن هاروویتز با خود صادق بوده و درباره مشکلات و سختی های شروع یک کسب و کار می نویسد. بن هاروویتز بنیانگذار اندرسون هاروویتز  یکی از سرشناس ترین افراد با تجربه در سیلیکون ولی ، درباره تجربه خود از زمان شروع یک کسب و کار تا مدیریت و فروش آن سخن می گوید. بن، مواردی را در کتاب خود می گوید که هیچ مدرسه مدیریتی به شما یاد نمی دهند. مواردی چون:

  • اخراج دوستان نزدیک خود از شرکت
  • چگونگی ایجاد مقام ها و عنوان ها و نحوه مدیریت آن ها
  • آیا استخدام از شرکت دوستانتان پسندیده است یا نه
  • چگونه روان خود را مدیریت کنید در حالیکه همه به شما تکیه کرده اند
  • چه کار کنید وقتی افراد باهوش، کارمندان بد می شوند.
  • چرا وی مدیرعامل بنیان گذار را ترجیه می دهد و چگونه یک بنیان گذار مدیرعامل باشید
  • آیا زمان مناسب برای فروش شرکت خود فرا رسیده و چگونه این کار را انجام دهید.

 

0SKKLKC

صفر تا یک

کتاب صفر تا یک، کتابی که به اعتقاد ما برای کسانی که حتی علاقه ای به دنیای استارتاپ ها ندارند، ارزشمند خواهد بود. کتابی که با خواندن آن برای مدتی  احساس فوق العاده بودن می کنید. کتابی به قلم پیتر تیل، خالق شرکت پی پال. صفر تا یک به توصیف پروسه ایجاد چیزی جدید از هیچ می کند. در واقع ایده کتاب در تقابل با ایده هایی است که از۱ شروع می کنند، یعنی فقط به بهبود چیزی که قبلا وجود داشته بسنده می کنند. نویسنده در قسمتی می نویسد: “کپی کردن یک مدل کم ریسک تر و راحت تر از ایجاد چیزی جدید است. انجام دادن چیزی که ما می دانیم چگونه انجام می شود، دنیا را از ۱ به n+1 می برد، ولی هر وقت چیزی کاملا جدید ایجاد می کنیم، از صفر به یک می رویم و نتیجه آن چیزی تازه و خارق العاده خواهد بود.”

بیل گیتس بعدی دیگر سیستم عامل نمی سازد، لری پیج بعدی، موتور جستجو نمی سازد، اگر این افراد را کپی می کنید از آن ها چیزی یاد نمی گیرید.

صفر تا یک به شما نشان می دهد که چگونه شرکت های صفر تا یکی بسازید و چگونه ارزش های جدید به دنیا اضافه کنید.

 

 

BMG-Book-Cover

بوم مدل کسب و کار

خلق مدل کسب ‏وکار از پرفروشترین کتاب های حوزه کارآفرینی است که توسط الکساندر استروالدر نوشته و انتشارات آریانا آنرا به فارسی منتشر نموده است. این کتاب با ارائه بهترین ابزار طراحی مدل کسب و کار، زبان مشترکی را خلق نموده است که کارآفرینان می توانند ایده کسب و کار خود را به زبان واضحی بیان نمایند. افراد کارآفرین باید خود را به ابزار ترسیم و طراحی مدل کسب ‏وکار مجهز نمایند تا بتوانند تراوشات ذهنی خود را در قالبی درآمدزا قرار داده و بتوانند سرمایه‌گذاران را قانع نمایند و نوآوری‌های خود را به سرانجام برسانند. در صورتی که نوآوری‌های فناورانه، پروژه‌های ارائه محصول جدید به بازارهای فعلی و نیز ارائه محصولات فعلی به بازارهای جدید با طراحی مدل کسب ‏وکار مناسب همراه نشوند، همگی به شکست خواهند انجامید. این کتاب ابزاری را در دست شما می‌گذارد تا از آن طریق بتوانید با استفاده از رویکردی نوین در مدیریت به نام «رویکرد طراحی» با ترسیم و طراحی مدل کسب‏وکار به خلقی نوآورانه دست بزنید و سازمان خود را متحول نمایید.

 

communities-book

جوامع استارتاپی (Startup Communities)

ساخت یک اکوسیستم کارآفرینی در شهر خود، نوشته برد فلد، موسس ۲ صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر و بنیان گذار Techstarts است. او در این کتاب از تجربه خود از ساخت یک جامعه استارتاپی در شهر بولدر امریکا می گوید و به معرفی دو جریان انسانی می پردازد که وظیفه ساخت این جامعه را بر عهده دارند، رهبران و خوراک دهنده ها. رهبران همان کارآفرینان هستند که باید جوامع استارتاپی را هدایت کنند و خوراک دهنده ها، مراکز دولتی، دانشگاه ها، شرکت های بزرگ، سرویس دهنده ها، سرمایه گذاران و مربیان هستند. او سپس با تشریح نقش و وظیفه هر کدام پرداخته و رویداد ها و برنامه هایی که به ساخت این جامعه کمک می کند را معرفی می کند.

 

 

 

 

 

traction

جذب (Traction)

راهنمای استارتاپ ها برای جذب مشتری، تقریبا تمام استارتاپ های شکست خورده یک محصول دارند، چیزی که باعث شکست آن ها می شود، نداشتن مشتری است. کتاب جذب با نگاه تغییر نگرش کارآفرینان از تمرکز بروی محصول به جذب مشتری نوشته شده است. جاستین مارز، نویسنده آن، ابزارها و چارچوب هایی از شرکت های موفق تعریف کرده که به شما کمک می کند تا کشف کنید کدام کانال بازاریابی، کلید رشد شما است.

“حتی اگر یک کانال توزیع مناسب که برای شما کار می کند پیدا کنید، می توانید شرکت موفقی داشته باشید” پیتر تیل، بنیان گذار پی پل

این چارچوب که نویسنده آن را چشم گاو می نامد، به کمک بنیان گذاران موفق شرکت هایی چون، ویکی پدیا، کاپاک، اورنوت و بسیاری دیگر تهیه شده است. این کتاب به شما نشان می دهد که چگونه بزرگترین شرکت های اینترنتی دنیا رشد کرده اند.

 

 

51r9zch2byL._SY344_BO1,204,203,200_

برد استارتاپ (Startup Board)

بیشترین استفاده را از برد مدیریتی استارتاپ خود ببرید- نوشته برد فلد

نویسنده با بیانی صریح کتاب را این گونه شروع می کند: “شما به عنوان بنیان گذار و کارآفرین، چیزهای زیادی برای انجام دادن دارید، درست کردن MVP، توسعه مشتری، استخدام، حسابداری. دیر یا زود شما برد مدیریتی شامل ۳ تا ۷ نفر تشکیل می دهید و این افراد در زمان هایی به شما می گویند چه کار کنید در حالیکه شما دو به شک هستید، در چارچوب نگه داشتن شما و حتی در مواردی شما را از دست خود شما نجات می دهند.”

برد فلد در این کتاب به اهمیت شکل دادن برد مدیریتی اشاره می کند و اینکه چه افرادی را در این برد با چه خصوصیتی باید بیاورید. او از تجارب خود در شکل دهی بردهای مدیریتی می گوید و اینکه افراد برد چگونه می توانند شما را حمایت کرده و شرکت را به اهدافی که گذاشته است سریع تر برساند.

 

 

 

xStartupCeo.png.pagespeed.ic.5jCVNugC8A

مدیرعامل استارتاپ (Startup CEO)

راهنمای عملی برای رشد استارتاپ خود

مت بلومبرگ نویسنده کتاب با اشاره به این که این کتاب برای تمام مدیران عامل چه آن ها که برای اولین بار آن را تجربه می کنند و چه آن ها که مدیرعامل یک شرکت بزرگ هستند مفید است. او که خود یک کارآفرین تکنولوژیک است، مسیری را که یک مدیرعامل کم تجربه در یک استارتاپ باید طی کند را به خوبی می شناسد و در کتاب خود که پنجمین کتاب او در سری کتاب های انقلاب استارتاپ است، به بیان چالش ها و مسائل تجربه مدیرعاملی خود می پردازد. مسائلی مانند:

  • چگونگی به تصویر کشیدن چشم انداز و استراتژی شرکت
  • نحوه ساخت سرمایه انسانی و نگه داشتن آن ها
  • چگونه یک مدیرعامل منابع حال حاضر خود را مسیر استراتژی شرکت و برای رسیدن به موفقیت هدایت می کند.

 

 

چه یک فرد با تجربه در زمینه استارتاپ ها باشید و چه یک تازه کار، کارآفرینان در تمام پروسه یادگیری خود نیاز دارند تا دانش خود را در تمام سطوح راهبری و مدیریتی افزایش دهند. در این همین راستا بسیاری از کارآفرینان با تجربه و به نام در دنیا، کتاب های بسیاری نوشته اند که ما در این نوشته، ۱۳ تا از کاربردی ترین کتاب های این حوزه را به همراه توضیح مختصری از محتوای کتاب به شما معرفی می کنیم. ضمن آن که آواتک قصد آن را دارد که با حمایت از موسسات فعال در حوزه ترجمه و نشر آثار استارتاپی، تعدادی از کتاب های این لیست را که ترجمه نشده اند برای استفاده جامعه استارتاپی ترجمه کند. اگر شما نیز کتاب های مفید دیگری می شناسید می توانید در بخش نظرات وارد کنید تا ما بعد از بررسی در لیست کتاب های ترجمه ای خود قرار دهیم. این نوشته قسمت دوم و پایانی از سری ۱۳ کتاب استارتاپی است که به بررسی کتاب های معروف ناب (Lean) می کند.

 

feature-57-the-lean-startup-book-pop_10909نوپای ناب، نوشته اریک رایز

چگونه کارآفرینان امروز از نوآوری مستمر استفاده می کنند تا شرکت های موفق ایجاد کنند.

اریک رایز، کارآفرین، نویسنده و مدرس سرشناس مدرسه کسب و کارهای هاروارد از چهره های برجسته حوزه فناوری است. در قسمتی از کتاب می خوانیم که اکثر استارتاپ ها شکست می خورند ولی بسیاری از این شکست ها قابل پیشگیری است. نوپای ناب رویکردی انقلابی برای ساخت شرکت ها و محصولات جدید است. وی در این کتاب استارتاپ را به عنوان سازمانی که خود را وقف ساخت چیزی جدید در شرایط عدم قطعیت می کند تعریف کرده و در ادامه می نویسد: “چیزی که تمام کارآفرینان موفق در دنیا به صورت مشترک دارند، وارد شدن به محیطی مه آلود و کشف مسیر موفقیت برای ساخت کسب و کارهای پایدار است.”

نوپای ناب به شما یاد می دهد که به جای تلف کردن وقت خود برای ساخت برنامه های کسب و کار پیچیده به تست چشم انداز خود به صورت مستمر بپردازند و خود را با شرایط تطبیق دهید قبل از آنکه دیر شده باشد.

 

 

130204_LeanEntrepreneur.co_coverکارآفرین ناب (The lean entrepreneur)

شما هنوز یک آینده گر نیستید، کارآفرین ناب به شما نشان می دهد که چه طور باشید. به عقیده نویسنده کتاب، برنت کوپر، اغلب ما بر این باوریم که کارآفرینان آینده نگر به دنیا می آیند و پرورش پیدا نمی کنند. رسانه های ما بزرگانی چون گیتزها؛ بزوس ها، برنسون ها و جابزها را قهرمانانی تجلی می کنند که به سادگی به آینده می نگرند و آینده برایشان شفاف و واضح است و به سادگی می توانند محصولاتی بسازنند که جوابگوی آینده باشد. جوامع ما بر این باورند که برای موفق بودن، ایده خوب کافیست و با همین رویکرد محصولاتی می سازنند که محکوم به شکست می شود. کتاب کارآفرین ناب، افق دید ما از این افسانه ها و باورهای غلط را گسترش داده و یاد می گیریم که چگونه:

  • نکات عملیاتی، هک ها و رشد های سریع را اجرایی کنیم
  • محصولی انقلابی بسازیم و چگونه بازار را تصاحب کنیم
  • بازار را موثر تست کنیم و MVP بسازیم.
  • مشتریان را با MVP خود درگیر نماییم و هزینه های توسعه محصول را به حداقل برسانیم.
  • به سرعت یک تیم همه فن حریف و نوآور بسازیم.

 

51tCIG3jMzL._SY344_BO1,204,203,200_اجرای ناب (Running Lean)

حرکت از پلن a به پلنی که کار می کند.

هر روزه محصولات نوآورانه بسیار زیادی در دنیا تولید می شود. محصولاتی که خیلی از آن ها شکست می خورند و دلیل این شکست عدم توانایی در ساخت آن ها نیست، بلکه هدر دادن زمان، سرمایه و تلاشی است که برای ساخت یک محصول اشتباه گذاشته شده است. در این کتاب، اش مائوریا، شما را با استراتژی های سازگار کردن محصول خود با بازار می نویسد و شما را با روش های مختلفی چون نوپای ناب، توسعه مشتری و بوت استرپ کردن آشنا می کند.

اجرای ناب برای تمام مدیران، مدیران عامل، صاحبان شرکت های کوچک، توسعه دهندگان و برنامه نویسان و هر کسی که قصد ساخت استارتاپ خود را دارند توصیه می شود. در این کتاب مواردی چون:

  • چگونه مشتریان را در چرخه توسعه درگیر نگه دارید.
  • محصول خود را در تکرارهای کوتاه تر و موثرتر تست کنید.
  • بدانید که چگونه در استارتاپ خود چرخش (Pivot) کنید.
  • پیدا کردن زمان مناسب برای افزایش سرمایه

را فرا بگیرید.

 

book-cover-full-290x435-250x375آنالیز ناب (Lean Analytics)

استفاده از داده ها برای ساخت سریع تر استارتاپ های بهتر

اگر تجربه ساخت یک استارتاپ را داشته باشید، می دانید که آنالیز خوب به شما کمک می کند تا محصول و بازار درست را قبل از آن که سرمایه شما تمام شود پیدا کنید. ولی با حجمه های اطلاعاتی موجود چه می کنید؟ از کجا شروع می کنید؟

این کتاب به شما نشان می دهد که چه چیزی را اندازه گیری کنید، چگونه انالیز کنید و چگونه گزارش تهیه کنید. این کتاب به قلم آلیستر کرول و بن یوسکووتیز (بنیان گذار کوردینانت)  است و به طرح مثال ها و روش هایی می پردازد که استارتاپ شما را از یک ایده خام تا انطباق بازار/محصول و فراتر از آن می برد. مثال های و نمونه های آن به کارآفرینان کمک می کند تا اساسی ترین سنجه ها یا متریک های استارتاپ خود را شناسایی کنید. تمرکز نویسنده بروی استارتاپ های تکنولوژی است ولی این کتاب برای تمام استارتاپ ها در هر حوزه ای مفید است.

 

 

41KUZtgfDULتجربه کاربری ناب (Lean UX)

استفاده از اصول ناب برای بهبود تجربه کاربری

جف گتلف، متخصص تجربه کاربری در این کتاب، اصول اولیه تجربه کاربری ناب را یاد می دهد و شما فرا می گیرید که چگونه طراحی خود را براساس نیاز مشتریان اعتبارسنجی کنید. این کتاب به شما نشان می دهد که چگونه یک تیم محصول با همکاری یکدیگر نظرات مشتریان را جمع آوری می کنند. در این کتاب با مباحثی چون:

  • نحوه استفاده بهینه از ابزارهای طراحی ناب
  • نحوه به اشتراک گذاری نظرات خود با تیم طراحی و مدیر محصول
  • ساخت MVP در راستای اعتبارسازی ایده های استارتاپی خود
  • هم راستاسازی صدای مشتریان با چرخه های مختلف توسعه محصول خود
  • چگونگی موثر کردن و ترکیب تجربه کاربری ناب با اسکرام
  • و به کارگیری آن در سازمان خود

آشنا می شوید.

درباره گیلان پلاس

برسی کنید

سومین رویداد نوژن اکسل، ۷ آذر ۹۶

سومین رویداد “دورهمی با محوریت کتاب نوژن” با ارائه کتاب《خلق محصول ناب》برگزار خواهد شد. رویدادهای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *