بوم مدل کسب و کار Amazon Kindle Direct Publishing

آمازون (Amazon) یک شرکت تجارت الکترونیک آمریکایی‌ است که در سال ۱۹۹۴ در سیاتل واشینگتن توسط جف بزوس  تأسیس شد. ایده اولیه راه‌اندازی آمازون ساخت یک فروشگاه اینترنتی بود که کاربران و یا شرکت‌ها بتوانند کتب و محصولات فرهنگی خود را از طریق آن به فروش برسانند. اما بعد از مدتی آمازون محصولات دیگری نظیر VHS، دی‌وی‌دی، سی‌دی، بازی‌های کامپیوتری، نرم‌افزار، وسایل الکترونیک، وسایل منزل، مواد غذایی و اسباب‌بازی و حتی کفش و همینطور محصولات نو و یا دست‌دوم را نیز به فروشگاه خود اضافه کرد.

برای مطالعه کامل تاریخچه این کمپانی عظیم و قدرتمند، مطلب بوم مدل کسب و کار Amazon Retail را مطالعه نمایید.

اما در این مطلب قصد داریم به یکی از زیرشاخه های آمازون بپردازیم که صنعت فروش کتاب های الکترونیک را متحول ساخت.

آمازون کیندل چیست؟

آمازون کیندلآمازون کیندل(Amazon Kindle) یک سخت‌افزار الکترونیکی است که توسط کمپانی آمازون ساخته و منتشر شده و برای خواندن کتاب الکترونیکی و دیگر رسانه‌های دیجیتال به کار می‌رود. این وسیله در نسخه‌های کیندل، کیندل ۲، کیندل دی ایکس، کیندل کیبورد، کیندل تاچ، کیندل فایر، و… تولید می‌شود و اولین نسخه آن در ۱۹ نوامبر ۲۰۰۷ منتشر شد.

نامگذاری کیندل

در سال ۲۰۰۴، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت Amazon، جف بیزوس، از کارکنان خود برای ساختن بهترین خواننده الکترونیکی (e-reader) در جهان استفاده کرد، قبل از اینکه رقبای آمازون بتوانند این کار را انجام دهند. آمازون در ابتدا از نام فیونا برای این خواننده الکترونیکی استفاده کرد.

نام کیندل توسط مشاوران برند، میشل کرونان و کارین هیمبا، پیشنهاد شد. کیندل به معنی آتش روشن کردن بود. آن ها احساس کردند این یک استعاره مناسب برای خواندن و هیجان فکری است.

اپلیکیشن آمازون کیندلآمازون همچنین نرم‌افزار Kindle را برای استفاده در دستگاه‌ها و سیستم عامل‌های مختلف، از جمله مایکروسافت ویندوز، macOS، اندروید، iOS، سیستم عامل بلک بری و ویندوز فون معرفی کرده‌است. آمازون دارای یک خواننده ابری است که کاربران را قادر می‌سازد کتاب‌های الکترونیکی را با استفاده از مرورگر وب بخوانند.

Kindle Direct Publishing

Kindle Direct Publishing (KDP)، پلتفرم انتشار کتاب های الکترونیک است که به عنوان یکی از واحدهای کمپانی آمازون، از سال ۲۰۰۷ کار خود را همزمان با عرضه اولین دستگاه کیندل آمازون آغاز کرد.

آمازون، KDP را راه اندازی کرد تا مورد استفاده نویسندگان و ناشران قرار گیرد و به صورت مستقل بتوانند کتاب های خود را با فرمت کیندل بر روی آن آپلود نمایند تا از طریق فروشگاه آنلاین آمازون به فروش برسند. نویسندگان قادر هستند که اسناد خود را در فرمت های متفاوتی آپلود و از یک تا دویست دلار قیمت گذاری کنند. این اسناد می توانند با ۳۴ زبان مختلف نوشته شده باشند. انتشار کتاب های الکترونیک از طریق کیندل امروزه منبع درآمد بسیار خوبی برای برخی از افراد است.

KDP در ابتدا از طریق تبلیغات بر روی سایت آمازون و ارسال ایمیل برای نویسندگان، فعالیت های خود را معرفی کرد. جف بزوس، مدیرعامل آمازون در مصاحبه ای با نیویورک تایمز در سال ۲۰۰۹ اعلام کرد که ۶۵ درصد از درآمد حاصل از فروش تمام کتاب های الکترونیک متعلق به آمازون است و ۳۵ درصد باقیمانده میان نویسنده و ناشر تقسیم خواهد شد.

بعد از مدتی، زمانی که اپ استور اعلام کرد که ۷۰ درصد از حق امتیاز را به ناشر می دهد، آمازون نیز اعلام کرد به ناشرانی که شرایط خاصی را بپذیرند ۷۰ درصد حق امتیاز خواهد داد.

آمازون گزینه ای با عنوان  KDP Select تعریف کرده است که نیاز به صد در صد انحصار دارد. به این معنی که کتاب الکترونیکی منتشر شده تحت این گزینه نمی تواند به هیچ شکل دیگری فروخته شود. در چنین صورتی ۷۰ درصد از حق امتیاز به ناشر تعلق می گیرد. کتاب هایی که قیمت آن ها کمتر از ۳ دلار است، تنها ۳۵ درصد از حق امتیاز را صاحب می شوند. برای مطالعه نامحدود کتاب هایی که تحت گزینه  KDP Select منتشر شده اند، یک حق اشتراک ماهانه می بایست پرداخت شود.

در سال ۲۰۱۲ رکورد فروش کتاب های الکترونیک با فروش بیش از یک میلیون نسخه از یک کتاب، توسط آمازون شکسته شد.

مدل درآمدی که بعد از مدتی تغییر کرد

در ابتدا، آمازون برای کتاب هایی که تحت گزینه KDP Select منتشر می شدند بصورت فروش به ازای هر کتاب به نویسندگان درصد پرداخت می کرد با این شرط که کسی که کتاب را خریداری می کند حداقل ۱۰ درصد از کتاب را مطالعه کند. ولی این کمپانی بعد از مدتی با انتقادات نویسندگان نسبت به این روش مواجه شد. چراکه نویسنده باید منتظر می ماند تا فردی که کتاب را خریده شروع به مطالعه آن کند. از طرفی کتاب های کوتاه تر خیلی سریعتر به درآمد می رسیدند و این موضوع به ضرر کتاب های قطور بود. تا اینکه در سال ۲۰۱۵، آمازون نحوه پرداخت درآمدها را به مدل « به ازای هر صفحه » تغییر داد. پس به ازای هر صفحه ای که مطالعه می شد، به نویسنده درآمدی بصورت ماهانه پرداخت می شد.

در سال ۲۰۱۶ آمازون ۴ میلیون کتاب الکترونیک را منتشر کرد که ۴۰ درصد از این عناوین تحت KDP خودش بود.

در سال ۲۰۱۷ نیز، فیچری با عنوان Kindle Create را ایجاد کرد که فرمت های word و Pdf را به فرمت های سازگار با کیندل تبدیل می کرد.

در تصویر زیر می توانید بوم مدل کسب و کار Kindle Direct Publishing را مشاهده نمایید:

بوم مدل کسب و کار amazon kindle direct publishing

منبع اصفهان پلاس

درباره گیلان پلاس

برسی کنید

برنامه ارتباطات در دوران بحران کوید-۱۹ برای برندها

با آنلاین‌تر شدن زندگی ما، عجیب نیست که در دوران شبکه‌های اجتماعی، حتی کسب‌وکارها نیز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *