جریان نقدینگی چیست؟ چرا جریان نقدینگی مهمترین واژه کسب و کار است.

جریان نقدینگی مهمترین واژه در دنیای کسب و کار است. اهمیت این واژه حتی از سود، سود ناخالص و سود ویژه نیز بیشتر است. در صورتی که در طرح کسب و کار خود جربان نقدینگی را طراحی نکرده اید خیلی سریع به بررسی آن بپردازید. جریان نقدینگی که مناسب نباشد می تواند یک کسب و کار سود ده را نیز با چالش جدی مواجه کند.

برای برخی واژه جریان نقدینگی بسیار واژه آشنا است ولی در عمل در کسب و کار رعایت نمی شود. برای برخی دیگر یک واژه نامفهوم و شاید کمی گنگ به نظر برسد. جریان نقدی در علم اقتصاد به ورود و خروج نقدینگی در یک تجارت، کسب و کار، پروژه صنعتی و یا اقتصادی گفته می‌شود. جریان نقدینگی برای یک مدت محدود محاسبه می شود.

در یک کسب و کار مشتری هزینه خرید کالا یا خدمات را می پردازد. در اکثر کسب و کارها مشتری است که میزان ورودی جریان نقدینگی را مشخص می کند. البته ممکن است ورودی نقدی از محل سرمایه گذاری یک کسب و کار نیز بدست بیاید. قبل از پرداخت هزینه توسط یک مشتری، هزینه های مستقیم و غیر مستقیمی برعهده کسب و کار است که بسیاری از آن ها قبل از پرداخت مشتری پرداخت شده است.

برای روشن شدن یک مثال ساده در ادامه آورده شده است. آقای صراف زاده یک سایت فروش لوازم خانگی دارد. در ماه گذشته هزینه های زیر را انجام داده است:

هزینه اجاره دفتر کارده میلیون ریال(۱ میلیون تومان)
مجموع حقوق پرسنلسی میلیون ریال(۳ میلیون تومان)
هزینه تلفن، برق و اینترنت(اداری)چهار میلیون ریال(۴۰۰ هزار تومان)
هزینه حمل(ارسال و دریافت)ده میلیون ریال(۱ میلیون تومان)
هزینه های متفرقهپنج میلیون ریال(پانصد هزار تومان)

کلیه هزینه های فوق به صورت نقدی پرداخت شده اند. با توجه به پرداخت غیر نقدی محصولات آقای صراف زاده این ماه چک معادل ۹۰ میلیون تومان برای خریدهای قبلی خود را پرداخت کرده اند. فروش آقای صراف زاده این ماه ۹۷ میلیون تومان بوده است. با توجه به هزینه ها(چهار میلیون و نهصد هزار تومان) جریان نقدینگی مثبت  به مبلغ ۲ میلیون و صد هزار تومان ایجاد کرده است.

در صورتی که این جریان نقدینگی در ماه های آینده حفظ شود، آقای صراف زاده یک کسب و کار خوب دارد. البته آقای صراف زاده سود ۱۰ درصدی روی اجناس خود دارد. پس از کسر هزینه ها سود خالص کسب و کار قابل محاسبه است.

اگر آقای صراف زاده در فروش میزانی کمتر از مقدار نیاز برای پرداخت هزینه ها و محصولات داشته باشد، دارای یک جریان نقدینگی منفی خواهد بود. جریان نقدینگی منفی یکی از بزرگترین آفت های کسب و کار است. حتی در صورتی که سود بالایی روی فروش محصولات وجود داشته باشد. جریان منفی نقدینگی باعث خواهد شد، آن کسب و کار با مسائل بسیاری مواجه شود.

در صورتی که از سود و وصول مطالبات خود مطمئن باشیم می توانیم از وام برای ایجاد جریان نقدینگی مثبت استفاده کنیم. برای این منظور باید محاسبه کنیم درصد سود خالص ما پس از کسر هزینه ها و مالیات چقدر خواهد بود، در صورتی که سود ایجاد شده بیشتر از سودی باشد که برای دریافت وام نیاز داریم. کار عاقلانه گرفتن وام بانکی و ایجاد جریان نقدینگی مثبت است.

هشدار: در صورتی که با مباحث حسابداری آشنا نیستید و نمی توانید محاسبات مربوط به جریان نقدینگی را انجام دهید، قبل از گرفتن وام حتما با یک حسابدار خبره مشورت کنید. ممکن است با گرفتن وام مشکل کوتاه مدت شما حل شده ولی تبدیل به یک فاجعه در بلند مدت شود.

تصمیم گرفتم با تجربیاتی که بدست آوردم و همینطور مطالعات و تحقیقاتی که داشتم کاری کنم که دیگران اشتباهات من رو انجام ندن، بجاش برن اشتباهات خودشون رو انجام بدن تا باهوش تر بشن :-

درباره گیلان پلاس

برسی کنید

داستان برنج شمالی

داستان برنج شمالی برنج  واژه ایست که برای ایرانیان حس و حال خاصی دارد . برنج …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *